Naast mijn bed liggen twee bestsellers: Het Smelt van Lize Spit en De Ondergrondse Spoorweg van Colson Whitehead. Ik had er al lang aan kunnen beginnen, maar wat doe ik? Ik lees Voeding, vitaminen, Verjonging. Veel spannender. Ik smul van titels als: Check je houdbaarheid, Ouder worden zonder het te zijn en Eeuwige jeugd.

Ergens hoop ik natuurlijk te vinden dat je met een simpel iets als op je hoofd staan of het eten van een groene aardbei heel lang uitzonderlijk jong blijft. Een beetje naïef misschien, maar ik houd graag de illusie dat het kan. Vriend P. vindt het vooral heel saai. Hij kan wel wat opwindenders bedenken in bed dan een boek over ‘telomeren’ en ‘ages.’

Het mag duidelijk zijn; ik wil graag jong oud worden. Hoe oud maakt me niet zo veel uit, zolang ik maar fris en fruitig door het leven ga. En dan het liefst zonder al te veel rimpels. Het is toch vreselijk als je niet meer kunt wandelen omdat je last heb van je aderen? Of dat je aan huis gekluisterd zit omdat je aan het zuurstof moet? Ik weet dat we het niet allemaal in de hand hebben. De een wordt nu eenmaal minder leuk oud dan de ander. Maar door alles wat ik gelezen heb, weet ik dat we zelf ook heel veel kunnen doen om fit te blijven.
Zo zag ik ooit een Engelse documentaire waarin een groep ouderen getest werd op hun geheugen. De ene helft kreeg een half jaar lang elke dag een portie blauwe bessen en de andere helft niet. En wat bleek na een half jaar? De blauwe bessen-groep had een aanzienlijk beter geheugen dan de groep die geen blauwe bessen had gehad. Kijk, daar word ik nou opgewonden van. Van die kleine-moeite-groot-resultaat-dingen.

Lees ook: Wens je de eeuwige jeugd? Rotterdamse wetenschappers ontwikkelen deze verjongingskuur

Soms voel ik me al beter als ik er alleen al over lees. Als ik hoor dat vitamine K2 aderverkalking kan voorkomen, word ik blij. Vergelijk het met dieettips als je wilt afvallen; als je ze leest voel je je al 10 kilo lichter. Het is jammer dat ik me vroeger niet interesseerde voor Healthy Aging, dan had ik niet weken achter elkaar met olijfolie met jodium in de zon liggen bakken en niet al die honderden pakjes sigaretten weg zitten roken.
Ik probeer de schade nu een beetje in te halen. Ik doe elke dag braaf de 5 Tibetanen - yogaoefeningen die je heel jong moeten houden -, ik douche koud af, sport drie keer in de week en eet gezond. Daarnaast slik ik voedingssupplementen en dat alles doe ik al jaren. Dat moet me toch superjong houden?

Soms doe ik even niet aan gezond ouder worden. Ik ga zo boerenbridgen met vrienden die net zo veel van wijn houden als wij. En, die net als wij, vooral van veel wijn houden. Én van lekkere jaren–zeventig-happen als blokjes kaas, leverworst en pretzels. Aan het eind van de avond weten we niet meer met hoeveel kaarten we ook al weer moeten spelen. Misschien niet zo gezond, maar hé, sociale contacten en een geheugenspel zijn natuurlijk ook essentieel om fit te blijven. Bovendien ga ik morgen gewoon weer verder met mijn eeuwige jeugd.

Reacties (0)