Een natuurkundige verklaring voor het mysterie van Johannes Vermeer.

Meisje
Meisje

Het Meisje met de Parel is rond 1665-1667 geschilderd door Johannes Vermeer. Wat het schilderij zo bijzonder maakt is het contrast met de parel als middelpunt tegen een duistere achtergrond. De ‘Mona Lisa van het Noorden’ kreeg haar bijnaam door de blik en de houding van het meisje. Het is onmogelijk om op te maken of zij nu vriendelijk en warm kijkt of juist kil en onpersoonlijk.

Net als bij de Mona Lisa is bij het Meisje met de Parel nooit duidelijk geworden wie het meisje precies is. Vermoedelijk heeft Vermeer hier zijn dochter geschilderd. Toch was het schilderij niet altijd zo geliefd als nu. Op een veiling in 1881 werd het voor twee gulden en dertig hele centen gekocht door verzamelaar A. A. des Tombe. Hij vermoedde dat het om een echte Vermeer ging en hij had natuurlijk gelijk. Na zijn dood schonk hij het schilderij aan het Mauritshuis in Den Haag. Tot vandaag de dag is het meisje hier nog te zien.

Toch is misschien wel het grootste mysterie het volgende: draait het Meisje met de Parel nu eigenlijk naar de kijker toe, of beweegt ze juist van de kijker weg? Kunstliefhebber en natuurkundige Amor Sciendi beantwoordt de vraag in een video, via een uitgebreide natuurkundige analyse van de hoek van de parel ten opzichte van de oorlel van het meisje. Hij concludeert aan de hand van de beweging van de oorbel dat zij wegdraait. Eindelijk, een antwoord! Maar, zegt hij aan het eind van de video: dit is puur gekeken naar het plaatje. De context van het schilderij immers is niet bekend. Het meisje draait weg, maar kan ook net wat gezegd hebben waardoor haar parel nazwaait. U kunt de video bekijken door hier te klikken.

Meisje
Meisje

Bron: The Creators Project