Je kunt wel letten op je figuur en vaak gezond eten (niet altijd, laten we het wel leuk houden), maar dat voorkomt niet dat je lijf at a certain age slapper wordt. Nouveau's online editor Kim (47) weet er helaas alles van. Maar ze is wel bezig die klok terug te draaien - en deze simpele oefening helpt haar daarbij. 

Het doel van deze korte work-out: je spieren sterk houden, focus daarbij op de voorkant van je benen.

Help, mijn huid hangt!
Als je ouder wordt, verliest je huid aan elasticiteit en kan de kracht in je spieren afnemen, waardoor ze volumineuzer ogen. De huid gaat daardoor hangen, en dat zie je bij je benen vooral bij je knieën. Daar doe je niets aan, zou je denken. Ook als je elke week sport, zoals Kim. Zij trekt elk weekend haar hardloop-outfit uit de kast - en gaat ook daadwerkelijk rennen - om haar spieren nog een beetje in vorm te houden. Maar die knieën... worden met 't jaar rimpeliger. 

Lees ook: Je jonger eten? Ja, dat kan echt, zet dit vast op je boodschappenlijst

Je kunt je erbij neerleggen, maar...
Heel 'fijn': hoe vaak je ook rent, de knietjes worden er niet mooier op. Daar kun je je bij neerleggen (en waarom ook niet), maar de vrouwen onder ons die op een simpele manier hun benen willen verjongen, hebben ongetwijfeld baat bij de tips van personal trainer Nadya Fairweather.

WAT TE DOEN
Rennen is inderdaad niet genoeg. Of beter: niet de juiste work-out om je benen te verjongen. Maar deze oefeningen wel, en ze duren in totaal maar 15 minuten. Focus op de groep spieren aan de voorkant van je benen. Begin met 15 squats (deze kniebuiging wordt de 'koning van alle fitnessoefeningen' genoemd, zie foto), ga dan in rap tempo de trap op en weer af, doe daarna een power walk van vijf minuten en eindig met tien lunges terwijl je rustig loopt.

Squat

Ja, dat voel je
Begin deze 'loop-lunge' met de voeten op schouderbreedte en je handen op de heupen. Doe een stap vooruit met één been, kom neer en buig de knie van je andere been zó dat deze bijna de grond raakt. Herhaal met je andere been. Doe dit per been tien keer (ja, dat voel je wel...).

De 'loop-lunge' work-out

EET JEZELF JONG
Om de elasticiteit van de huid rond je knieën te verbeteren, is het belangrijk dat je ook producten eet die de productie van elastine bevorderen. "Deze verbindingen helpen een slappere huid te versterken", aldus voedingsdeskundige Shona Wilkinson (shonawilkinson.com).

Geheim (én lekker) wapen
Rode paprika is bijvoorbeeld een geweldige bron van Vitamine C, die de collageen-productie stimuleert. Dus voeg deze paprika's toe aan je salades, broodjes en in de pan. Nog zo'n geheim wapen tegen huidveroudering: bramen. Ze bevatten een berg aan anthocyanen, plantpigmenten die ervoor zorgen dat collageenvezels sterker worden. En daar krijg je weer sterk bindweefsel van. Onze tip: drink elke dag een lekkere (en gezonde) smoothie met bramen. Win-win!

'Had ik maar één zo'n been'
O ja, voordat je denkt: die oefeningen doe ik zeker 15 minuten per week? Helaas, Kim doet ze ook elke dag en dat is precies de bedoeling. Maar wat is een kwartier op een hele dag? En je krijgt er hot legs voor terug. Succes!

Beauty-experts zijn het er unaniem over eens: make-up is de nieuwe huidverzorging. Een typisch gevalletje van twee vliegen in één klap. Deze producten zijn de voorlopers van de trend.

Toen rond 1930 voor het eerst Technicolor-kleurenbeeld voor de filmindustrie werd geïntroduceerd – en de actrices uit het zwart-wit tijdperk ineens geconfronteerd werden met zichtbare poriën en een onregelmatige teint - haakte de Poolse visagist Max Factor daar slim op in door de, later zo befaamde, Color Harmony-poeders en Pancake-foundations te ontwikkelen.

Mobiele tijdperk met filters

Een soortgelijke ontwikkeling, geïnspireerd op nieuwe technologieën, zien we nu ook in het selfietijdperk: het (alles) vervagende filtereffect van onze mobiele telefoon wordt vertaald naar vernuftige finishes in huidmake-up, zoals primers, poeders en foundations.

Ideaal voor veertigers die nu eenmaal niet meer het huidbeeld van een twintiger hebben. Hoewel Nederlandse vrouwen, vergeleken met Franse of Italiaanse vrouwen, nog steeds geen grootverbruikers van huidmake-up blijken, is het echt eens tijd de nieuwe texturen een kans te geven.

Deze merken zijn de voorlopers

‘Make-up is the next skincare,’ aldus de beautyexperts. Zeker de rijkere anti-aging foundations van de luxere merken (Chanel, Sisley, Sensai, Shiseido, Clarins) zijn inmiddels zo compleet, dat je zelfs een dagcrème achterwege zou kunnen laten.

Dun laagje primer met filtereffect eronder – extra verhelderend, matterend, anti-roodheid of stralend makend – en je teint oogt in enkele minuten een stuk frisser en rustiger, zo niet enkele jaren jonger.

Tip: de beste filterprimers om een veertigplus-huid op te frissen, vind je onder andere bij Charlotte Tilbury, Shiseido, YSL Beauté, BECCA, Benefit en Urban Decay.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Cellulite is erg vervelend en het liefst wil je er zo snel mogelijk vanaf. Misschien heb je al cellulite crèmes, lotions, wraps, bindweefselmassages, lasers, coolsculpting, cryolipolyse of zelfs liposuctie geprobeerd. Maar welke cellulite behandeling geeft het gewenste resultaat?

Deze producten en methodes kunnen je helpen tegen huidverslapping of de effecten van gewichtsverandering, maar de cellulite verwijderen lukt hiermee helaas niet.

Oorzaak cellulite

Zolang de onderliggende oorzaak van cellulite niet wordt aangepakt zal de cellulite op billen of (boven)benen niet verminderen. Cellulite is zo’n veelvoorkomend probleem dat je bijna van geluk mag spreken als je er niet te mee te maken hebt.

We weten allemaal wel hoe een sinaasappelhuid eruit ziet maar hoe we ervan afkomen is een ander verhaal. Cellulite zelf is de onregelmatige structuur van het vetweefsel. Als je nog geen putjes hebt kun je door veel bewegen, masseren en smeren de putjes voorkomen.

Maar zodra je onregelmatigheden ziet, kun je boenen en sporten wat je wilt, maar dan lijkt echt niets meer te helpen.

Je moet het je zo voorstellen, door vetophopingen worden de bindweefselstrengen die aan de huid vast zitten naar beneden getrokken, waardoor er een kuiltje ontstaat. Het enige wat dan nog helpt, is die strengetjes doorsnijden waardoor de huid als het ware weer terug ‘plopt’.

Effectieve methode

De Cellfina-behandeling is helemaal op dat idee van het doorsnijden van de bindweefselstrengetjes gebaseerd. Artsen vinden een Cellfina-behandeling dan ook de enige effectieve methode.

Een vacuüm-handstuk trekt de huid strak en vervolgens worden de te strakke bindweefselstrengen, denk aan elastiekjes, met een klein mesje doorgesneden. De huid veert weer netjes terug en voilà: de putjes zijn verdwenen en het resultaat is gladde billen en benen.

Susan Hoffman (49) is nu vier weken geleden behandeld. Het echte resultaat ziet ze ongeveer drie maanden na de behandeling, als de zwelling en de blauwe plekken weg zijn, maar ze vindt het verschil na een maand al opmerkelijk:

"Ik sta er gewoon versteld van, echt waar. Mijn billen en benen zijn nu al heel mooi strak en glad. Ik kan me haast niet voorstellen dat het nog beter wordt. De eerste week was het behandelde gebied flink blauw en kon ik moeilijk zitten, maar daarna voelde ik er niks meer van."

Behandeling

De behandeling neemt ongeveer een uur in beslag afhankelijk van het aantal putjes en vindt plaats onder plaatselijke verdoving door een goed getrainde arts.

Meer informatie over Cellfina® en adressen van klinieken vind je hier: www.cellfina.nl

De prijs van een behandeling is afhankelijk van het aantal putjes en het te behandelen gebied (richtprijs vanaf € 2.500,-).

Facebook: CellfinaNL

Instagram: Cellfina_nl

Beeld: Cellfina en Pinterest