Wij spraken het bijzondere moeder-dochterduo.

Moeder en dochter Chantal en Alexandra Roos zijn twee Parisiennes met Nederlandse roots. Onlangs startten ze hun eigen lijn met parfums: Roos & Roos. Hun slogan: liberté, égalité, féminité. Ze ontwikkelden in totaal twaalf parfums, later dit jaar volgen er nog drie. En dat belooft wat, want als het om parfums gaat, is Roos een prestigenaam.

Chantal Roos is een ware legende in de wereld van de parfums. Ze werkte in de seventies samen met Yves Saint Laurent aan de lancering van zijn Opium, en was als marketingbrein ook betrokken bij lanceringen van Jean-Paul Gaultier en Tom Ford. Dochter Alexandra verdiende haar sporen in de muziekwereld. Van zo'n combi worden wij natuurlijk nieuwsgierig. 

Article continues after the ad

Hun eigen parfumhuis heeft een Parijs gevoel en de geuren worden ook helemaal in Frankrijk gemaakt. Ze zoeken het midden tussen traditie en juist breken van tradities. Wat dan ook wel weer past bij moeder en dochter. Vier vragen aan dit opmerkelijke duo.

Hoe is jullie band als moeder en dochter?

Chantal: "De band tussen moeders en dochters bewijst volgens mij dat liefde boven alles gaat. De liefde en het vertrouwen tussen ons is onverwoestbaar."

Alexandra: "We zijn een typische moeder en dochter. We kunnen met elkaar lachen, maar ook ruziën. Maar als het om ons werk gaat, staan de neuzen dezelfde kant op. We zijn een monster met twee koppen wat dat betreft."

Werken met familie, het wordt wel eens afgeraden...

Chantal: "Ik ken juist heel veel families die samenwerken, ook in ons wereldje. Het was Alexandra's idee om dit samen te gaan doen. Daar had ik zelf nooit over nagedacht, we hadden zulke verschillende carrières, ik met grote gezelschappen, zij heel onafhankelijk. Zij is super dapper."

Alexandra: "Volgens mij is het heel natuurlijk dat je denkt in de richting van de carrière van je ouders, en ook dat je iets heel anders wilt gaan doen. Ik heb het allebei gedaan. Toen mijn moeder haar rol bij YSL opgaf, heb ik ons eigen merk gekopt. Voor mij is dat ook een kans om de mens achter mijn moeder te leren kennen."

Hoe vullen jullie elkaar aan?

Chantal: "Alexandra is heel creatief, zij kwam met de namen, verhalen en emoties achter onze geuren. Mijn ervaring en marktkennis zijn meer strategisch. En ik heb de goede neuzen om parfums mee te maken in mijn netwerk."

Wat moeten vrouwen zéker in hun achterhoofd houden als ze een parfum uitkiezen?

Chantal: "Parfum is emotie. Een parfum hoort direct een glimlach op je gezicht te toveren, je moet je er beter door gaan voelen. Je wordt als het ware getransporteerd naar een andere, charmante, wereld."

Alexandra: "Als je je er goed door voelt, zit je goed."

Roos & Roos is online verkrijgbaar bij Douglas en bij Douglas Kalverstraat in Amsterdam.