Als de zwoele Duitse diva en de stoere westernacteur elkaar leren kennen, ontvlamt hun relatie als vuurwerk. Maar John Wayne is niet de enige liefde van La Dietrich…

Het is 1939 en Marlene Dietrich (1901-1992) is al jaren een gevierd actrice in Hollywood, als ze in een restaurant John Wayne (1907-1979) langs ziet lopen. “Daddy, buy me that!”, zegt ze tegen tafelgenoot en regisseur Tay Garnett.

More content below the advertising

De studio komt zijn ster graag tegemoet en dus wordt John Wayne haar tegenspeler in Seven Sinners (1940), de eerste van drie films die ze samen zullen maken.

Eerste ontmoeting

Hun eerste echte ontmoeting vindt plaats in de kleedkamer van Dietrich. Echt soepel verloopt het niet en er vallen ongemakkelijke stiltes. Om die te doorbreken, weet John even niets anders te verzinnen dan haar te vragen hoe laat het is.

Marlenes reactie is even onverwacht als spectaculair. Ze schuift haar rok omhoog en gunt hem een blik op haar wereldberoemde benen. Rond haar dij blijkt ze een kousenband te dragen waar een horloge aan bevestigd is.

“Het is nog erg vroeg schat, we hebben de tijd,” zou ze volgens een recente biografie van Wayne gezegd hebben. Het is het begin van een relatie die drie jaar zal duren.

Mix van relaties

Ze zijn op dat moment allebei getrouwd: Wayne met zijn eerste echtgenote Josephine ‘Josie’ Saenz en Dietrich met Rudolf Sieber. Maar ze doen geen enkele poging hun relatie te verbergen, integendeel. Als John ’s ochtends op de set aankomt, rent Marlene naar hem toe, springt zij in zijn armen en slaat ze haar benen om hem heen.

Opmerkelijk genoeg stoort het Wayne niet dat zijn nieuwe geliefde, die openlijk biseksueel is, wel erg veel tijd doorbrengt met een goede – lesbische – vriendin.

De echtgenote van acteur Harry Carey is getuige van hun bijzondere relatie: “Je zag het; de manier waarop ze naar elkaar keken, de manier waarop ze met elkaar praatten, de manier waarop ze flirtten.

Natuurlijk, Marlene at van twee walletjes. Ze had een mannelijke uitziende jonge vrouw die er altijd was. Maar toch, Duke [bijnaam van Wayne, red.] was onder de indruk van haar en ik kon zien dat Marlene ook onder de indruk was van hem.”

Later zal Wayne over haar zeggen: “Ze was de meest intrigerende vrouw die ik ooit heb gekend. Ze was geweldig, een echte Duitse Hausfrau.” De actrice met een afstandelijke, koele reputatie heeft inderdaad een huiselijke kant: ze neemt geregeld eten dat ze zelf heeft gekookt mee naar de set, voor het hele team.

FBI

In de periode dat de twee acteurs samen zijn, doet de FBI onderzoek naar Marlene. Ze is tenslotte een geboren Duitse - al heeft ze inmiddels de Amerikaanse nationaliteit – dus wie weet aan welk land ze trouw is als puntje bij paaltje komt? Misschien is ze wel een Duitse spionne…

Maar Dietrich is overtuigd antinazi en reageert met oprechte afschuw op alles wat er in haar vaderland gebeurt. Als ook de Verenigde Staten bij de Tweede Wereldoorlog betrokken raken, reist ze naar Europa om op te treden voor de Amerikaanse troepen; ze zingt onder meer Lili Marleen om hun moreel te versterken.

De FBI haalt dus niets belastends boven water, maar ontdekt tijdens haar onderzoek wel dat Marlene niet alleen met Wayne slaapt, maar ook met de Franse acteur Jean Gabin, de Duitse schrijver Erich Remarque en de Amerikaanse actrice Kay Francis.

Voor Marlene is een dergelijke ‘relatiemix’ sinds jaren gebruikelijk; zij en haar echtgenoot zijn al lang uit elkaar, al zullen ze nooit officieel scheiden.

Vertier buitenshuis

Ook voor Wayne is de relatie met Dietrich niet zijn eerste buitenechtelijke escapade. Al jaren is hij niet gelukkig in zijn huwelijk. Echtgenote Josie komt het huis nauwelijks uit, haar leven staat volledig in het teken van ontvangsten en etentjes voor haar vrienden en bekenden uit de kerk.

Ze is de dochter van een diplomaat en doet precies waarvoor ze is opgevoed. Dus als John moe thuiskomt na een lange dag op de set, verwacht ze van hem dat hij gastheer speelt op bijeenkomsten die hij zelf maar saai en vervelend vindt.

Hij probeert het draaglijk te maken door veel te drinken, maar uiteindelijk komt hij helemaal niet meer opdagen als hij weet dat Josie weer een soiree heeft georganiseerd. Liever gaat hij uit met vrienden. Steeds vaker zoekt hij ook het gezelschap van andere vrouwen op.

De eerste geruchten over een buitenechtelijke relatie verschijnen in de pers  in 1938.

Tegen de tijd dat de affaire met Marlene speelt, is Josie het beu om alle verhalen over de relaties van haar man met diverse actrices in de roddelrubrieken te lezen: de maat is vol. Ze vraagt een priester om met Wayne te praten over zijn overspel en de acteur belooft Marlene te verlaten, als Josie ophoudt over haar ‘te zeuren’.

Maar de priester is het huis nog niet uit of Josie begint weer over Marlene. “Toen wist ik dat mijn huwelijk echt voorbij was,“ zal John later zeggen.

Echte mannenvrouw

Hoewel de verhouding tussen John en Marlene begon met lust op het eerste gezicht – “Hun relatie ontvlamde als vuurwerk,” aldus een getuige – zijn het uiteindelijk hun gedeelde passies die hen bij elkaar houden.

Marlene is een echte ‘mannenvrouw’: net als John houdt ze van jagen, zeilen en vissen. Ze kunnen allebei goed drinken. Ze spelen schaak als ze tijdens opnames moeten wachten en gaan samen naar sportwedstrijden.

Maar hun grootste gedeelde passie is het maken van films. Terwijl lezers smullen van de roddels over de twee en zich voorstellen wat de acteurs samen allemaal doen, zitten John en Marlene waarschijnlijk gewoon bij haar thuis in Beverly Hills, naar films te kijken.

Vriendschap

Ze worden elkaars beste vriend en vertrouweling en lijken zo op elkaar, dat hun liefdesaffaire zich steeds meer ontwikkelt tot vriendschap.

Als het vanwege hun drukke werkzaamheden steeds ingewikkelder wordt om elkaar te zien, al volgt Dietrich Wayne enige tijd naar filmlocaties, begint de relatie vanzelf te verwateren.

Tegen de tijd dat ze hun derde film samen maken, Pittsburgh (1942), is het einde ervan reeds in zicht. Niettemin zal John Wayne jaren later, als hij gevraagd wordt naar zijn spannendste seksuele herinnering, zonder nadenken antwoorden:

“Rome. Het Excelsior Hotel. Dietrich.”

Beeld: Het liefdespaar in een scène uit The Spoilers in 1942

Chantal Janzen wordt vandaag 40, dat vinden wij van Nouveau die stijlvolle 40+ vrouwen omarmen natuurlijk alleen maar topnieuws. Vriend Leco van Zadelhoff feliciteerde haar vanochtend al op ludieke wijze:

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lieve @chantaljanzen.official .... van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! #loveyoutothemoonandback

Een bericht gedeeld door Leco van Zadelhoff (@lecolook) op

Nou, zo ziet deze stralende veertiger er voorlopig nog niet uit. Gefeliciteerd Chantal!

More content below the advertising

Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

 

De Amerikaanse actrice en vrijheidsstrijder Cicely Tyson siert met haar 94 jaar de cover van het Amerikaanse tijdschrift TIME.

Cicely staat op één van de twee covers van de nieuwste Optimists-editie van het tijdschrift. Ze is gekleed in een jurk van Michael Couture en draagt oorbellen van James de Givenchy voor Taffin. Haar en make-up zijn verzorgd door Armond Hambrick. De gasthoofdredacteur vindt Cicely Tyson het toonbeeld van optimisme.

More content below the advertising

De actrice en vrijheidsstrijder praat openlijk over haar acteercarrière van meer dan zes decennia, zo meldt The Charleston Chronicle. Ze maakte haar filmdebuut in Carib Gold in 1956. Haar meest recente rol is die van de moeder van Annalise Keating in de ABC-serie How to get away with Murder.

Carrière als platform
"Toen ik de beslissing nam om mijn carrière als platform te gebruiken, om te proberen een deuk te slaan in sommige onrechtvaardigheden die ik heb gezien en meegemaakt in het leven, zei ik dat als ik slechts één persoon, één persoon bereik, ik dan gelukkig zal zijn,” zo vertelt Cicely aan TIME.

“Er is geen dag - ik ben dankbaar om dat te zeggen - dat ik, wanneer ik de deur uitga, niemand tegen het lijf loop die zegt ‘Ik kan u niet vertellen wat u voor mij hebt gedaan. U heeft mijn leven veranderd',” zo laat de actrice weten. “Het was een bevestiging voor mij dat ik op de goede weg was en op de goede weg bleef."

Cicely is geëerd tijdens een Kennedy Center Honors-gala en ontving van voormalig president Barack Obama de Presidentiële Medaille van Vrijheid. De actrice heeft vooralsnog geen plannen om met pensioen te gaan.

Optimisme
In overeenstemming met het thema optimisme van het tijdschrift, zei ze: "Kijk naar de wereld van vandaag, je kunt maar beter een optimist zijn."

De actrice meent dat je ‘geloof, vertrouwen en begrip moet hebben om te overleven’. “En weet dat je niet verslagen zult worden als je echt positief denkt, over jezelf en het leven dat je hebt gekozen om te leven."

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

How does an #artist keep her ­creative vision alive? It’s a concern not just for painters and poets who have been at work for decades; an artist’s vision can be tested at any point in life. For the nine people photographed in the Artists at Every Age portfolio—­from 18-year-old poet @kinsalehues to 94-year-old actor #CicelyTyson—what keeps them at work is the possibility of connecting with others. Photographer Djeneba Aduayom wanted to capture the essence of each artist and their relationship to art. “It was about looking through the lens and seeing who they were,” Aduayom tells TIME. Cicely Tyson, the celebrated actor who appears on one of two covers for this week's Optimists issue, speaks to TIME about her storied career, optimism and how her #art has affected others. Read more at the link in bio. Photograph by @djenebaaduayom for TIME

Een bericht gedeeld door TIME (@time) op

Bron: Instagram TIME

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in