'Overal uitverkocht! Ik voorspel dat 'Lucht' het helemaal gaat maken!'

Ik ben een parfum-gek. Dol op lekkere luchtjes. Er staan zeker tien verschillende flesjes, van gewoon tot chique, van patchoeli tot Chanel 5, op mijn wastafel. Er zijn vrouwen die hun hele leven één parfum gebruiken, van de wieg tot het graf. Altijd Chanel 5, altijd Dior, altijd Yves St. Laurent of Chloë, heel consequent, heel voorspelbaar. Dat vinden zij van goede smaak en beschaving getuigen, ik vind het doodsaai.

Article continues after the ad

Elke keer als ik in een parfumzaak kom en de verkoopster vraagt of ze me een paar proefjes van een nieuwe geur zal meegeven, antwoord ik enthousiast "Heel graag". Hoe meer hoe liever, denk ik er hebberig achteraan.

Dit weekeind zag ik op de tv een reclame van Zeeman - die van de onderbroeken en de felgele Dries Roelvink-zwembroek - waarin een eigen, nieuw Zeeman-parfum werd aangekondigd. Een heel goed gemaakte reclame, met beelden van allerlei luxe oorden en peperdure flacons, die uitliep op een exclusief voor Zeeman gemaakt parfum, 'Lucht' geheten, in een eenvoudig vierkant flesje, voor de prijs van € 4,99.

Heel voorspelbaar dus, dat ik de volgende ochtend bij Zeeman stond om dit parfum te kopen. 'Uitverkocht', zei de caissière, nors. Of het weer kwam ? 'Natuurlijk', zei ze. Wanneer? 'Dat weet ik niet'. Hebt u er veel van verkocht? vroeg ik nieuwsgierig.  'Normaal', zei ze. Duidelijk geen verkoopster die een PR-cursus gevolgd had. Heel anders dan Zeeman, die bekend staat om z'n originele en goedlopende acties – denk aan de leuke trouwjurk van € 29,95 van een paar jaar geleden, die de winkels uitvloog en later nog, stukken duurder, op Marktplaats werd verhandeld.

Ik voorspel dat 'Lucht' het helemaal gaat maken, want bij de productie ervan waren een paar bekende Nederlandse parfumeurs betrokken, meldde de tv-reclame. Die zullen vast geen slootwater gemaakt hebben.

Straks ruikt heel Nederland hetzelfde, wat een voordeel is als je dagelijks in het openbaar vervoer zit. De veelheid van parfumgeuren, die bij binnenkomst in bus, trein of metro op je af komt, is namelijk bedwelmend.

Ik ga morgen direct weer op pad, naar een ander Zeeman-filiaal, want ik wil 'Lucht' per se in m'n bezit krijgen. Wat trouwens niet betekent dat ik al mijn andere, duurdere, parfums zal afzweren. Een beetje vrouw draagt immers regelmatig een andere geur. Want wie wil er nou saai en voorspelbaar zijn?

Foto (c) ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in