Je kunt wel letten op je figuur en vaak gezond eten (niet altijd, laten we het wel leuk houden), maar dat voorkomt niet dat je lijf at a certain age slapper wordt. Nouveau's online editor Kim (47) weet er helaas alles van. Maar ze is wel bezig die klok terug te draaien - en deze simpele oefening helpt haar daarbij. 

Het doel van deze korte work-out: je spieren sterk houden, focus daarbij op de voorkant van je benen.

Help, mijn huid hangt!
Als je ouder wordt, verliest je huid aan elasticiteit en kan de kracht in je spieren afnemen, waardoor ze volumineuzer ogen. De huid gaat daardoor hangen, en dat zie je bij je benen vooral bij je knieën. Daar doe je niets aan, zou je denken. Ook als je elke week sport, zoals Kim. Zij trekt elk weekend haar hardloop-outfit uit de kast - en gaat ook daadwerkelijk rennen - om haar spieren nog een beetje in vorm te houden. Maar die knieën... worden met 't jaar rimpeliger. 

Lees ook: Je jonger eten? Ja, dat kan echt, zet dit vast op je boodschappenlijst

Je kunt je erbij neerleggen, maar...
Heel 'fijn': hoe vaak je ook rent, de knietjes worden er niet mooier op. Daar kun je je bij neerleggen (en waarom ook niet), maar de vrouwen onder ons die op een simpele manier hun benen willen verjongen, hebben ongetwijfeld baat bij de tips van personal trainer Nadya Fairweather.

WAT TE DOEN
Rennen is inderdaad niet genoeg. Of beter: niet de juiste work-out om je benen te verjongen. Maar deze oefeningen wel, en ze duren in totaal maar 15 minuten. Focus op de groep spieren aan de voorkant van je benen. Begin met 15 squats (deze kniebuiging wordt de 'koning van alle fitnessoefeningen' genoemd, zie foto), ga dan in rap tempo de trap op en weer af, doe daarna een power walk van vijf minuten en eindig met tien lunges terwijl je rustig loopt.

Squat
Squat

Ja, dat voel je
Begin deze 'loop-lunge' met de voeten op schouderbreedte en je handen op de heupen. Doe een stap vooruit met één been, kom neer en buig de knie van je andere been zó dat deze bijna de grond raakt. Herhaal met je andere been. Doe dit per been tien keer (ja, dat voel je wel...).

De 'loop-lunge' work-out
De 'loop-lunge' work-out

EET JEZELF JONG
Om de elasticiteit van de huid rond je knieën te verbeteren, is het belangrijk dat je ook producten eet die de productie van elastine bevorderen. "Deze verbindingen helpen een slappere huid te versterken", aldus voedingsdeskundige Shona Wilkinson (shonawilkinson.com).

Geheim (én lekker) wapen
Rode paprika is bijvoorbeeld een geweldige bron van Vitamine C, die de collageen-productie stimuleert. Dus voeg deze paprika's toe aan je salades, broodjes en in de pan. Nog zo'n geheim wapen tegen huidveroudering: bramen. Ze bevatten een berg aan anthocyanen, plantpigmenten die ervoor zorgen dat collageenvezels sterker worden. En daar krijg je weer sterk bindweefsel van. Onze tip: drink elke dag een lekkere (en gezonde) smoothie met bramen. Win-win!

'Had ik maar één zo'n been'
O ja, voordat je denkt: die oefeningen doe ik zeker 15 minuten per week? Helaas, Kim doet ze ook elke dag en dat is precies de bedoeling. Maar wat is een kwartier op een hele dag? En je krijgt er hot legs voor terug. Succes!

Een gezonde drank drinken? Dan wordt (behalve water) groene thee vaak als optie genoemd. Er zouden allerlei voordelen kleven aan het drinken van de warme drank, zoals dat het drankje je kan helpen afvallen en het risico op het krijgen van ziektes verkleint. Maar hoe healthy is groene thee nu echt? We zetten vijf stellingen voor je op een rij.

Lees ook: Van deze vijf symptomen van hartinfarcten bij vrouwen moet je op de hoogte zijn

1. ‘Groene thee doet buikvet verminderen’

Helaas is dit niet het geval. Wanneer je je voorneemt gezonder te gaan eten en drinken, en je je vol op groene thee stort, kun je zeker wat extra vet kwijtraken.

Dit vet is inderdaad vaak buikvet, maar dit zou ook minder worden wanneer je een ander ‘gezonder’ drankje kiest. En goed om bij stil te staan: veel kant-en-klare groene thee-producten bevatten veel suikers. Deze klinken dus gezonder dan ze zijn.

2. ‘Groene thee kan je helpen met afvallen’

Als je doorgaans veel frisdrank, sapjes en gezoete koffie en/of thee drinkt en dan overstapt op het drinken van enkel groene thee: ja, dan ga je zeker gewicht verliezen.

Drink je al wel veel water en ongezoete dranken, dan zal het drinken van groene thee - helaas - weinig tot niets veranderen aan het getal op de weegschaal.

3. ‘Groene thee vermindert het risico op ziektes’

De anti-oxidanten in groene thee bevatten inderdaad kankerbestrijdende eigenschappen, zo is uit vele onderzoeken gebleken. Nu is het wel zo dat de meeste plantaardige voeding dergelijke eigenschappen bezit en tevens de kans op andere chronische ziektes als hartziekten en diabetes zou verkleinen.

Voldoende groenten en fruit eten, kan dan ook een soortgelijk effect hebben.

4. ‘Groene thee verlaagt je bloedsuikerspiegel’

Nogmaals: als je de ongezoete variant drinkt, is het zeker een goed drankje om je bloedsuikerspiegel mee omlaag te brengen. Hou wel scherp in de gaten dat er verder geen suikers in het groene thee-product dat je eet of drinkt, zitten.

5. ‘Groene thee is cafeïnevrij’

Dit is zeker niet de standaard bij groene thee. Een kop bevat gemiddeld tussen de 25 en 50 milligram cafeïne (ter vergelijking: een gemiddelde kop koffie bevat zo’n 100 milligram cafeïne). Er zijn overigens wel degelijk cafeïnevrije varianten verkrijgbaar, dus kijk goed op de verpakking in de winkel.

Dat groene thee een gezond drankje is, is zeker waar: het kan weinig kwaad. Maar alle gezondheidsclaims die worden gedaan, kan een kopje green tea helaas dus niet allemaal waarmaken. 

Snotteren en jeukende ogen. Die ellendige hooikoorts speelt weer op. Toch genieten op een tuinfeestje? Kies dan voor een G&T. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen uit hooikoorts meer last van de symptomen hebben als ze wijn of bier drinken. Bijna driekwart van de ondervraagden had die symptomen niet bij het drinken van een G&T. Hier lees je waarom.

Waarom? Omdat dit drankje weinig histamine en sulfiet bevatten. Stoffen die wel flink aanwezig zijn in bijvoorbeeld bier en wijn. Die stoffen kunnen juist een allergische reactie veroorzaken. Een gin-tonic is daarom een beter alternatief voor hooikoorts- en astmapatiënten.

Astma en hooikoorts

Deze gin-tonic tip komt overwaaien uit Groot-Brittanië. De Britse Astmastichting voerde een onderzoek uit naar welke drankjes de symptomen van astma versterken, en welke niet.

Want ja, astma en hooikoorts hebben overeenkomsten. Zo komt bij beide condities de stof histamine vrij bij een allergische reactie.

Santé

En wat bleek uit het onderzoek: maar liefst 64 procent gaf aan meer last van klachten te hebben bij bepaalde alcoholhoudende dranken: rode wijn, witte wijn, bier en cider. Niet bij gin-tonic. Een goede reden om er eentje te drinken op een mooie warme zomerse dag!