Royalty

Noorse kroonprinses Mette-Marit met zuurstofapparaat gespot op balkon

Er zijn grote zorgen om de gezondheid van de Noorse kroonprinses Mette-Marit. Tijdens de viering van Grondwetdag, de nationale feestdag in Noorwegen, verscheen de 52-jarige prinses zondag op het balkon van de koninklijke residentie Skaugum met een neuskatheter voor extra zuurstof.

Ruth Stuut
1 minuut
Mette-Marit en Haakon op balkon tijdens Nationale feestdag van Noorwegen in Skaugum Manor in Asker.

Hoewel Mette-Marit traditiegetrouw samen met kroonprins Haakon en koning Harald de voorbijtrekkende kinderoptocht begroette, was haar broze gezondheid dit keer duidelijk zichtbaar. Speciaal voor de prinses stond er een stoel klaar op het balkon, zodat ze tussendoor kon rusten. Tijdens de optocht deed ze de ademhalingsondersteuning even af, maar ze moest het balkon uiteindelijk voortijdig verlaten omdat het conditioneel niet langer ging.

Achteruitgang en transplantatie

Het is bekend dat de kroonprinses al sinds 2018 lijdt aan een chronische en zeldzame variant van longfibrose. Dit is een ongeneeslijke longaandoening die littekenweefsel in de longen veroorzaakt, waardoor het lichaam steeds minder goed zuurstof kan opnemen. Hierdoor heeft ze vaak last van benauwdheid en extreme vermoeidheid.

Haar gezondheid is de afgelopen maanden helaas flink achteruitgegaan. Waar ze in april van dit jaar tijdens een sportreceptie voor het allereerst met de neusbril in het openbaar verscheen, is het inmiddels noodzakelijk geworden om haar officiële agenda drastisch te beperken. Eerder deelde het paar al openhartig dat de ziekte sneller vordert dan gehoopt en dat een ingrijpende longtransplantatie in de toekomst de enige optie is. Inmiddels zijn de medische voorbereidingen en screeningen hiervoor gestart.

Wanneer deze ingrijpende operatie zal plaatsvinden, is nog niet bekendgemaakt. Het paleis benadrukt dat haar programma de komende periode volledig zal worden aangepast aan haar behoefte aan rust en medische behandelingen.