Wat is nou gezond en wat niet? Wies (52) wordt soms gek van de verschillende meningen. Gelukkig zijn er een aantal dingen waarvan het zeker is dat je er langer door leeft. Wies zet ze graag op een rijtje.

1. Bewust leven
Meerdere onderzoeken laten zien dat mensen die bewust leven, langer leven. Door aandacht te besteden aan alles wat je doet, beslissingen goed te overwegen en proberen dingen te doen die goed zijn.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe vaak werken we niet op de automatische piloot of zijn we met ons hoofd overal, behalve bij wat we aan het doen zijn? Toch maar weer eens een lesje mindfulness volgen, want het helpt echt. Het blijkt ook dat mensen die bewust leven vanzelf meer gefocust zijn op hun gezondheid en keuzes maken die goed zijn voor hun relatie en carrière.

2. Vrienden voor het leven
Je mag in je handjes knijpen als je goede vrienden hebt, want zij zorgen ervoor dat je langer leeft. Wie een rijk sociaal leven heeft, wordt minder snel oud dan iemand met weinig of geen vrienden.

Je moet ze wel goed uitzoeken, want uit onderzoek blijkt ook dat we al gauw gewoontes overnemen van de mensen met wie we omgaan. Zeker roken, alcoholgebruik en overgewicht zijn ‘besmettelijk’.

3. Goed slapen
Wie minder dan 5 uur per nacht slaapt, vergroot de kans op vroegtijdig overlijden. Eng maar waar. Een goede nachtrust kan het risico op obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten verkleinen. En het zorgt ervoor dat je sneller herstelt van ziekten.

Wat ook goed blijkt te zijn, is dagelijks een middagdutje doen. Mensen die regelmatig een powernap doen, hebben 37% minder kans op hart en vaatziekten dan mensen die dat niet of nauwelijks doen. Onderzoekers denken dat een dutje goed is voor je hart, omdat het de stresshormonen laag houdt.

Lees ook: Wies: '8 Redenen waarom 50-ers beter zijn in hun werk'

4. Mediterraan eten
Hoe gezonder we eten, hoe langer we leven. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn om dat te concluderen. Het meest ideaal is het mediterrane dieet. De grote hoeveelheden fruit, groente, volkoren granen, olijfolie en vis zorgen ervoor dat je minder kans hebt op hart en vaatziekten.

5. Een onsje minder
Overgewicht kan voor veel aandoeningen zorgen. Het fijne is dat de kans op ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten ook weer verkleind kan worden door af te vallen.

Sinds kort is ook bewezen dat minder eten voor heel wat extra jaren kan zorgen. Wie minder dan 20 tot 30% eet dan wordt aanbevolen, kan al gauw een jaar of drie bij zijn leven optellen. Ook in de blue zones – de gebieden in de wereld waar mensen het oudst worden – wordt de 20% regel gehanteerd. Niet bewust, maar ze eten automatisch net minder dan nodig is. Dat wordt dus minder opscheppen.

6. In de benen
Het is natuurlijk een inkoppertje, maar hij moet toch even genoemd worden, juist omdat bewegen zoveel kan doen voor de gezondheid. Misschien wel het meest van alle gezonde gewoontes. Er zijn talloze onderzoeken die laten zien dat beweging de kans op hartziekten, beroerte, diabetes, sommige vormen van kanker, depressie en dementie verkleinen. Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) betekent dit voor volwassenen dat ze minstens een half uur per dag moeten bewegen met wat 'matig intensieve inspanning' wordt genoemd. Denk aan fietsen, flink doorlopen en tuinieren (minimaal 10 minuten achter elkaar).

7. Het hebben van een doel
Ergens voor leven, een reden om op te staan, is heel belangrijk wil je een beetje fit ouder worden. De blue zones-bewoners hebben allemaal een doel. Activiteiten die betekenis voor ze hebben. Ook al zijn ze tegen de honderd, ze staan op om bijvoorbeeld de geiten te melken of om de boomgaard bij te houden. Het geeft hun leven zin. Het hebben van zo’n doel verkleint de kans op beroertes, hartziekten en de ziekte van alzheimer aanzienlijk.

Reacties (0)