Zoals met zoveel dingen: sommige zaken wil je liever niet weten, andere zouden heel nuttig kunnen zijn. Wist je dat je tafeltje opklappen bij stijgen en landen bijvoorbeeld moet om, in case of emergency, sneller het gangpad te kunnen bereiken?

Hieronder een paar tips en weetjes die vliegmaatschappijen niet altijd met ons delen. 

1. Veiligheid 
Bij een nachtvlucht worden de lichten gedimd en schuiven we de zonneschermpjes naar beneden om duisternis te creëren voor als het tijdens de vlucht weer vroeg licht wordt. Fijn om lekker te slapen, maar bij een noodgeval dien je diezelfde schermpjes juist omhoog te zetten. Reden: alleen zo kan de brandweer naar binnen kijken en de situatie inschatten. Tijdens stijgen en landen moeten de tafeltjes worden opgeklapt, zodat ook je buurman bij het raampje een kans krijgt weg te komen bij een noodgeval. Een stewardess tipte me om altijd het aantal stoelen tot aan de uitgang te tellen, bij rookontwikkeling heeft de aanwezige noodverlichting weinig zin en hoe vind je je weg dan naar buiten? Zeker in geval van een flinke brand of ontploffing, schijn je maar ongeveer 90 seconden te hebben om de kist te verlaten. In zo’n geval kun je ook beter katoen aan hebben dan synthetisch in verband met brandwonden. 

2. Brandstof 
Veel maatschappijen zitten krap in hun brandstof; gewicht kost geld en met minder kan de vliegmaatschappij besparen en mogelijk verder stunten op de prijs. Leuk, zo’n goedkoop ticket, maar minder fijn dat weersomstandigheden een landing kunnen vertragen en vliegtuigen in die situatie steeds vaker vanwege gebrek aan kerosine moeten kiezen voor een noodlanding. Over een budgetmaatschappij gaat het verhaal de ronde dat piloten opdracht krijgen langzamer te vliegen om kerosine te besparen. Verder geldt natuurlijk: hoe goedkoper de ticket, hoe meer bespaard is op andere dingen.

3. Overboeking 
Is de vlucht waar jij mee weg wilt overboekt? Sommige maatschappijen bieden billijker compensaties dan andere aan bereidwillige passagiers die een vlucht later willen nemen. Accepteer niet zomaar een (mager) voucheraanbod; als niemand zich meldt, en passagiers tegen hun wil aan de grond moeten blijven, krijgen ze een cashbedrag volgens vaste richtlijnen die geregeld hoger zijn (afhankelijk van jouw ticketprijs en de lengte van de opgedane vertraging). 

4. Gezinskorting? No way 
Reis je met een groot gezin of een groep vrienden? Boek alle tickets dan niet tegelijk in één boeking; vaak lopen de ticketprijzen na de tweede of derde passagier op. Probeer dan individueel of per kleine groepjes te boeken. 

5. Diner voor de piloot 
Sommige maatschappijen willen zelfs dat hun piloten in verschillende restaurants eten, of met een tussenpauze van ruim een uur hun maaltijd nuttigen. Om te voorkomen dat, indien het eten niet goed is, beide piloten er ziek van worden. 

Lees ook: Met deze trucs boek je een luxe hotelkamer voor weinig geld

6. Zoekgeraakte bagage 
Heb je de pech dat je koffer niet is aangekomen? Lees de regels van de vliegtuigmaatschappij aandachtig voor wat betreft vergoedingen. Vaak dien je een vergoedingsclaim binnen een bepaalde periode te doen. Daarna vervalt je recht op compensatie. 

7. Hygiëne 
Vliegtuigen en hygiëne; een slechte combinatie. Steek een ontsmettende tissue bij je en trek die grondig over je tafeltje voordat er iets eetbaars op verdwaald raakt. Sommige mensen verschonen de poepluier van hun baby erop en het schoonmaken van de tafeltjes gebeurt incidenteel. 
Er zijn mensen die op hun blote voeten in de yogahouding voor de wc staan en er zijn passagiers die het op diezelfde wc zo bond maken dat stewardessen besluiten het kleine kamertje de rest van de vlucht te sluiten. Aan boord zijn goede schoonmaaksprays, maar tegen zoveel viezig geweld is geen kruid gewassen. 

8. Geannuleerde vlucht 
Als je vlucht wordt geannuleerd: ga in de rij staan bij de incheckbalie, maar probeer ze tegelijkertijd ook per telefoon te bereiken, soms krijg je daar eerder iemand te pakken die hetzelfde voor je kan regelen. Passagiers hebben altijd recht op vergoedingen bij flinke reisvertraging, (die best interessant kunnen zijn en misschien een deel van jouw ergernis kunnen temperen). Er zijn vaste EU-regels voor, die makkelijk op internet te vinden zijn, en waar iedere (Europese) vliegtuigmaatschappij zich aan moet houden. 

9. Ticketprijs 
Vergelijkingssites zijn handig, maar kosten vliegtuigmaatschappijen een fee, waardoor dezelfde vlucht soms duurder is dan op de site van de maatschappij zelf. 

10. Een goede plek 
Ongeveer 100 uur voor aanvang van de vlucht kijken maatschappijen naar hun bezetting en wordt er, indien nodig, geschoven met frequent flyer passagiers naar businessclass. Zo komen soms lastminute geweldige economy stoelen vooraan beschikbaar. Check de plattegrond, wie weet zit je op het laatste moment toch op die fijne plek voorin. En hang je alsnog relaxed achterover met een glaasje, vliegangst of niet.