Het bericht van de ziekenhuisopname kwam donderdagmiddag naar buiten. Margrethe is overgebracht naar het Rigshospitalet in Kopenhagen voor observatie en nader onderzoek. De reden? Haar hartgezondheid vraagt op dit moment extra aandacht.
'Moe maar monter'
Gelukkig lijkt het erop dat de situatie onder controle is. De woordvoerder van het Koninklijk Huis liet weten dat de koningin in elk geval het weekend in het ziekenhuis zal blijven, maar voegde daar een geruststellende noot aan toe: "Hare Majesteit is moe, maar in een goed humeur." Typisch Margrethe, die erom bekendstaat zich niet zomaar uit het veld te laten slaan.
Twee jaar na de grote schok
De opname komt bijna tweeënhalf jaar nadat Margrethe de wereld verbaasde met haar abdicatie tijdens haar nieuwjaarstoespraak. Ze was de eerste Deense vorst in bijna 900 jaar die vrijwillig afstand deed van de troon. Destijds gaf ze al aan dat haar gezondheid – en dan met name een zware rugoperatie in 2023 – haar aan het denken had gezet over de toekomst. "De operatie gaf onvermijdelijk aanleiding tot gedachten over de toekomst: of het nu geen tijd was om de verantwoordelijkheid over te dragen aan de volgende generatie," zei ze destijds.
Een bewogen tijd
Sindsdien is zoon Frederik koning en zien we de altijd stijlvolle Mary aan zijn zijde als koningin. Margrethe zelf hield haar titel (Hare Majesteit Koningin Margrethe) en bleef verrassend actief. Toch was het afgelopen jaar niet zonder hobbels; ze belandde eerder al in het ziekenhuis na een val en een flinke verkoudheid.
Ook binnen de familie was het onrustig nadat Margrethe de koninklijke titels van de kinderen van haar jongste zoon, prins Joachim, introk om de monarchie "toekomstbestendig" te maken. Hoewel dat voor de nodige scheve gezichten zorgde, bood ze later haar excuses aan voor de gekwetste gevoelens, maar bleef ze bij haar standpunt. De rust lijkt inmiddels enigszins teruggekeerd nu Joachim en zijn gezin hun draai hebben gevonden in Washington D.C.
Voor nu hopen de Denen (en wij!) vooral dat Margrethe dit weekend goed uitrust. Een koninkrijk zonder haar rokende, schilderende en eigenzinnige oud-koningin is immers bijna ondenkbaar.
Beterschap, Margrethe!