Op zondag 26 januari barst - voornamelijk beneden de rivieren - het carnaval weer los in ons land. Natuurlijk, bij die jaarlijkse gezelligheid hoort drank rijkelijk te vloeien en mogen vette happen zonder gêne gegeten worden, maar geef toe: het is toch balen als je na het feestgedruis plots je skinny jeans niet meer dicht krijgt...

Ondanks dat bij veel mensen dan alle remmen los gaan en het hen weinig kan schelen wat er naar binnen gewerkt wordt, lijkt een béétje op de calorieën letten ons toch verstandig.

Lees ook: Dit is de reden waarom je nooit problemen moet 'wegdrinken'

Weet wat je drinkt

We willen je niet opleggen om de drank volledig te laten staan - het is en blijft natuurlijk wel feest. Maar misschien is het slim om te kiezen voor een glaasje waar iets minder dikmakers inzitten. Zeker weten dat je de juiste drankjes kiest? Foodsite CookLoveShare heeft een handig overzicht gemaakt met het aantal calorieën per glas per type drankje. We zetten ze hieronder voor je op een rij:

champagne - 65 kcal (85 ml)
witte wijn - 67 kcal (100 ml)
jonge jenever - 68 kcal (35 ml)
rosé - 71 kcal (100 ml)
tequila - 74 kcal (35 ml)
port - 78 kcal (50 ml)
oude jenever - 80 kcal (35 ml)
cognac - 80 kcal (35 ml)
rode wijn - 82 kcal (100 ml)
wodka - 85 kcal (35 ml)
whisky - 85 kcal (35 ml)
likeur - 85 kcal (35 ml)
bier - 110 kcal (250 ml)

Glaasje bubbels

Je kunt dus het beste voor champagne kiezen, wil je de calorieën tot een minimum beperken. Wellicht helpt een glas bubbels ook bij het kiezen van een iets gezondere carnavalssnack: volgens de beroemde lifecoach en schrijfster van de bestseller The Champagne Diet verhogen luxe drankjes je zelfbeeld en kun je gemakkelijker gezonde keuzes maken.

Toch liever een cocktail? Dan is wodka met Spa Rood en citroen, de zogenoemde Skinny Bitch, de verstandigste keuze. Dit drankje bevat weinig calorieën en geen suikers. Bovendien stimuleert citroen de spijsvertering. 

Reken maar uit…

Natuurlijk blijven de woorden ‘met mate’ belangrijk als het om drinken en je figuur gaat. Want je kunt nog zoveel glazen drank met ‘weinig’ calorieën drinken, bij elkaar opgeteld tikken ze toch al snel behoorlijk aan.