Achter de schermen met Grace Coddington bij de herfst campagne van 2016

Een korte film van Tiffany & Co. die geregisseerd is door de Emmy Award

tiffany
tiffany

bekroonde filmaker R.J. Cutler gaat over het tot stand komen van de herfstcampagne van 2016 genaamd ‘Some Style is Legendary’. Misschien kent u Cutler al van zijn eerdere werk ‘The September Issue’. Deze documentaire legde vast hoe een september nummer van Vogue tot stand komt. De legendarische director-at-large Grace Coddington werkt samen met juwelenmerk Tiffany & Co. In de documentaire is te zien hoe de creatieve grenzen worden verlegd en doorbroken.

Voor het eerst

Het is de eerste keer dat Tiffany beroemdheden vraagt voor haar advertenties zoals Oscar® Winares Lupita Nyong’O, actrice Elle Fanning evenals gezondheidscoach en model Christy Turlington Burns en Natalie Westling. Dit is ook Coddington’s eerste campagne na 28 jaar bij de Amerikaanse Vogue en daarvoor 20 jaar bij de Britse Vogue te hebben gewerkt.

Het blauwe New York

De film kwam tot stand na maandenlang opnemen, waarbij de openingsscène ons meeneemt van de beroemde New Yorkse skyline naar de persoonlijke studio van Coddington. Maar ook photoshoots en vergaderingen achter gesloten deuren worden vastgelegd. Het hele creatieve proces is opgenomen waarbij Tiffany een frisse blik werpt op haar imago als merk. “Blauw is een uitzonderlijke kleur”, zegt Coddington. “Ik zeg altijd ‘waarom hou ik zoveel van New York?’ Dat komt omdat de lucht altijd blauw is. Het is een uitzonderlijke stad omdat het de perfecte mix is tussen oud en nieuw. En op een grappige manier, geldt dit eigenlijk ook voor Tiffany.”

De iconische Grace

“Het is enorm inspirerend om Grace aan het werk te zien. Niet alleen is zij eigenhandig een van de meest invloedrijke mode figuren van de afgelopen 50 jaar, ze is ook nog een uitzonderlijke visuele artiest” zegt Cutler. “We zien haar een visie formuleren en deze daarna uitwerken, tussen prachtige vrouwen en de Tiffany juwelen. De film gaat over de werkwijze van Grace.” Cutler filmt Coddington wanneer ze de cast selecteert en wanneer ze de iconische Tiffany ontwerpen linkt aan de modellen, zodat de individuele stijl en identiteit het beste wordt gereflecteerd.

Krachtige zelfexpressie

“Dit is geen standaard campagne voor mij, maar een bijzondere kans om een legendarisch luxemerk te portretteren door middel van unieke en hedendaagse talenten” zegt Coddington. De titel van de film ‘Some Style is Legendary’ deelt dezelfde naam als de daadwerkelijke campagne, die symbool staat voor de tijdloze aantrekkingskracht van Tiffany sieraden, gedragen door vrouwen voor wie Tiffany eveneens symbool staat voor krachtige zelfexpressie. De film legt Coddington’s geniale inzicht vast, en laat een tipje van de sluier zien bij het creëren van deze authentieke en krachtige portretten.

 

De film zal verschijnen op het Tiffany & Co. Youtube kanaal en is vanaf nu te zien op hun website.