Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Bart Chabot leerde zijn zoon Splinter dat inspiratie overal te vinden is: 'Je speelt een beetje voor God als je schrijft'

Splinter Chabot groeide op in een wereld vol kunst, verhalen en verbeelding. Van jongs af aan leerde hij dat glitters en kleur niet alleen thuis bestonden, maar overal te vinden waren – als je maar goed keek. Zijn vader Bart Chabot hem mee op sleeptouw, naar het theater en de krant, waar hij ontdekte dat in alles een verhaal schuilt.

Splinter Chabot

Als kind was hij vaak te vinden achter de coulissen bij theaterrepetities, waar hij speelde met bekende schrijvers en kunstenaars. Die vroege blootstelling aan de creatieve wereld leerde Splinter dat verbeelding en schoonheid niet alleen in kunstwerken te vinden zijn, maar ook in het dagelijks leven. Zijn vader leerde hem bovendien dat je, door te blijven spelen en nieuwsgierig te zijn, altijd nieuwe verhalen kunt ontdekken. 

Opvoeding

SPLINTER: ‘Mijn opvoeding liet me zien dat niet alleen in ons huis glitters en kleur mochten bestaan, ze zijn er ook in andere domeinen. Soms moet je tegen de stroom in om ze te kunnen zien, maar ze zijn er. Als kinderen werden we mee­ genomen als papa ging repeteren. In het theater speelden we ver­ stoppertje met Remco Campert en Jan Mulder, of met Ronald Giphart en Martin Bril. Anton Corbijn was mijn peetoom. Ik mocht mee in de wereld van cultuur en kunst en zag hoe de verbeelding kan worden aangewakkerd.’

BART: ‘Los van cultuur leuk leren vinden was de bijvangst dat ze zagen dat als je uitgaat van wat je leuk vindt, je in principe je leven lang mag blijven spelen.’

'Bij het zien van een prachtige jurk wist ik: die gaat de hoofd­ persoon in mijn volgende boek dragen'

Splinter

SPLINTER: ‘Papa schreef columns voor de Haagsche Courant en nam ons vaak mee de stad in. Moesten we goed om ons heen kijken, goed luisteren. De antennes openzetten, want in alles zat een verhaal.’

BART: ‘Een column ophalen, noemde mijn vriend Martin Bril dat.’

SPLINTER: ‘Ik doe het zelf ook, shoppen voor een verhaal. Laatst was ik in Parijs om tentoonstellingen te bekijken. In het Grand Palais bezocht ik Du Coeur à la Main, over het werk en de visie van Dolce&Gabbana. Ik voelde me betoverd. Bij het zien van een prachtige jurk wist ik: die gaat de hoofd­ persoon in mijn volgende boek dragen. Natuurlijk niet letterlijk, maar ik weet wat ze draagt, die oma van in de negentig. Ik zag die jurk en dacht: nou heb ik je. Het is allemaal inspiratie. Ik kan het voelen opkomen als een grote golf of een woeste zee. Als ik slim ben, ga ik als dat gebeurt meteen naar mijn laptop toe en aan de slag.’

Bart en Splinter Chabot tijdens de shoot voor het dubbelinterview in de nieuwe Nouveau.

BART: ‘Je speelt een beetje voor God als je schrijft. Je bent de schepper. Wij staan aan de kant van: in den beginne. Vanaf dat punt mag je toveren. Ga je ervoor.’

SPLINTER: ‘Ook dat kreeg ik van huis uit mee: je moet er echt voor gaan. Ik ben heel open opgevoed. Vrijblijvend was het niet. Ons huiswerk werd niet gecontroleerd, maar aan het eind van een schoolblok moest het wel goed zijn. Als je een 7 haalde voor geschiedenis was het: ‘Je kan ook prima een 9 halen.’ Wat je deed, waar je in geloofde, je mocht het niet lafjes doen. Half werk werd niet gewaardeerd.’

Verder lezen?

De nieuwe Nouveau ligt vanaf donderdag 6 maart in de winkel.

Benieuwd naar het hele interview met Bart en Splinter? Je leest het in de nieuwste Nouveau. Vanaf donderdag 6 maart in de winkels.

Personality
  • Tekst: Nicole Gabriëls
  • Elmar Krop