Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Dit is wat plezier in je werk kan maken of breken

Het zijn de kleine dingen die 't hem doen: dit is wat plezier in je werk kan maken of breken (en het heeft weinig tot niets te maken met geld).

collega's kantoor

Een op de vijf Nederlandse werknemers heeft last van mentale problemen, bleek uit recent onderzoek. Een langlopende studie van Harvard University laat zien wat zorgt voor plezier in je werk en  werkgeluk juist dwarsboomt.

Geluksonderzoek

Harvard is al sinds 1938 onderzoek aan het doen naar geluk en gezondheid. Hiervoor worden de 700 deelnemers van dit 'geluksonderzoek' elke twee jaar intensief ondervraagd. Uitkomst: het gaat niet om een berg geld of een glansrijke carrière, het zijn sterke sociale relaties die voor een gelukkig leven zorgen.

Dit is in het werkende leven niet anders, legt hoogleraar psychiatrie Robert Waldinger uit: "Als je je verbonden voelt met anderen, ben je meer tevreden met je baan en lever je beter werk af."

Thuiswerken en eenzaamheid

Dat is dan weer minder goed nieuws voor thuiswerkers en bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs die veelal alleen werken (al zijn er ook mensen die daar juist op gedijen, natuurlijk). Ook mensen die nachtdiensten draaien zijn volgens het onderzoek kwetsbaar voor eenzaamheid in hun baan.

Waardering is belangrijk

Nu is sociale interactie ook weer niet per definitie zaligmakend. Je kunt je ook eenzaam voelen als de sfeer op de werkvloer slecht is, de communicatie beroerd of – en dit verpest werkgeluk pas echt – je weinig tot geen waardering krijgt voor wat je doet. Uit eerdere onderzoeken bleek al hoe belangrijk complimenten zijn op de werkvloer, maar ook dat veel mensen veel beter en prettiger werken als ze hun eigen werkdag kunnen indelen en zelf kunnen bepalen hoe ze hun werk doen, binnen te halen targets.

Positief praatje

Er zijn kleine dingen die je kunt veranderen aan de werkdag als het je ontbreekt aan sociaal contact, wat volgens het grote onderzoek toch de belangrijkste factor blijft. Denk aan korte, positieve contactmomenten: even vijf minuten kletsen over een programma, sport of iets leuks dat niet met werk te maken heeft, draagt al bij aan een positieve werksfeer en verhoogt de productiviteit.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Psyche
  • Getty Images