Chef lifestyle Wies Verbeek (53) hoeft echt geen 100 te worden, maar ze wil wel zo lang mogelijk gezond blijven, liefst zonder veel rimpels. In deze rubriek zoekt ze uit hoe ze dat voor elkaar kan krijgen.

Deze maand: jong blijven met gezonde darmflora

Ik weet niet wat het is, maar elke keer dat ik me lichamelijk of geestelijk niet goed voel, heb ik de indruk dat de oorzaak in mijn darmen ligt. En zo vreemd is die gedachte niet. Onze darmflora, of microbioom, heeft een grote invloed op onze gezondheid.

Alles draait om de balans tussen goede en slechte bacteriën in de darmen. Als de slechte de overhand krijgen, bijvoorbeeld door antibiotica, slechte voeding of chemicaliën, kunnen allerlei ziektes ontstaan, van overgewicht tot depressie. 

Darmen van een dertiger

Wat ik niet wist en wat ook nog niet zo lang bekend is, is dat er ook een relatie bestaat tussen een gezond microbioom en gezond ouder worden. Vorig jaar werd door Chinese en Canadese wetenschappers onderzoek gedaan naar de darmbacteriën van een grote groep kerngezonde negentigplussers. 

Wat bleek: de bacteriën hadden dezelfde gezonde samenstelling als die van gezonde dertigjarigen. Of de gezonde darmbacteriën nu een gevolg of oorzaak waren van de gezondheid van die fitte negentigplussers werd niet duidelijk, maar dat er een link is, is duidelijk.

Zou het dan zo zijn dat wanneer ik mijn darmbacteriën gezond houd, ik minder snel verouder en langer gezond blijf? Het is hoe dan ook belangrijk dat we onze darmbacteriën gezond houden, dat de diversiteit goed blijft.

Hoe krijg je dat het beste voor elkaar? 

Voeding en bewegen hebben zo’n grote invloed op de samenstelling van je darmbacteriën! Met een paar dagen anders eten kun je de samenstelling van de darmbacteriën al veranderen. Vooral vezelrijke groenten hebben een gunstige invloed op de darmen en hun bacteriën. Je kunt ook denken aan voedingssupplementen als inuline, pectine en soms ook FOS (fructo-oligosaccharide).’

Zo houd je ze jong:

Eigenlijk kan een goede diversiteit van de darmbacteriën worden gezien als een biomarker van gezond ouder worden, net zoals een gezonde cholesterolspiegel een biomarker is van een gezond hart- en vaatstelsel. 

Heel goed voor een gezond en jong microbioom:

  • Vezelrijke groenten zoals andijvie, broccoli, zoete aardappelen en schorseneren.
  • Veel water drinken.
  • Bewegen en nog eens bewegen.
  • Gefermenteerd eten zoals yoghurt en rauwe zuurkool kan de groei van gezonde darmflora bevorderen.
  • Rauwe gefermenteerde zuurkool maak je gemakkelijk zelf door witte kool fijn te snijden en met zout te kneden, waardoor vocht aan de bladeren wordt onttrokken. Je laat de kool met het vocht een week of twee staan en voilà, je hebt zuurkool met levende bacteriën. En je bent nog hip ook, want fermenteren wordt een steeds grotere trend.

Ik geloof er heilig in dat je langer gezond blijft en ouder wordt wanneer je darmflora gezond is. Ik ga er in elk geval alles aan doen om het leven in mijn darmen jeugdig te houden.

 

Reacties (0)

Wies Verbeek (54) werkt als chef lifestyle/ageless bij Nouveau.
Ik woon in Amsterdam samen met vriend Paul en kat Teddy. Mijn leven heeft er nog nooit zo leuk uit gezien als nu. Dat komt door mijn leeftijd. Vijftiger zijn is zo leuk. Alleen die rimpels en kwalen hè. Die hadden van mij wel wat minder gemogen.
Daarom schrijf ik ook heel graag een blog over healthy aging. Wie wil er nu niet als een jong hertje oud worden? Volg mij in mijn zoektocht naar de eeuwige jeugd.

Archief

2018