Heb je een fijne zonvakantie geboekt? Of wacht je tot de zomer om richting strand te gaan? Zoek die grote zoute plas wat vaker op en vertroetel je binnen- en buitenkant tijdens een verfrissende duik.

Koud zeewater is heel gezond voor je. Het gebruik van de zee voor medicinale doeleinden heeft zelfs een naam gekregen: thalassotherapie. 

Thalasso 
Het is al sinds lange tijd dat artsen hun patiënten naar de kust sturen ter genezing van bepaalde aandoeningen. In 1769 pleitte de Britse arts Richard Russell in zijn proefschrift al voor de goede werking van zeewater op aandoeningen als scheurbuik, geelzucht en lepra. Hij propageerde niet alleen het zwemmen in zeewater, maar ook het drinken ervan. 

Thalasso therapieën vieren hoog tij; een groeiend aantal hotels heeft haar deuren inmiddels geopend voor de massa’s mensen die er niet alleen hun hoofd leeg komen maken, maar ook gretig voor behandelwijzen betalen ter bestrijding van reumatische aandoeningen als artritis. 

De vraag is: heeft zeewater werkelijk zo’n wezenlijke invloed op zowel onze geestesgesteldheid als lichamelijke kwalen of gaat het hier meer om een hype? 

Psoriasis 
Oceaanwater bevat een substantiële hoeveelheid aan mineralen, sulfaten, sodium, magnesium en calcium. Voedingsstoffen die een bewezen helende werking hebben op de huidaandoening psoriasis. Psoriasis is een chronische ontstekingsziekte van de huid, gekenmerkt door roodheid en schilferige verdikkingen die gepaard gaan met jeuk of pijn en zich soms wel over het hele lichaam verspreiden.

Baden in mineraalrijk water zoals zeewater, maar ook natuurlijke waterbronnen, wordt veel gedaan onder de naam 'balneotherapie'. Bij de Dode Zee, die nog een tikkeltje extra aan goede mineralen bezit, wordt deze therapie veel toegepast. Geen tijd of geld om af te reizen naar Israel? Ga eens floaten in een cabine met zout water en ervaar hetzelfde of: maak thuis een warm bad voor jezelf klaar met een flinke kilo (bad)zout. Een weldaad voor de huid. 

Als een vis in het (zee)water: Marilyn Monroe
Als een vis in het (zee)water: Marilyn Monroe

Wondermiddel tegen eczeem 
Ook mensen met eczeem gedijen goed bij zwemmen in zeewater. In tegenstelling tot zwembadwater vol chloor, wat de huid nog meer uitdroogt, draagt het magnesium in zeewater bij aan behoud van het vetgehalte in de huid. Het maakt de huid zachter, soepeler en sterker. 

De aanwezigheid van sodium en iodine in zeewater heeft een antiseptische invloed op wondjes, wat een snelle genezing bevordert. Zoutoplossingen tegen een verstopte neus of hooikoorts worden al sinds jaar en dag door miljoenen mensen met succes gebruikt. Inademen van zoute zeelucht heeft een krachtige werking op hooikoorts en andere luchtwegproblemen. 

Je wordt er ook gelukkig(er) van
Niet alleen het zout en de mineralen maken de zee zo gezond, af en toe een frisse duik zorgt voor korte stressmomenten in het lijf, wat een uitstekende work-out blijkt te zijn voor de werking van ons immuunsysteem. Zwemmen in koud water resulteert in een goede bloedcirculatie en in een royale aanmaak van serotonine en dopamine, stofjes in ons lijf waardoor we ons gelukkig(er) voelen. 

Lees ook: Zoveel calorieën verbrand je per sport (en dansen doet ook wonderen!)

En meer in balans
Ons patroon van ademen tijdens duiken en zwemmen in koud water stimuleert ons zenuwstelsel; het heeft een positieve werking op ons brein. Het gewichtloze zorgt voor ontspanning van de geest en kan zelfs meditatief werken. Zwemmen brengt positieve afleiding en wordt ook wel gebruikt als middel tegen depressies. 

En: bij zwemmen in koud water verbrand je flink wat energie en daarmee dus ook heel wat calorieën. 

Met regelmaat in koud water zwemmen is dus heel gezond voor ons en de mineralen die de frisse oceaan bevat doen daar nog een flinke schep bovenop. 

Bron: Sergio Diez Alvarez, Director of Medicine,The Maitland en Kurri Kurri Hospital, University of Newcastle

Een gezonde drank drinken? Dan wordt (behalve water) groene thee vaak als optie genoemd. Er zouden allerlei voordelen kleven aan het drinken van de warme drank, zoals dat het drankje je kan helpen afvallen en het risico op het krijgen van ziektes verkleint. Maar hoe healthy is groene thee nu echt? We zetten vijf stellingen voor je op een rij.

Lees ook: Van deze vijf symptomen van hartinfarcten bij vrouwen moet je op de hoogte zijn

1. ‘Groene thee doet buikvet verminderen’

Helaas is dit niet het geval. Wanneer je je voorneemt gezonder te gaan eten en drinken, en je je vol op groene thee stort, kun je zeker wat extra vet kwijtraken.

Dit vet is inderdaad vaak buikvet, maar dit zou ook minder worden wanneer je een ander ‘gezonder’ drankje kiest. En goed om bij stil te staan: veel kant-en-klare groene thee-producten bevatten veel suikers. Deze klinken dus gezonder dan ze zijn.

2. ‘Groene thee kan je helpen met afvallen’

Als je doorgaans veel frisdrank, sapjes en gezoete koffie en/of thee drinkt en dan overstapt op het drinken van enkel groene thee: ja, dan ga je zeker gewicht verliezen.

Drink je al wel veel water en ongezoete dranken, dan zal het drinken van groene thee - helaas - weinig tot niets veranderen aan het getal op de weegschaal.

3. ‘Groene thee vermindert het risico op ziektes’

De anti-oxidanten in groene thee bevatten inderdaad kankerbestrijdende eigenschappen, zo is uit vele onderzoeken gebleken. Nu is het wel zo dat de meeste plantaardige voeding dergelijke eigenschappen bezit en tevens de kans op andere chronische ziektes als hartziekten en diabetes zou verkleinen.

Voldoende groenten en fruit eten, kan dan ook een soortgelijk effect hebben.

4. ‘Groene thee verlaagt je bloedsuikerspiegel’

Nogmaals: als je de ongezoete variant drinkt, is het zeker een goed drankje om je bloedsuikerspiegel mee omlaag te brengen. Hou wel scherp in de gaten dat er verder geen suikers in het groene thee-product dat je eet of drinkt, zitten.

5. ‘Groene thee is cafeïnevrij’

Dit is zeker niet de standaard bij groene thee. Een kop bevat gemiddeld tussen de 25 en 50 milligram cafeïne (ter vergelijking: een gemiddelde kop koffie bevat zo’n 100 milligram cafeïne). Er zijn overigens wel degelijk cafeïnevrije varianten verkrijgbaar, dus kijk goed op de verpakking in de winkel.

Dat groene thee een gezond drankje is, is zeker waar: het kan weinig kwaad. Maar alle gezondheidsclaims die worden gedaan, kan een kopje green tea helaas dus niet allemaal waarmaken. 

Snotteren en jeukende ogen. Die ellendige hooikoorts speelt weer op. Toch genieten op een tuinfeestje? Kies dan voor een G&T. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen uit hooikoorts meer last van de symptomen hebben als ze wijn of bier drinken. Bijna driekwart van de ondervraagden had die symptomen niet bij het drinken van een G&T. Hier lees je waarom.

Waarom? Omdat dit drankje weinig histamine en sulfiet bevatten. Stoffen die wel flink aanwezig zijn in bijvoorbeeld bier en wijn. Die stoffen kunnen juist een allergische reactie veroorzaken. Een gin-tonic is daarom een beter alternatief voor hooikoorts- en astmapatiënten.

Astma en hooikoorts

Deze gin-tonic tip komt overwaaien uit Groot-Brittanië. De Britse Astmastichting voerde een onderzoek uit naar welke drankjes de symptomen van astma versterken, en welke niet.

Want ja, astma en hooikoorts hebben overeenkomsten. Zo komt bij beide condities de stof histamine vrij bij een allergische reactie.

Santé

En wat bleek uit het onderzoek: maar liefst 64 procent gaf aan meer last van klachten te hebben bij bepaalde alcoholhoudende dranken: rode wijn, witte wijn, bier en cider. Niet bij gin-tonic. Een goede reden om er eentje te drinken op een mooie warme zomerse dag!