Toen Marisa merkte aan haar lichaam dat de overgang zich aandiende, gingen haar gedachten met haar aan de haal. Met déze drie mindfulness oefeningen, wist ze de stress weer onder bedwang te krijgen.

In februari ben ik vijftig geworden en nu begint het opeens door te dringen dat ik in de overgang kom. Een tijdje lang ben ik twee keer per maand ongesteld geworden (foutje, bedankt!), maar nu blijft het al langer dan een maand weg.

Ondanks dat er niets aan de hand is en ik nog steeds alles doe wat ik normaal ook deed, merk ik dat ik als een ware Miss Marple (nou okay, Lara Croft dan) naar signalen speur.

Heb ik misschien al opvliegers? Ben ik kortaf en knorrig zonder enige reden? Is deze rugpijn wel normaal? Ik hoor mezelf ook een tikje angstig aan oudere vriendinnen vragen of zij al door de overgang heen zijn en hoe zij dat hebben ervaren.

Hyperactieve gedachten

Gelukkig weet ik als mindfulness expert alles van de werking van mijn bovenkamer en het is me inmiddels wel duidelijk wat daar gaande is.

Omdat ik weet dat ik nu in de overgang ben, gaan mijn gedachten opeens razendsnel aan de slag met dit onbekende (en dus enge) gegeven: ‘Nu zal ik vast enorme opvliegers krijgen! Mijn vriendin Anouk is 65 en heeft er nog last van! Dadelijk krijg ik ook nog osteoporose! Dan komt het helemaal niet meer goed met me!’

Deze ondermijnende gedachtestroom raast elke dag ongehinderd door mijn hoofd en verkruimelt beetje bij beetje mijn zelfvertrouwen.

Dit ondanks het feit dat ik kerngezond ben en dat er sinds m’n vijftigste verjaardag helemaal niets veranderd is – behalve dat ik niet meer elke maand ongesteld word, waar ik alleen maar blij mee ben.

In de muil van de medische molen

Overgang of geen overgang: er is dus niets aan de hand en feitelijk ben ik sterker en gezonder dan ooit.

Maar mijn gedachten vinden het fijn om me angst aan te jagen met doemscenario’s over eeuwigdurende overgangsklachten, waarbij ik mezelf voor de rest van mijn leven zwetend in bed zie liggen en hulpeloos in de gretige muil van de medische molen zie verdwijnen.

Tijd voor mindfulness om mijn bovenkamer weer even flink op orde te brengen! En zo heb ik een paar eenvoudige oefeningen ontwikkeld waarbij ik, en jij, overgangs-stress goed onder controle kan krijgen.

1. Beweeg mee

Ons dinosaurus-brein ziet elke veranderingen als een bedreiging om ons te beschermen tegen levensgevaar. Maar is een opvlieger werkelijk een bedreiging? Nee, we weten immers dat het bij de overgang hoort en we weten ook dat we er niet dood aan zullen gaan.

Er zijn tal van veranderingen die tijdens de overgang kunnen optreden, maar deze gaan heus allemaal voorbij. Tenzij we ons er extreem druk over gaan maken, waardoor de van oorsprong fysieke klachten in emotionele klachten kunnen veranderen.

En dan zit je er misschien wel voor de rest van je leven aan vast. Niet doen dus. Fysieke veranderingen zijn niets om je zorgen over te maken. Het hoort erbij, net zoals je als kind je tanden wisselde en uit je kleren groeide. Daar ging je toen ook niet over lopen stressen. Doe dat nu ook niet.

Beweeg rustig mee met veranderingen die je opmerkt. Merk het op, onderken het, en ga dan gewoon verder waar je mee bezig was. Ga er niet je hoofd over breken, want daarmee maak je het veel belangrijker dan het waard is.

Geef je overgangsklachten de ruimte om in hun eigen tempo weg te trekken door je er niet emotioneel aan vast te klampen. Blijf gewoon goed voor jezelf zorgen, en weet dat dit allemaal maar tijdelijk is.

2. Versterk je focus

Hoe intelligent ons brein ook is, het heeft toch maar een beperkte concentratie-capaciteit. En dit is juist goed nieuws! Met het beoefenen van mindfulness maak je van dit mooie mechanisme gebruik.

Als je je niet enorm hoeft te concentreren – wanneer je een wandeling maakt, of de wasbak schoonmaakt, of in een saaie vergadering zit – merk je dat je allerlei gedachten krijgt die van de hak op de tak springen.

Vaak zijn dit niet zulke prettige gedachten, zoals ‘Ik heb elke dag ergens een pijntje, zo wordt het natuurlijk nooit meer wat met me! Als ik nu maar niet een opvlieger krijg, want dan sta ik me toch voor gek!’

Deze gedachten grijpen de kans als je brein in een soort rust-stand is en niet hard hoeft te werken. Als je dit onbewuste proces zomaar toelaat, neemt het aantal verontrustende gedachten snel toe waardoor de kans groot is dat je gaat stressen.

Het is zaak om regelmatig in te grijpen om nare, negatieve gedachten in te perken. Dit kun je eenvoudig doen door aandacht te geven aan alledaagse taken, zoals groenten schoonmaken voordat je gaat koken.

Oefening:

Normaal doe je dit op de automatische piloot waardoor drukke gedachten vrij spel hebben. Maar ga vandaag eens groenten snijden (of afwassen, of kleren strijken) met volledige focus op die taak.

Kijk hoe je handen de groente beetpakken, hoe je vingers het mes vasthouden, hoe je pols zich draait. Hoe voelt de structuur van sla of wortelen aan je huid?

Merk op hoe je arm zich spant om de gesneden groenten van de snijplank in de slakom te schuiven en hoe je schouders en nek meebewegen. Houd de aandacht het hele klusje lang vast.

Zodra gedachten zich opdringen, merk dat dan rustig op maar ga niet mee in die gedachten. Je denkt slechts; ‘Hee, daar heb je die gedachten weer.’ Daarna richt je aandacht opnieuw op het snijden.

3. Wees van waarde voor anderen

Als je je zorgen maakt over veranderingen in je lichaam, maak je je wereldje telkens een stukje kleiner en benauwder.

Je leest over al die pijntjes die je voelt, je speurt het internet af op zoek naar pillen en poeders om de overgang ‘te ondersteunen’, en je klaagt tegen je huisarts dat je niet lekker in je vel zit.

Langzamerhand draait alles in je leven nog om opvliegers, benauwdheid en rugpijn. Al is het verleidelijk om elke nieuwe klacht je onuitputtelijke aandacht te geven, dit is niet de juiste manier om met de overgang om te gaan.

Niet alleen zak je zo weg in zelfmedelijden, maar ook word je een lastpak voor je gezin en vrienden, met alleen maar stress als gevolg. Dit is een proces wat je met alle kracht tegen moet werken. Hoe? Door je op het welzijn van anderen te richten.

Hiermee bedoel ik niet dat je het vuur uit de sloffen moet lopen voor elk dingetje waar je kinderen of vriendinnen mee zitten. Ik bedoel dat je je afvraagt waar je anderen graag mee zou willen helpen, zodat zij zich beter voelen.

Het mooie is namelijk dat als jij van waarde bent voor anderen, dit jou afleidt van je eigen klachten en het je bovendien een goed gevoel over jezelf geeft.

Misschien wil je kleintjes helpen door hen voor te lezen op de basisschool? Het park om de hoek schoonhouden door plastic afval weg te ruimen? Voor asielhonden zorgen zodat ze een betere kans hebben om geadopteerd te worden?

Houd het klein en houd het dicht bij huis. Je hoeft niet opeens een Moeder Theresa te zijn en de wereld te veranderen. Maar stap uit het geklaag over overgangsklachten en trek erop uit om een ander te helpen – op een manier die jou voldoening schenkt.

Zo verbreed je je horizon en zie je hoeveel je anderen te bieden hebt.

Een nieuwe fase

Als het op de overgang aankomt, moet je je goed realiseren dat niet je leeftijd bepaalt wanneer je in de bloei van je leven bent, maar dat jij dat zelf bepaalt.

Ga je zielig in een hoekje zitten klagen dat je gouden jaren voorbij zijn, of ga je aan de slag om met opgeheven hoofd een nieuwe fase van je leven te betreden?

Ik weet inmiddels wel wat mijn keuze zal zijn.

Over Marisa


Marisa Garau (50) helpt anderen om een ontspannen en gebalanceerd leven te creëren met behulp van mindfulness. “Ik runde mijn eigen reclamebureau in Amsterdam maar leed enorm onder stress en depressie. Totdat ik mindfulness ontdekte; daarna is mijn hele leven veranderd.

Ik ben mindfulness-teacher geworden en heb twee bestsellers over mindfulness geschreven. Mijn man Arjan en ik zijn naar Nieuw-Zeeland verhuisd en samen produceren we onze eigen Cames Cottage olijfolie.

Als je ook op zoek bent naar minder stress en meer levensplezier, lees dan alles over mijn mindfulness-aanpak zonder zweverigheid in mijn artikel over mindfulness en stress.” 

Ooit ben ik begonnen met het lezen van een boek van Sonja Bakker. Dat heb ik na ongeveer 4 bladzijden weggelegd, maar op die bladzijden stonden toevallig wel de richtlijnen waar ik vorig jaar 10 kilo mee afviel.

Zoals Kate Moss zegt: ‘Nothing tastes as good as feeling skinny does.’ Nu ambieer ik geen maatje á la Moss hoor, maar het moet gezegd: ik zit gewoon lekkerder in mijn vel ik iets minder weeg dan nu.

Hoe ik ga afvallen?

Door mijn voedingspatroon aan te passen en meer te bewegen. En ik wil het helemaal zelf doen. Geen diëten, diëtisten of shakes en ook geen sportschool. Echt, op eigen kracht.

Vorig jaar ben ik daar al 10 kilo van afgevallen en de 8 die daarvan over zijn, ik ben wel weer wat aangekomen, moeten zéker gehalveerd worden.

Startgewicht: 75,9 kilo, schoon aan de haak.

Streefgewicht: als de 1 in de schaal zit, ben ik tevreden, 70,9 is het target, maar met 71,9 ben ik ook al heel blij. Het moet wel leuk blijven.

De 5 aanpassingen waar ik in 5 weken 5 kilo mee afval

1. Alcohol beperken tot een minimum

Dat betekent: alleen een glas wijn als de gelegenheid zich voordoet en niet uit gewoonte. En het kan ook gewoon bij eentje blijven.

Volgens het Voedingscentrum bevat een glas chardonnay, mijn voorkeur, 67 calorieën. De ellende is alleen dat er ook een dot suiker in zit en die kan ik zo op mijn heupen plakken. Minder is beter lijkt de logische conclusie.

2. Hoeveelheden aanpassen

Deze heb ik van Sonja. Voor het avondeten: 75 gram vlees of 100 gram vis, 1 schep koolhydraten (aardappel, pasta, rijst, bij voorkeur volkoren), onbeperkt groenten en niet meer eten na 20:00. Dat laatste is nog het lastigst, maar daar houd ik me aan.

3. Koolhydraten vervangen voor groenten

Ik ben zelfs gevallen voor de bloemkoolrijst. In een roerbakgerecht of tomatensaus is dat nog best te doen. En bloemkool is ook goed voor mijn portie DIM (diindolymethaan). Dat is belangrijk voor mijn hormoonhuishouding. Letterlijk een beetje dimmen.

Lees ook: 40+ 50+ 60+ dit is de goede voeding voor je leeftijd

4. Kaas beperken tot een minimum

Zucht. Met pijn in het hart. Maar ik weet: het is niet voor altijd.

5. Verantwoord snacken

Er blijken best wat smakelijke alternatieven voor mijn geliefde bitterbal, chips en toastjes. Rookvlees met een cocktailaugurkje kan me best bekoren, popcorn met Italiaanse kruiden of een toastje gerookte zalm (wel vet, maar goed vet) is ook heel gezellig.

Oh en een eierkoek natuurlijk. Met dank aan Sonja.

Volgende week vertel ik je meer over mijn lichaamsbeweging. Want de centimeters tellen natuurlijk ook. Liever iets zwaarder en fit dan licht en slap. En ik laat je natuurlijk weten hoe het met mijn afvalrace gaat. Tot dan!

Volg de redactie

In de maand januari gaat de Nouveau-redactie op een andere tour. Inge wil graag weer wat afvallen en doet dat met Cambridge, Claudia doet de Vegan Switch en Wies gaat voor Dry January.

Nu in Nouveau

Deze maand lees je in Nouveau alles over krachttraining en waarom dat belangrijk is als je de 50 gepasseerd bent, je leest over de nieuwste dieet- en sporttrends en over healthy aging en stylish slank. Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Ook de redactie wil weer wat gezonder gaan leven. Strak en slank 2019 in. Op onze eigen manier doen we aan healthy ageing. Volg ons deze maand online. Elke redacteur heeft haar eigen thema en blogt erover. Doe je mee?

Wies blogt over of ze DRY JANUARY volhoudt

Welk dieet ga je doen?  Dry january

Waarom wil je afvallen?  Ik wil niet afvallen maar wel mijn lever even rust gunnen. Alcohol is slecht, dus een pauze inlassen kan geen kwaad.

Waarom juist dit dieet? Een maand is voor mij te overzien. Ik ben nog niet toe aan helemaal stoppen. In deze maand kan ik ervaren wat niet drinken met  me doet.

Wat is je doel? Mijn doel is ná deze maand minder te drinken dan voorheen.

Waar zie je een uitdaging/probleem? De uitdagingen zijn de sociale afspraken. Hoe kom ik feestjes, borrels en etentjes door zonder te drinken?! Ik hoop in te zien dat het ook echt wel minder kan.

Inge gaat wéér proberen met het CAMBRIDGE-dieet de overgangskilo’s in toom te houden.

Waarom wil je afvallen? Vorig jaar ben ik totaal 15 kilo afgevallen waarvan er nu weer 6 kilo’s aanzitten. Deze wil ik er weer af hebben.

Waarom juist dit dieet? Ik ben er achter gekomen dat dit dieet voor mij het beste werkt. Ik begin met twee weken alleen maar shakes en hierna ga je weer opbouwen. Ik weet nu de eerste twee weken geen afspraken maken en daarna kan ik weer gewoon elke avond eten.

Dus ik kan wel gewoon uit eten en dan een heerlijke salade eten.

Wat is je doel? 6 kilo afvallen

Waar zie je een uitdaging/probleem? Ik zie geen problemen de komende weken. De problemen komen daarna om weer op gewicht te blijven. Dat is deze keer ook niet geheel gelukt. Vorig jaar ben ik daarnaast ook gaan sporten en dat doe ik niet meer.

Dus een uitdaging wordt het om het sporten weer op te pakken. 

Hoe leef je er naartoe? Ik wist al voor de kerst dat ik dit wilde gaan toen. Ik heb echt alles gegeten en gedronken tijdens de kerstperiode. Hierdoor is mijn motivatie heel groot.

Ik kijk terug op een heerlijke periode en weet nu waarom ik de komende periode weer even alles op de handrem moet zetten. 

Claudia gaat de VEGAN SWITCH doen van het bedrijf dat ook SPORTVASTEN op het menu heeft.

Welk dieet ga je volgen? The Vegan Switch, in tien dagen met groente je lever & darmen reinigen.

Waarom wil je afvallen? Paar kilootjes te veel, niet dramatisch, maar ik wil weer even bewustzijn voor mijn lichaam.

Waarom juist dit dieet? The Vegan Switch is ontwikkeld door Drs. Remco Verkaik, een sportcoach die ik hoog heb zitten.

Heb twee keer eerder zijn Sportvasten methode gevolgd. Met waanzinnig effect. Vind ik alleen te zwaar voor nu (januari daar te koud voor), een sympathiekere methode is deze Vegan variant, mag je gewoon drie keer per dag blijven eten. Alle tien dagen.

Wat is je doel? Fit worden, en mijn lichaam voorjaars-klaar maken.

Waar zie je een uitdaging/probleem? Nadenken. Merk dat ik veel ongecontroleerde snaai-momenten heb, zelfs een appel mag tussendoor niet. Moet goed bij de les blijven. Heb trouwens ook al  een etentje met vriendinnen afgezegd, vond ik te veel kat op spek binden.

Hoe leef je er naartoe? Ben dag later begonnen, omdat ik op eerste dag nog te katerig was. Had toen per se een gebakken ei nodig. Om deze levensstijl te volgen, moet je namelijk wel in topconditie zijn.

Lees hier Claudia's eerste afvalblogblog: Waarom ik met sportvasten wél kan afvallen.

Merijn houdt het op de help-yourself at home-methode: 5 KILO IN 5 WEKEN

Welk dieet ga je doen? Echt een dieet volgen, werkt voor mij niet. Ik word sacherijnig van alle regeltjes, shakes en beperkingen. Ik ga minder (tot geen) alcohol drinken, vermijd koolhydraten of vervang ze voor groenten. Daarnaast doe ik dagelijks een halfuurtje pilates.

Waarom wil je afvallen? Ik heb de laatste tijd best last van wat vroege overgangsklachten en ik heb continu pijntjes en blessures. Ik wil de optimale omstandigheden creëren voor mijn lichaam.

Waarom juist dit dieet? Vorig jaar ben ik hiermee 10 kilo afgevallen (van 86 naar 76 kg). Daarna volgde een plateaufase. Ik denk dat ik met 5 kilootjes minder nét iets fitter en sterker ben. Dus ik wil nog even heractiveren.

Wat is je doel? 5 kilo dus, maar 4 is ook goed. Ik wil gewoon weer lekker in mijn vel zitten.

Waar zie je een uitdaging/probleem? Zie ik niet echt. Ik weet van mezelf dat als ik de knop omzet, ik hier verder weinig moeite mee heb. Het is een investering in mezelf, dan is nee zeggen tegen een gebakje of een glas wijn een eitje. En het is niet voor altijd hé, dat houdt me op de been.

Hoe leef je er naartoe? Ik begin een weekje later dan de rest. Ik ga nog even naar de sneeuw en goede wijn, schnapps en kaasfondue horen daarbij. Dus ik ga nog even een paar dagen los.

Vanaf vandaag lees je elke dag op Nouveau.nl een afvalblog van de redactie. Of volg ons op Facebook en blijf zo op de hoogte!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in