"Ouder worden heeft veel voordelen maar er zijn een paar dingen waar ik niet zo’n fan van ben. Rimpels in het gezicht bijvoorbeeld, die hadden van mij niet zo gehoeven. Geef mij maar het frisse gezicht van een dertiger of begin veertiger. Ik weet dat ik het moet accepteren, maar soms vind ik het zo treurig dat alles gaat hangen.

Lange tijd dacht ik dat het gezicht ouder werd doordat de huid verslapt, de collageenaanmaak afneemt, het vetweefsel in het gezicht minder wordt. Dat is ook allemaal zo, maar de belangrijkste oorzaak van het verouderen van het gezicht is botafbraak. Ja, dat komt er ook nog eens bij kijken.

Botverlies is meest opvallende leeftijdsverrader

Hoopvol vraag ik het aan cosmetisch arts en dermatoloog Leonie Schelke. Zij bevestigt dat krimpend bot de hoofdoorzaak is van gezichtsveroudering.

Leonie: ‘Het botverlies rondom de mond is de meest opvallende leeftijdsverrader. Bij jonge mensen zie je dat het stukje tussen neus en bovenlip omhoog geduwd wordt door bot. Als je ouder wordt, wordt dit bot vlakker en langer. Veel vrouwen denken dat te kunnen camoufleren door de bovenlip flink op te spuiten. Maar een verjongde lip past niet in een verouderde kaak.

Tot nu is er nog niets gevonden om de botafbraak in het gezicht tegen te gaan of bot te versterken, maar wat je in elk geval wel kunt doen, is ervoor zorgen dat je geen parodontitis krijgt. Door tandvleesontsteking gaat de kwaliteit van het bot sneller achteruit. Flink tandenpoetsen dus!’

Beweging is goed voor alle botten en spieren in het lichaam, dus ook voor de botten in het gezicht. Dat betekent flink je mimiek gebruiken, je lippen bewegen, goed kauwen en veel lachen.  Er zal ooit nog wel iets miraculeus gevonden worden tegen botverlies of misschien kun je in de toekomst kunstbot laten inbrengen of zo. Tot die tijd zorg ik er in elk geval voor dat er genoeg te lachen valt."

Wat doe je tegen botverlies:

  1. Zorg dat je voldoende calcium binnenkrijgt (minimaal 1000 mg per dag). Calcium zit vooral in zuivelproducten.
  2. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit voeding in het bloed kan worden opgenomen en in de botten terechtkomt. Ongeveer een derde van onze vitamine D-behoefte krijgen we binnen via voeding (vooral in vette vis, zuivelproducten, vlees en eieren.) De rest van onze vitamine D-behoefte maakt ons lichaam zelf aan via zonlicht op de huid. Vijftien tot dertig minuten in de buitenlucht (met onbedekt gezicht en handen) is in principe voldoende. Wie dat niet haalt, kan extra vitamine D bij slikken.
  3. Er is geen bewijs voor, maar van vitamine K2 wordt ook gedacht dat het goed is voor botten, dus ook voor de aangezichtsbeenderen.
  4. Trek gekke bekken of doe gezichtsspieroefeningen.
  5. Goede gebitsverzorging.
  6. Lees alles over schedelkrimp in: Masterplan Huid & Haar 

Beeld: Stef Nagel

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Reacties (0)

Wies Verbeek (54) werkt als chef lifestyle/ageless bij Nouveau.
Ik woon in Amsterdam samen met vriend Paul en kat Teddy. Mijn leven heeft er nog nooit zo leuk uit gezien als nu. Dat komt door mijn leeftijd. Vijftiger zijn is zo leuk. Alleen die rimpels en kwalen hè. Die hadden van mij wel wat minder gemogen.
Daarom schrijf ik ook heel graag een blog over healthy aging. Wie wil er nu niet als een jong hertje oud worden? Volg mij in mijn zoektocht naar de eeuwige jeugd.

Archief

2018