Make-up kan flink wat jaren wegwerken. Maar jonger en frisser ogen vraagt wel om de nodige tips en trucs. Gelukkig krijgen wij die van de meester zelf: Hair- en make-up artist Leco van Zadelhoff.

1. De basis

“Een goede ondergrond is het halve werk, zeker als het over make-up gaat. Begin met een goede reiniger en werk daarna de volgende punten af. Dat lijkt een behoorlijke klus, maar is het niet. Bovendien is het zó de moeite waard.

  • Gebruik dagelijks een milde peeling of exfoliator. Het houdt de huid stralend en het zorgt ervoor dat serums en crèmes beter werken.
  • Breng een serum op om doelgericht huidzorgen als pigmentvlekjes of roodheid aan te pakken.
  • Dagcrème.
  • SPF. 

’s Avonds sluit je dit ritueel eventueel af met een paar druppels gezichtsolie. Die sealt de hydraterende ingrediënten in de huid. Een à twee keer per week een gezichtsmasker maakt bovendien echt verschil. Is de huid erg droog, dan zijn zogeheten sheetmaskers een aanrader. Te vinden in het assortiment van Estée Lauder, StarSkin, Origins en La Mer.” 

2. Primer

“Voor zowel oogleden, lippen als huid geldt: altijd doen. Het is als shapewear voor het gezicht en kan echt jonger doen lijken. Een primer vult als het ware fijne lijntjes en maakt de huid glad, zodat make-up mooi op de huid kan blijven liggen.

Daarnaast zorgt de juiste primer er ook voor dat de huid gelift wordt en meer gaat stralen. Primers bevatten vaak lichtreflecterende deeltjes, die het licht dat op de huid valt, zodanig weerkaatsen dat de huid jonger, gladder en compacter lijkt.”

3. Foundation 

“Less is absoluut more bij een oudere huid. Te veel foundation en concealer trekken de aandacht naar fijne lijntjes. Dus breng het alleen daar aan waar het nodig is. Het fijne van foundation is, dat je er kleur en diepte in de huid mee kunt terugbrengen, waardoor de huid minder dof lijkt. 

Omdat een oudere huid vaak ook wat droger is, wat te wijten is aan de vermindering van oestrogeen, ga je het liefst op zoek naar foundations die de huid niet alleen verfraaien, maar ook hydrateren. Meestal verklapt de naam van de foundation al met welke soort je te maken hebt.

Foundations met de woorden ‘matte’, ‘velvet’ en ‘long-wearing’ zijn vaak wat zwaarder en vooral geschikt voor een vette – of piepjonge - huid. Foundations die ‘light’, ‘glow’, ‘hydrating’ en ‘luminizing’ op de verpakking vermelden, zijn wat transparanter en geven het meest stralende effect.

Mijd poeder-, zware en matterende foundations. Meng een drupje olie met je foundation om die transparanter te maken. Daardoor oogt hij natuurlijker en is de huid meteen goed gehydrateerd.” 

Tip: “Let ook goed op de ondertoon van je foundation. Is die te roze, dan benadrukt hij roodheid en gesprongen adertjes. Foundations met een warme, gouden of gele ondertoon maken het meest stralend.”

4. Glow boost

“Een zware foundation is voor de oudere huid een no-no. Sterker nog, vooral in het voorjaar is hij vaak niet eens nodig. Een te matte, doffe huid oogt ouder, dus gebruik bronzer in plaats van poeder om de huid stralender te maken.

Je kunt ook met highlights spelen, om lichtpunten op je gezicht te creëren. Breng het alleen nooit op rimpels aan; dat accentueert de rimpel juist. Een goede make-uptruc met een liftend effect: breng een highlight aan in de zone die vanaf je jukbeen langs je buitenste ooghoek richting je slaap loopt.

Door deze zone te ‘verlichten’, creëer je een instant lifting effect. Je jukbeenderen en ogen lijken hoger.”

5. Concealer

“Concealers zijn ideaal om schaduwen onder ogen en neusvleugels weg te werken en om vlekjes te camoufleren, maar ook hiervoor geldt: gebruik niet te veel. Je kunt nog beter niks gebruiken dan te veel.

Net als foundation gaat concealer al snel in de lijntjes zitten. Voor blauwachtige kringen onder de ogen gebruik je een camouflageproduct met een perzikachtige of oranjeachtige ondertoon.

Voor roodachtige kringen kies je een product met een gele of beige ondertoon. Een concealer met een crèmestructuur die net een tint lichter is dan je huid, werkt het best.”

6. Wimpers & wenkbrauwen

“Volumemascara klinkt goed, maar zijn de wimperharen wat dunner en brozer geworden, dan werken zogeheten leng­thening, curling, of defining mascara’s beter. Volumemascara’s zijn voor deze haartjes te zwaar, waardoor ze gaan klonteren en gaan hangen.

Krul de wimperhaartjes eerst met een verwarmde wimperkruller voor een wow-effect en een mooie, open blik. Smalle wenkbrauwen maken ouder, dus epileer ze niet te veel. Hoewel volle wenkbrauwen absoluut de trend zijn, kunnen ze de blik ook ver­zwaren.

Gebruik een wenkbrauwpoeder – geen potlood - voor het zachtste effect. Dat maakt mooi jeugdig.”

Lees ook: Video: met dit slimme trucje krijg je de perfect gelakte nagels

7. Oogmake-up

“Hoe ouder je wordt, hoe meer je in licht moet denken. Donkere make-uptinten als zwart en grijs maken bedrukt. Kies liever voor brons-, goud-, en perziktinten voor meer licht in het gezicht. Met die tinten kunnen bovendien prachtige smokey eyes worden gemaakt. Kies liever voor mat. Tenminste, als het om oogschaduw gaat.

Glitters en glinsters ogen feestelijk, maar hopen makkelijk op in de plooitjes. Matte oogschaduw werkt beter, maar breng wel een lichtpuntje aan in de ooghoeken, bijvoorbeeld met een crème-oogschaduw in goud of champagne, om de ogen te openen. Mijd harde lijnen en vloeibare eyeliners. Vervaag make-up iets door, na het aan­brengen, cirkelvormige bewegingen over de huid te maken met een make-upkwastje, een blender brush.”

8. Zachte blosjes

“Volumeverlies in het gezicht heeft ook voordelen. Jukbeenderen worden namelijk een stuk beter zichtbaar. Buit dat uit door de blush niet op de appeltjes van de wangen, maar op de jukbeenderen zelf aan te brengen.

Eigenlijk zoals je in de jaren tachtig al deed. Kies ditmaal echter voor een zachte crèmeblush in koraal- of roze tinten, in plaats van voor poeder en vervaag die naar buiten toe, opdat er geen harde lijnen achterblijven.” 

9. Lippen

“Gebruik ook voor het aanbrengen van lippen­stift een primer. Dat voorkomt uit­lopen en zorgt ervoor dat het product langer blijft zitten. Een vervaagde liplijn accen­tueer je met lippotlood, dat je iets vervaagt. Ga voor crèmeachtige of glossy lippen in frisse lichte kleuren.

Vermijd matte of metallic lippenstift. Eventueel kun je ook een lipgloss met satijnglans over een matte lipstick gebruiken. Lichte kleuren laten je lippen voller lijken, donkere kleuren maken ouder en laten je lippen dunner lijken.

Dat wil niet zeggen dat je geen felle kleuren kunt gebruiken. De beste keuze is een kleur die twee tinten donkerder is dan je eigen kleur.  Let op: kleuren met een oranje of gele ondertoon laten je tanden geler lijken. Door kleuren met een blauwe of paarse ondertoon lijken je tanden witter.”

10. Nagels

“Ouder wordende handen kunnen iets heel charmants hebben. Weet bovendien dat nagellak in diepe tinten afleiden van rimpels en adertjes. Lak je de nagels zelf, breng dan altijd een topcoat aan met effect van gellak. Dat geeft de nagels een professionele glans. Bovendien blijft nagellak met een beetje geluk zo minstens een week echt mooi zitten.

Blijf weg van vuurrode en metallic nagellak, nepnagels, te lange puntige nagels; die maken je alleen maar ouder. Met lichte tinten als nude, beige en pasteltinten zit je altijd goed.” 

Het is warm, dus we moeten goed drinken. En hoewel koud water dan het lekkerst is, is thee minstens zo verfrissend. En het brengt je heel veel (mooie) extra’s.

Om meteen met de gezonde deur in huis te vallen: zowel groene als zwarte thee heeft de eigenschap om de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen. Daarbij zou thee het risico op hart- en vaatziekten kunnen verkleinen, dankzij de antioxidanten die het bevat.

Huid & haar

Leuker zijn de beauty benefits van groene thee. Voor een mooie huid kan het drinken van groene thee bepaald geen kwaad. De antioxidanten zouden rimpels verminderen, ha!

Je tanden blijven ook mooi; ze worden beschermd dankzij catechin, een antioxidant dat bacteriën doodt die verantwoordelijk zijn voor tandbederf. Groene thee stimuleert ook de vetverbranding, dat maakt de drank dan ook prima om in te zetten als je wilt afvallen – zo’n vier koppen per dag.

Anti-stress

Groene thee schijnt ook je uithoudingsvermogen te boosten. Een beker aan het begin van de dag, voor je naar de sportschool gaat, zorgt ervoor dat je langer doorgaat. En het is een prima anti-stressmiddel; de theanine die erin zit zorgt voor een rustgevend gevoel. In groene thee zit trouwens ook cafeïne, maar veel minder dan in koffie...

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in!

 

Een gezonde drank drinken? Dan wordt (behalve water) groene thee vaak als optie genoemd. Er zouden allerlei voordelen kleven aan het drinken van de warme drank, zoals dat het drankje je kan helpen afvallen en het risico op het krijgen van ziektes verkleint. Maar hoe healthy is groene thee nu echt? We zetten vijf stellingen voor je op een rij.

Lees ook: Van deze vijf symptomen van hartinfarcten bij vrouwen moet je op de hoogte zijn

1. ‘Groene thee doet buikvet verminderen’

Helaas is dit niet het geval. Wanneer je je voorneemt gezonder te gaan eten en drinken, en je je vol op groene thee stort, kun je zeker wat extra vet kwijtraken.

Dit vet is inderdaad vaak buikvet, maar dit zou ook minder worden wanneer je een ander ‘gezonder’ drankje kiest. En goed om bij stil te staan: veel kant-en-klare groene thee-producten bevatten veel suikers. Deze klinken dus gezonder dan ze zijn.

2. ‘Groene thee kan je helpen met afvallen’

Als je doorgaans veel frisdrank, sapjes en gezoete koffie en/of thee drinkt en dan overstapt op het drinken van enkel groene thee: ja, dan ga je zeker gewicht verliezen.

Drink je al wel veel water en ongezoete dranken, dan zal het drinken van groene thee - helaas - weinig tot niets veranderen aan het getal op de weegschaal.

3. ‘Groene thee vermindert het risico op ziektes’

De anti-oxidanten in groene thee bevatten inderdaad kankerbestrijdende eigenschappen, zo is uit vele onderzoeken gebleken. Nu is het wel zo dat de meeste plantaardige voeding dergelijke eigenschappen bezit en tevens de kans op andere chronische ziektes als hartziekten en diabetes zou verkleinen.

Voldoende groenten en fruit eten, kan dan ook een soortgelijk effect hebben.

4. ‘Groene thee verlaagt je bloedsuikerspiegel’

Nogmaals: als je de ongezoete variant drinkt, is het zeker een goed drankje om je bloedsuikerspiegel mee omlaag te brengen. Hou wel scherp in de gaten dat er verder geen suikers in het groene thee-product dat je eet of drinkt, zitten.

5. ‘Groene thee is cafeïnevrij’

Dit is zeker niet de standaard bij groene thee. Een kop bevat gemiddeld tussen de 25 en 50 milligram cafeïne (ter vergelijking: een gemiddelde kop koffie bevat zo’n 100 milligram cafeïne). Er zijn overigens wel degelijk cafeïnevrije varianten verkrijgbaar, dus kijk goed op de verpakking in de winkel.

Dat groene thee een gezond drankje is, is zeker waar: het kan weinig kwaad. Maar alle gezondheidsclaims die worden gedaan, kan een kopje green tea helaas dus niet allemaal waarmaken.