Blazy koos niet voor een simpele herhaling van de iconische stijlelementen die we zo goed kennen: de little black dress, de bouclé-jasjes, de camelia en natuurlijk de dubbele C’s. In plaats daarvan dook hij diep in de archieven van het modehuis. “Ik was overweldigd. Zoveel schoonheid, ik wist niet waar te beginnen,” vertelde hij over dat creatieve startpunt.
Het resultaat is een collectie die eer betoont aan Gabrielle Chanel’s rebelse geest in plaats van haar klassieke silhouetten. Blazy liet zich inspireren door het moment waarop Coco, begin vorige eeuw, de kleding van haar geliefde Boy Capel aantrok – zijn overhemden, zijn pakken – en ze een vrouwelijke twist gaf.
Stijlvolle looks
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FBaUOLQRdd9I1851759823858.jpg)
Deze looks werden echter al snel afgewisseld met zachte, chique stoffen en vrouwelijke, vloeiende silhouetten.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FeGcXugXQEFnX6Y1759823948.jpg)
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FvgeSV9y3aIKfvk1759823968.jpg)
Onze favoriet? Dat is misschien wel deze zwarte, tijdloze japon met haar prachtige snit.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FF8yAdw0hqO1tKd1759824015.jpg)
Of deze fenomenale robe, die je gewoon even in beweging moet zien:
Sterke lijnen, zachte vrijheid
De show opende met een reeks androgyne, zakelijke looks in luxe tweed. Strakke lijnen, nonchalante elegantie en subtiele details vormden de rode draad. Het was mode met een boodschap: krachtig zonder stijfheid, vrouwelijk zonder franje. Net als Gabrielle zelf, lijkt ook Blazy te geloven in vrijheid van vorm – kleding die beweegt, ademt en speelt met identiteit.
Een nieuwe handtekening bij Chanel
Blazy brengt zijn kenmerkende vakmanschap mee uit zijn tijd bij Bottega Veneta, waar hij naam maakte als Creative Director. Daar stond hij bekend om zijn vernieuwende omgang met materialen: leer dat eruitziet als zijde, texturen die verrassen. Diezelfde vernieuwingsdrang past hij nu toe bij Chanel.
Voor zijn eerste collectie combineerde hij zwaar tweed met luchtige viscose, wat de stoffen een onverwachte soepelheid geeft. “Het geeft iets dynamisch aan de stof,” verklapte hij aan Vogue.
Met dit debuut zet Matthieu Blazy niet alleen een frisse toon voor Chanel, maar ook voor de toekomst van mode: een wereld waarin traditie geen beperking is, maar een bron van vrijheid.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FCh73I3p8kECWRZ1759824440.jpg)
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2F1sEsraKeKjvsoN1759824458.jpg)
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2Ffcl3maq4MHT5cg1759824475.jpg)
Veelbelovend debuut
Tijdens Blazy's eerste show in het Grand Palais – waar Chanel traditiegetrouw te vinden is tijdens Paris Fashion Week – nam hij ons letterlijk mee het Chanel-universum in. Modellen schreden over de catwalk onder een hypnotiserend geheel van sterren en planeten.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2F37CJ1rsHOaoFlv1759824648.jpg)
Wij zijn in elk geval overtuigd: Chanel is weer letterlijk het middelpunt van het universum!
- CHANEL, Vogue
- CHANEL