Nog net die paar extra kilo's voor de vakantie afgevallen, zodat je je te goed kan doen aan al dat heerlijke eten en die drankjes op warme avonden? Dan zit het er dik in dat je zwaarder terugkomt dan dat je heen ging. Maar is dat erg?

Je schijnt helemaal niet zo veel aan te komen als je denkt, of de weegschaal zegt. Dit is waarom:

More content below the advertising

Halve kilo

Iedereen kent het verhaal dat als je op een cruise gaat of een all-inclusive resort, je in een week tijd zomaar 5 kilo aankomt. Feit is alleen dat je niet eens zoveel kúnt aankomen in zo’n korte tijd.

Als er al iets verandert aan je lichaamsmassa (los van watergewicht, waarover later meer), kom je hoogstens een halve kilo aan volgens psycholoog, diëtist en voedingsdeskundige Ellen Albertson.

Geen impact

Bovendien blijft die halve kilo niet lang aan je dijen geplakt. “Het verschil in eten op vakantie heeft geen impact als je eenmaal thuis weer je normale eetpatroon oppakt.

Je gewicht past zichzelf in de weken erna gewoon weer aan zonder dat je daarvoor op dieet moet”, stelt Ellen gerust.

Watergewicht

Als de weegschaal wel degelijk een hoger getal aangeeft of je kleding strakker zit na de vakantie, is dat waarschijnlijk gewoon watergewicht. Op vakantie spelen er verschillende oorzaken waardoor je meer vocht vasthoudt.

Een van die redenen is dat je op reis meer zout eet. Het eten in het buitenland en in restaurants is vaak een stuk zouter dan wanneer je thuis kookt.

Je lichaam is ontworpen om het natriumniveau sterk te reguleren door meer water vast te houden zodra je meer zout binnenkrijgt. Als je dus een zoutere maaltijd eet dan normaal, houdt je lichaam tijdelijk meer vocht vast totdat de balans weer is hersteld.

Opgezwollen handen

Als je naar een land met een warm klimaat afreist kun je ook tijdelijk vocht vasthouden totdat je lichaam is geacclimatiseerd. Denk maar aan die opgezwollen handen en voeten die je in Nederland ook weleens hebt op een hete zomerdag.

Deze vormen van vocht vasthouden zijn een natuurlijk fenomeen waar je bijna niets aan kunt doen. Zo lang je geen hart- of nierproblemen hebt, kan je lichaam die afwijkende vochtbalans prima aan en is je vochtpeil binnen een paar dagen weer normaal.

Fitness

Maak je je zorgen om het feit dat je op vakantie niet sport? Ook niet nodig. “Mensen zijn over het algemeen actiever op vakantie. Op het strand maak je een wandeling en als je cultuur gaat snuiven loop je veel meer.” 

En zelfs al doe je de hele vakantie niets anders dan in het zwembad drijven of op een strandlaken vegeteren, dan nog is er geen reden tot paniek.

Onderzoek laat zien dat 2 weken niets doen, geen effect heeft op je fitnessniveau. Het duurt ongeveer een maand voordat je kracht en conditie verliest.

Topatleten zullen misschien sneller merken dat hun kracht afneemt, maar nog steeds zullen ze daar in 2 weken tijd amper iets van merken.

Kortom: kom maar door met die bolletjes roomijs, gevulde pasta’s, broodjes met kruidenboter en caipirinha’s en… vergeet vooral niet er optimaal van te genieten. Het is vakantie!

Bron: Libelle.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.