/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F04%2Fmv5kuJCos0fIF81744618905.png)
Waar bij boer Jan en Deedry de logees opgelucht ademhalen nu er minder liefdeskandidaten op de boerderij rondlopen, rommelt het bij John. De pluimveehouder besloot om Mira naar huis te sturen en hield daardoor twee totaal verschillende vrouwen over, die het niet zo goed met elkaar kunnen vinden.
Spanningen
Al tijdens het koken worden de eerste opmerkingen gemaakt die irritaties blootleggen. Van het 'tafeldekken voor drie' tot elkaar benoemen als schoonmaakster: Eileen en Karin merken dat ze twee uitersten zijn die strijden voor hetzelfde – de aandacht van John.
Tijdens een ogenschijnlijk onschuldig spelletje lijkt Karin die aandacht naar zich toe te trekken. Uit een glazen schaal haalt John vragen die het drietal moet beantwoorden – althans, dat is de bedoeling. Karin en John gaan volledig op in het openhartig delen van hun kijk op het leven, terwijl Eileen er geen speld tussen krijgt.
Karin is een aanwezige vrouw die zich dominant opstelt, in contrast met de rustige Eileen. John lijkt Karin te volgen in haar energie en het gesprek vormt zich voornamelijk tussen hen twee. Wanneer Eileen probeert in te haken, praat John zelfs door haar heen en gaat hij verder met Karin.
Confrontatie
Als er een korte stilte valt na de volgende vraag, antwoordt Eileen kort en sneert naar het tweetal: "Dan kunnen jullie weer verder praten." Zowel Karin als John gaan er niet echt op in, maar de spanning tussen de dames is duidelijk toegenomen.
"Boos is een groot woord. Het heeft ook een beetje met respect te maken", lucht Eileen haar hart voor de camera. "Er zitten nog meer mensen, die willen misschien ook iets zeggen."
Later op de avond besluit Eileen John apart te nemen en te vertellen wat haar dwarszit. John is duidelijk onder de indruk van de dynamiek en weet niet zo goed hoe hij ermee om moet gaan. "Ik schrok er wel even van," deelt hij. "Er is wel een bepaalde toon gezet die niet zo één-twee-drie te repareren is," concludeert hij. Als hij een groepsknuffel voorstelt, valt er een ongemakkelijke stilte. Eileen pakt haar glas wijn. De toon is inderdaad gezet.
'Niet fair'
Karin uit haar ontevredenheid over de situatie. "Ik vond het niet helemaal fair. Dat vond ik echt niet," laat ze zich uit tegen de camera. "Ik geef mezelf bloot, ik stel me kwetsbaar op. Ik ken ook mijn eigen zwakheden, dus ik let erop om niet de entertainer te zijn, maar mensen uit te laten praten. Maar wat er net gebeurde, sorry. Ik heb dat echt niet gezien of gemerkt."
Tijdens het ontbijt de volgende ochtend draait Karin de rollen om. Volgens haar is het ellebogenwerk nu echt begonnen. "Ik heb gisteren ook momentjes gehad dat ik dacht: oké..." zegt ze, terwijl ze een achteroverhangende houding aanneemt. "Ik doe wel even een stapje achteruit. Dat ellenbogenwerk is niet echt gezellig." Op welk moment ze precies doelt, is echter onduidelijk. Neemt Karin bewust een kwetsbare rol aan?
Onzeker
De hele situatie heeft John onzeker gemaakt. Hij heeft slecht geslapen en het voorval heeft een nare nasmaak achtergelaten. "Het is best heftig," begint hij. "Je gaat jezelf dingen verwijten: heb ik dan niet goed opgelet om iedereen evenveel aandacht te geven?"
Er borrelen angsten en onzekerheden op die hem niet in de koude kleren gaan zitten. "Vooral de angst om niet weer de liefde te gaan vinden. Ik ben iemand die best een drempel opbouwt, een beetje afwachtend wat er gaat gebeuren." Hij benadrukt dat er niet zo heel veel is gebeurd, maar zet toch zijn twijfels bij de connecties. "Dadelijk vind je nog niet de liefde die je zo graag hoopt en wenst."
- Boer zoekt Vrouw
- KRO NCRV