Hondenwandeling 3

SOEST, Stuivend zand

De Soester Duinen zijn zo’n bijzonder gebied dat het is uitgeroepen tot Aardkundig Monument. De duinen zijn in de middeleeuwen ontstaan door overbegrazing van schapen. De Lange Duinen, die er deel van uitmaken, zijn een 540 ha groot stuifzandgebied met levende duinen waar je hond onbekommerd kan rennen.

IMPRESSIE
De Lange Duinen liggen in de driehoek tussen de Soesterbergsestraat en de spoorlijnen van Utrecht naar Amersfoort en van Utrecht naar Baarn. Om de bebouwing van Soest te beschermen tegen stuifzand, is in het noordoosten een kunstmatig duinlichaam van enkele meters hoog aangelegd. Je kunt zelf naar hartenlust dwars door het mulle zand struinen of de blauwe route (5 km) volgen die deels langs de rand van de stuifzandvlakte gaat. Wil je meer zien van deze prachtige omgeving, dan kun je de wandeling uitbreiden met de oranje route, een natuurpad van het IVN, door de Korte Duinen (geen losloopgebied). Je komt onder andere langs houtwallen met meervoudige beukenbomen, de zogenaamde stoven. En je leert wat ‘God’s naaigaren’ is. Misschien rust je wel even uit op de bank van Sjaakie?
De wandelroute maakt gebruik van de blauwe en een deel van de oranje route. Je kunt de oranje route helemaal volgen. Dan komt er nog eens 4 km bij.

ROUTE
A

• Op de parkeerplaats richting stuifzand lopen. Je ziet een blauw paaltje. RA, het pad door de bosrand in, de blauwe paaltjes volgen.
  • Op de hoek van het stuifzand kruis je een fietspad. De route gaat een stukje door het bos. Je komt weer bij het fietspad. Rechts zie je een restant van een bunker.
  • Je volgt de blauwe route verder. Aan je rechterhand, tussen de jonge dennen, kun je nog meer restanten van bunkers vinden. De route volgt het pad op de rand van stuifzand en bos.

B

• Als je een kleine zandvlakte bent overgestoken richting een bankje, komt de gele route erbij. Voor de langere route naar de Korte Duinen ga je op dit punt de gele paaltjes volgen, schuin RA (ook rood/witte markering). De blauwe route gaat naar links.
  • Bij de verharde weg LA. Volg de Van Lyndenlaan.
  • Op T-splitsing bij restaurant De Soester Duinen LA, doorgaande weg oversteken en na parkeerplaats RA (oranje).
  • Je volgt nu de oranje route en loopt om het park met log houses heen.
  • Bij de ingang van dit park RD (oranje).
  • Bij de Korte Duinen loop je parallel aan het verharde fietspad.

C

• Op de kruising met dit fietspad kun je kiezen: of de hoofdroute volgen (4 km extra) of de verkorte route. Deze verkorte route staat ingetekend op het kaartje bij deze routebeschrijving en de tekst beschrijft ook de korte variant.
  • Bij het kleine heideveld steek je het fietspad over en loop je weer tussen stuifduintjes. Let eens op de zwartgeblakerde bomen: slachtoffers van een brand in voorjaar 2019.

D

• Aan het einde van de zandvlakte komt de hoofdroute erbij en loop je via een smal paadje over stuifduintjes. Je komt langs de zogenoemde stoven van beukenhout, ontstaan doordat het jonge hout steeds werd gekapt om gebruikt te worden voor omheiningen.
  • Al geruime tijd loopt de geel/blauwe route gelijk met de oranje. Waar geel/blauw naar rechts gaat, volg je de oranje route LA.
  • Kruising met fietspad RA naar de doorgaande weg. Deze oversteken en RD langs het Openluchttheater.
  • Links aanhouden en op de veelsprong bij de trimbaan de gele paaltjes RD volgen, richting stuifzandvlakte.
  • Op T-splitsing blauwe route RA volgen of loop over de zandvlakte. Dan rechts aanhouden.
  • De blauwe route gaat na de parkeerplaats een stuk over het fietspad. Ga zodra dit kan links en loop verder op het pad op de grens tussen stuifzand en bos.