• Lifestyle

Typisch Nederlands: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten

Typisch Nederlands: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten

Deze week werd bekend dat een Netflix account vanaf 2023 niet meer gratis gedeeld kan worden met anderen. Gepruttel alom en dat vindt Nouveau's columnist Sylvia dan weer 'typisch Nederlands'. Heeft ze een punt?

Helemaal simpel word ik ervan: mekkerende mensen die vinden dat je Netflix met 10 mensen voor 10 euro per maand moet kunnen kijken.

Waar komt toch het idee vandaan dat je alles zomaar moet krijgen? Eerst dacht ik dat het die inmiddels roemruchte ‘oude witte geprivilegieerde man’ was die ik overal voorbij zag komen. Daarvan is immers bekend dat ‘ie meent dat alles hem toekomt, puur en alleen omdat hij bestaat.

Maar het zijn heel veel vrouwen, en, voor mij opvallend, heel veel jongeren. Je weet wel, die generatie die liever parttime dan fulltime werkt, want zoveel andere dingen te doen die ook belangrijk zijn. Waar ze in de basis trouwens hartstikke gelijk in hebben. Maar ik hoor en ervaar ook iets van die oude witte man: het idee dat alles ze gewoon maar toekomt, dat ze er domweg recht op hebben. 

Als het niet en-en kan, wordt het of-of

Niet voor niks, staan ze ook bekend als ‘generatie freebie’: niet willen betalen voor tijdschriften, niet willen betalen voor nieuws, en dus ook niet voor streamingdiensten. Toegegeven, alles bij elkaar kan dat aardig in de papieren lopen. Maar hé, dat zijn keuzes: die chai latte-to-go is ook niet gratis. En als jij een chai latte koopt, wil dat niet zeggen dat je zusje er gratis eentje krijgt gewoon omdat ze toevallig naast je staat.

In Nederland deelt maar liefst 34% (!) van de abonnees hun account met anderen. Anderen als in: mensen uit een ander huishouden. Dat is idioot om de simpele reden dat je het zo onbetaalbaar maakt. Een abonnementsprijs wordt mede gebaseerd op het aantal abonnees. Verder (uiteraard) ook op de concurrentiepositie en een inschatting van hoeveel mensen bereid zijn te betalen. Omdat Jantje meer over heeft voor Netflix dan Klaasje, zijn er dan ook diverse opties: van basic, met her en der nog een reclame, tot uitgebreid, tot premium.

Voor niks gaat alleen de zon op

Netflix maakt eigen content. House of Cards bijvoorbeeld. Het klinkt bizar lang geleden, maar het eerste seizoen kwam al in 2013 en de eerste twee seizoenen kostten 100 miljoen dollar. Bedenk je dan even dat Netflix bestaat door de abonnementsgelden. Niét door adverteerders. Want wij willen immers geen advertenties zien. Maar die mensen en die producties moeten wel betaald worden.

Ondertussen kennen we ook Narcos, Ozark, Unorthodox en, uiteraard, met stip op één: The Crown. Series die wereldwijd worden gekeken, supersuccesvol zijn. En je raadt het vast al: al deze series kosten geld, bakken met geld, om te maken zodat wij er allemaal van kunnen genieten zonder irritante reclameblokken.

Wees gewoon eens reëel

Ik ken letterlijk helemaal niemand die zegt: ‘Ha fijn, reclame!’ We hebben er met ons allen een pesthekel aan. Maar door die reclames kun je commerciële televisie kijken zonder dat het je geld kost.

Wil je dat niet? Dan kun je dus een abonnement nemen op een streamingdienst. Dan ben je verlost van advertenties, en daarom betaal je er een x-bedrag voor.

Facebook en Instgram advertentievrij?

Persoonlijk erger ik me groen en geel aan de advertenties op Facebook. Als ik dat voor een paar euro per maand advertentievrij zou kunnen gebruiken, zou ik dat direct doen.

Leef jij soms van de wind?

Heel veel mensen op Facebook en Insta klagen dat allerlei artikelen niet zomaar voor iedereen te lezen zijn. Mensen vinden het idioot, en belachelijk. Ik vind die mensen ‘een beetje dom’. Want blijkbaar denken ze dat al die tekstschrijvers, fotografen, stylisten, redacteuren enz van de lucht kunnen leven? Dat die geen huur/hypotheek hoeven te betalen? Zou wel leuk zijn natuurlijk, dat wel. Maar niet heel realistisch.

Gratis content bestaat niet

In dit leven is maar heel weinig gratis. Content is dat sowieso niet. En dan kun je wel hard gaan roepen dat je Netflix opzegt, en op Facebook tikken dat je je abonnement stopzet, en denken dat je op die manier Netflix aan het cancellen bent, en zo een verschil maakt, maar dat is dus niet zo. Want er zijn, gelukkig, heel veel mensen die wel snappen hoe het werkt.

En als jij toch iets moois wilt maar er niet voor wilt betalen: morgen is weer een hele mooie zonsopkomst ?

Sylvia Schaffrath

Sylvia Schaffrath

Sylvia (1973). Geboren in het Gooi, wonend en werkend in het mooie Zuid-Limburgse Heuvelland. Daar is ze in 2007 naartoe ‘geëmigreerd’ voor de liefde van haar leven. Een ondernemer met zijn bedrijf in het zuiden, dus verhuizen was voor hem geen optie. Sylvia leest zich suf aan nationaal en internationaal nieuws, heeft veel te veel (digitale) abonnementen op magazines en streamingdiensten en koopt meer boeken dan ze lezen kan. Heeft ook een guilty pleasure en dat is royal gossip. Wat ze ook heeft, is een duidelijke mening en die deelt ze onder andere via Nouveau. Meer weten? www.sylvia.nl