Ja werkgever, het is echt waar, je kunt beter een vijftiger aannemen dan een jong bloempje.

1. Ervaring, een hele bult ervaring
Het ligt voor de hand, maar hoe fijn is het als je niet meer alles hoeft uit te leggen en de werknemer weet hoe alles werkt. Jonge mensen zijn vaak opnieuw het wiel aan het uitvinden, lopen tegen obstakels aan die de vijftiger al lang kent en weet te omzeilen. Ingewikkelde klussen worden in een handomdraai gedaan. Ook weet de vijftiger veel handiger om te gaan met klanten of mensen buiten de organisatie met wie ze mee te maken heeft.

2. Ze gaan zorgvuldiger met hun energie om
Twintigers en dertigers zijn nog volop bezig met het leven naast het werk. Hoe vaak kwamen we zelf niet uitgeput of met een kater op het werk? Weg was de concentratie. En dan zijn er nog de kleine kinderen waar ook veertigers gebroken nachten door hebben. Vijftigers letten beter op hun gezondheid en gaan vaker op tijd naar bed, omdat ze nu eenmaal weten dat ze er niks van bakken als ze niet in balans zijn.

3. Lang leve de nuance
We hebben het zelf ook gedaan: meteen een mening klaar hebben omdat we denken te weten hoe iets zit. Maar hoe ouder je wordt, hoe beter je ziet dat niet alles zwart-wit is, dat iets ingewikkelder in elkaar zit dan het lijkt. Vijftigers kunnen veel beter de nuances zien.

4. Beter omgaan met stress
In crisissituaties functioneren oudere werknemers beter dan jongere. Door de levenservaring kunnen vijftigers beter hun emoties reguleren dan jongere werknemers en dat maakt ze dus veel stressbestendiger. Ook de oudere werknemer kan nog te maken krijgen met een burnout, maar het komt veel minder vaak voor dan bij twintigers en dertigers. Ja baas, die vijftiger kan echt beter persoonlijke en praktische problemen oplossen.

Lees ook: Wies wordt betrapt op haar botoxgebruik - door een bekende presentator, ook dat nog

5. Ze weet waar ze goed in is
Als je net begint met werken, weet je nog niet zo goed waar je capaciteiten liggen. Je doet van alles wat en probeert alles zo goed mogelijk te doen, je wilt niet falen. Ben je wat ouder, dan weet je precies waar je in uitblinkt. Je durft ook veel makkelijker te zeggen dat je iets niet kunt of wanneer je hulp nodig hebt. Heel handig voor de werkgever, die je precies daar kan inzetten waar je goed in bent.

6. Er is meer dan me, myself and I
Het zijn vooral de dertigers die heel druk bezig zijn met hun eigen carrière en ontwikkeling. Voordeel is dat ze heel ambitieus en gemotiveerd zijn, maar ze zijn daardoor ook meer gericht op zichzelf dan op hun omgeving. Vijftigers denken sneller aan anderen en aan de belangen van het bedrijf. Ze houden meer rekening met wat goed is voor het grotere geheel.

7. Minder snel op de kast
Wijsheid komt met de jaren, zo ook het zelfinzicht en het empathisch vermogen. Je snapt jezelf en anderen beter. Dat maakt de oudere werknemer wat aardiger. Ze laat zich niet meer zo snel op de kast jagen. Ruzie maken is nergens voor nodig. Vijftigers weten beter hoe ze met zichzelf en anderen om moeten gaan.

8. Inkakken is er niet meer bij
Vijftigers voelen zich over het algemeen veel jonger dan ze zijn en dat willen ze laten zien ook. Ze willen absoluut niet onderdoen voor dertigers en veertigers. Ze weten heus ook wel wat er allemaal online speelt en mogelijk is. Wat dacht jij? En bovendien moeten ze nog twintig jaar mee. Uitrusten doen ze wel als ze 75 zijn. Die bewijsdrang is natuurlijk uitermate handig voor de baas.

Reacties (1)

Vierailija

Het beste is nog altijd om een goede ratio van jongeren en ouderen te hebben op de werkvloer. Waar ouderen vaak in hetzelfde patroon willen blijven werken brengen de jongeren een nieuwe frisse kijk en manier van handelen waar de ouderen van kunnen leren. En waar de jongeren weinig ervaring hebben kunnen de ouderen helpen en adviseren met een rijke ervaring.

Een werkvloer met alleen jongeren of alleen ouderen is gedoemd te mislukken op de lange termijn!