Hondenwandeling 1

HEERDE, Prise d’eau in het Zwolse Bos

Pal aan de A50, onder Zwolle, ligt een groot bos met een schitterend heuvelachtig heideveld. Het bos is in 1911 door de gemeente Zwolle aangeplant voor houtproductie en waterwinning. Vóór die tijd was het een uitgestrekt heideterrein, de Heerderheide. Er is nu nog steeds een heideveld dat nooit is bebost: de Tonnenberg. Als de heide bloeit, is een bezoekje extra de moeite waard.

IMPRESSIE
Op mooie dagen zijn er ook ruiters, fietsers en mountainbikers. De hond mag hier loslopen, maar Staatsbosbeheer verzoekt – terecht – om de hond onder controle te houden op de paden. Alleen dan kan zo’n groot natuurgebied toegankelijk blijven voor loslopende honden. Er leven namelijk behalve reeën ook wilde zwijnen en zelfs edelherten.

Er is een bewegwijzerde route uitgezet, de Tonnenbergroute van 4,5 km. De beschreven wandeling van 9 km is geschikt voor honden die op het pad blijven, want je loopt langs een groot rustgebied voor het wild vlak bij het nieuwe ecoduct over de A50. Als je oplet, kun je regelmatig (voet) sporen van reeën zien op het pad waar je loopt.

ROUTE
A

• Bij de afsluitboom met bord Staatsbosbeheer, schuin LA. RD en op vijfsprong schuin RD (2e pad van rechts).
  • Op kruising bij fietspad en bankje LA en op T-splitsing RA een brede laan in.
  • Op viersprong LA. Let op: je komt bij een kruising met een fietspad. Hier LA en RD lopen. Met de bocht mee naar rechts.
  • 1e RA en RD fietspad oversteken.
  • Kruising LA en RD.

B

• Op T-splitsing met zandweg (Wapenveldseweg) en fietspad RA. RD lopen. Je kruist een paar keer het fietspad. Op een gegeven moment maakt ook de MTB-route gebruik van deze zandweg.
  • Aan het einde voor de afsluitboom schuin rechts naar de parkeerplaats Pompstation en Het Kret. Het Kret is een restant uit de tijd van de waterwinning. Deze geul heet ‘prise d’eau’ oftewel ‘kret’; vroeger lag hier de waterleidingbuis die naar het pompstation leidde.
  • Aan de overzijde van de parkeerplaats staat een informatiebordje over de Zwolse waterleiding. Ga langs de gevelsteen de geul in (Klompenpad).
  • RD lopen. Aan het einde van de geul is aan je linkerhand de parkeerplaats van de Dreefseweg.

C

• RA en rechts aanhouden (Klompenpad).
  • 1e LA en RD. Op T-splitsing bij heideveld LA.
  • 1e RA langs het heideveld.
  • 2e RA (rood/wit) pad door het heideveld via trappen de Tonnenberg op. Met de buggy is dit niet te doen. Volg het pad onderlangs het heideveld en pak de routebeschrijving weer op bij *.
  • Zonder buggy: T-splitsing LA, via enkele traptreden naar de top (40 m).
  • T-splitsing RA, 1e LA en weer op T-splitsing RA (ook MTB). Je loopt nu langs de heide.
  • * RD fietspad oversteken.
  • T-splitsing RA. V Op Y-splitsing links aanhouden. Dit slingerende pad volgen tot een duidelijk pad naar rechts. Hier RA (Klompenpad).
  • T-splitsing RA en RD. T-splitsing LA. Je komt weer bij de parkeerplaats.