Nog net die paar extra kilo's voor de vakantie afgevallen, zodat je je te goed kan doen aan al dat heerlijke eten en die drankjes op warme avonden? Dan zit het er dik in dat je zwaarder terugkomt dan dat je heen ging. Maar is dat erg?

Je schijnt helemaal niet zo veel aan te komen als je denkt, of de weegschaal zegt. Dit is waarom:

Halve kilo

Iedereen kent het verhaal dat als je op een cruise gaat of een all-inclusive resort, je in een week tijd zomaar 5 kilo aankomt. Feit is alleen dat je niet eens zoveel kúnt aankomen in zo’n korte tijd.

Als er al iets verandert aan je lichaamsmassa (los van watergewicht, waarover later meer), kom je hoogstens een halve kilo aan volgens psycholoog, diëtist en voedingsdeskundige Ellen Albertson.

Geen impact

Bovendien blijft die halve kilo niet lang aan je dijen geplakt. “Het verschil in eten op vakantie heeft geen impact als je eenmaal thuis weer je normale eetpatroon oppakt.

Je gewicht past zichzelf in de weken erna gewoon weer aan zonder dat je daarvoor op dieet moet”, stelt Ellen gerust.

Watergewicht

Als de weegschaal wel degelijk een hoger getal aangeeft of je kleding strakker zit na de vakantie, is dat waarschijnlijk gewoon watergewicht. Op vakantie spelen er verschillende oorzaken waardoor je meer vocht vasthoudt.

Een van die redenen is dat je op reis meer zout eet. Het eten in het buitenland en in restaurants is vaak een stuk zouter dan wanneer je thuis kookt.

Je lichaam is ontworpen om het natriumniveau sterk te reguleren door meer water vast te houden zodra je meer zout binnenkrijgt. Als je dus een zoutere maaltijd eet dan normaal, houdt je lichaam tijdelijk meer vocht vast totdat de balans weer is hersteld.

Opgezwollen handen

Als je naar een land met een warm klimaat afreist kun je ook tijdelijk vocht vasthouden totdat je lichaam is geacclimatiseerd. Denk maar aan die opgezwollen handen en voeten die je in Nederland ook weleens hebt op een hete zomerdag.

Deze vormen van vocht vasthouden zijn een natuurlijk fenomeen waar je bijna niets aan kunt doen. Zo lang je geen hart- of nierproblemen hebt, kan je lichaam die afwijkende vochtbalans prima aan en is je vochtpeil binnen een paar dagen weer normaal.

Fitness

Maak je je zorgen om het feit dat je op vakantie niet sport? Ook niet nodig. “Mensen zijn over het algemeen actiever op vakantie. Op het strand maak je een wandeling en als je cultuur gaat snuiven loop je veel meer.” 

En zelfs al doe je de hele vakantie niets anders dan in het zwembad drijven of op een strandlaken vegeteren, dan nog is er geen reden tot paniek.

Onderzoek laat zien dat 2 weken niets doen, geen effect heeft op je fitnessniveau. Het duurt ongeveer een maand voordat je kracht en conditie verliest.

Topatleten zullen misschien sneller merken dat hun kracht afneemt, maar nog steeds zullen ze daar in 2 weken tijd amper iets van merken.

Kortom: kom maar door met die bolletjes roomijs, gevulde pasta’s, broodjes met kruidenboter en caipirinha’s en… vergeet vooral niet er optimaal van te genieten. Het is vakantie!

Bron: Libelle.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.

 

En wat zegt de deskundige over beautysupplementen? Werken ze? We vragen het Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie.

‘Het blijft een ingewikkeld onderwerp. Er is zo’n groot aanbod van producten, potjes met pillen die beloven de huid van binnenuit mooier te maken.

Vaak bevatten die middelen, ook wel nutricosmetics genoemd, ingrediënten als hyaluronzuur, vitamine C en een boel andere antioxidanten. De bekendste zijn carotenoïden, lycopeen, luteïne, astaxanthine en polyfenolen.

Je komt daarnaast veel visoliën en/of omega 3-vetzuren tegen. Net als collageen of collageen bevorderende stoffen.

Die ingrediënten kunnen op zichzelf inderdaad allemaal bijdragen aan een gezonde, mooie huid. En van alle genoemde voorbeelden is het positieve effect op de huid ook in verschillende onderzoeken aangetoond; met name vitamine C is breed onderzocht.

Het ontbreekt nog aan onafhankelijke bewijzen

Het lastige bij dit type onderwerpen blijft echter de vraag of het huid verbeterende effect daadwerkelijk bereikt wordt door een bepaald supplement te slikken of stiekem ook door het gebruik van bepaalde huidverzorging, je voedingsgewoonten en andere omstandigheden.

Wat neem je? Hoeveel neem je ervan? En zijn de resultaten van de onderzoeken misschien een beetje gekleurd doordat achter de studie een producent van vitamines zit?

Het is zeker niet ondenkbaar dat het innemen van vitamines en andere ingrediënten in pilvorm iets voor je huid zou kunnen betekenen. Ik zie regelmatig, steeds vaker, prikkelende onderzoeksresultaten.

Helaas is de kwaliteit van de studies vaak wel onder de maat. Ik vind het dus heel lastig om specifieke producten aan te bevelen of andere adviezen te geven. Het ontbreekt namelijk nog te zeer aan échte onafhankelijke en overtuigende bewijzen.

'Ik slik zelf ook iets extra's'

Tegelijkertijd weet ik één ding wel heel zeker en dat is dat je voeding en de conditie van je huid niet los van elkaar staan. En dat bijvoorbeeld ook ons microbioom daarop van invloed is. Ook het onderzoek naar probiotica volg ik daarom met veel belangstelling.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook wat extra’s slik bovenop mijn huidverzorging en voeding, namelijk een supplement met vitamine D en magnesium.

Hoewel ik probeer gezond en gevarieerd te eten, is het lastig om alleen door middel van voeding een voldoende hoog niveau te behalen. In de zomermaanden slik ik daarbij vaak ook een combinatiepreparaat van astaxanthine met omega-3.

Astaxanthine is net als vitamine C een antioxidant, maar dan een heel krachtige. De stof wordt als natuurlijke bescherming tegen de zon gemaakt door “beestjes” als algen en plankton. Zo komt het uiteindelijk ook in ons voedsel terecht.

Astaxanthine geeft het “roze kleurtje” aan bijvoorbeeld zalm, garnalen en kreeft. Voor wie dat niet dagelijks op zijn menu heeft staan, bestaan er dus supplementen. Onderzoek laat zien dat het dagelijks slikken van vier milligram je al na twee weken beschermt tegen zonschade.

Supplementen zijn géén vervangers van voeding

Maar wat ik niet voldoende kan benadrukken: bedenk goed dat supplementen geen vervangers van voeding of van bijvoorbeeld zonnebrandcrème zijn.

Verder is het belangrijk om te weten dat bepaalde stoffen veel beter van buitenaf kunnen worden aangebracht.

Maar bovenal geldt bij supplementen zeker niet altijd het principe van “baat het niet, dan schaadt het niet”. We weten uit bepaalde onderzoeken dat niet alle supplementen ongelimiteerd en zonder nadelen kunnen worden ingenomen.

Zo kan een heel hoge dosis betacaroteen bij rokers juist het risico op longkanker verhógen. Ook is het niet verstandig te overdrijven met bijvoorbeeld vitamine C in verband met onder meer maag- en darmklachten. Ook vitamine B6 kan problemen geven, met name met het zenuwstelsel.

Verder is het zo dat de kwaliteit van supplementen echt heel erg kan variëren. Zo kunnen antioxidanten die slecht verpakt of oud zijn bijvoorbeeld al in de verpakking oxideren en dat kan echt kwaad! Daar is helaas geen enkele controle op.’

Meer lezen

Jetske Ultee schrijft regelmatig over voedingsstoffen en antioxidanten op haar blog dr-jetskeultee.nl.

Voedingssupplementen lijken het ideale middel om aan dikker haar of een stralende huid te komen. Een dosis vitaminen slikken en simpelweg het resultaat afwachten. Maar werkt het echt?

De Nouveau redactie nam de proef op de som en testte 5 verschillende voedingssupplement. De resultaten lees je nu in Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Dat de winter op komst is - met invloeden als kou, wind en temperatuurverschillen - hoeft niet aan je huid te zien zijn. Bekende perikelen als droogte, roodheid en een trekkerig gevoel kun je voor zijn door vanaf nu over te schakelen op extra voedende, kalmerende verzorging.

Seizoensgebonden

Zodra het seizoen verandert kun je dat aan de huid gaan merken. Doordat de verwarming aan staat wordt de binnenlucht – van huis tot werkplek – ook droger. Daardoor moet de huid harder werken om het natuurlijke vocht- en vetgehalte in balans te houden.

Zodra dit huid-eigen hydrolipidenlaagje verzwakt, kun je sneller last krijgen van droogte en onrust. Beschermen én voeden is daarom een must.

Zen-huid

De Soin Velours aux Fleurs de Safran van Sisley is de ultieme cocooning crème die je huid omhult met een fluweelzacht beschermlaagje (€ 163/50 ml).

Sisley’s wetenschappers hebben een krachtig extract ontdekt uit saffraanbloemen dat een kalmerende werking heeft.

In combinatie met een hydraterend complex vol actieve ingrediënten (glycerine, pro-vitamine B5) en voedende oliën (katoenzaad, macadamia. zonnebloemzaad) maakt de fluwelige crème elke huid zacht en ‘zen’, maar ook sterker zodat droogte en dofheid geen kans krijgt.

Ook praktisch: zowel voor dag en nacht geschikt.

Winterroutine

Trakteer de droge, gevoelige huid daarnaast elke dag op een hydraterend serum zoals het Hydra-Global Serum (€ 190,50/40 ml); dit is de perfecte combinatie met de Soin Velours crème van Sisley.

Neem ook wekelijks een moisturizing masker zoals het Gel Express Aux Fleurs masker (€ 104/60 ml) om de droge, gevoelige huid te kalmeren.

Vergeet ook de tere lippenhuid niet: deze is dun, bevat geen talgklieren en kan sneller uitdrogen. De watervrije lipbalsem Confort Extrême Lèvres houdt ze kissable zacht, zonder barstjes of droge velletjes (€ 57,50).

Beeld: Sisley