De laatste dagen staan de media er bol van: Facebook en privacy. Ook Facebook zelf….

Mark Zuckerberg, oprichter en directeur van Facebook, kwam gisteren voor de Amerikaanse senaat om tekst en uitleg te geven, en, zoals ik al verwacht had, rolde hij daar prima doorheen.

Wil je nog eens lezen hoe het nu ook alweer zat? Klik dan hier

Lubach is leader of the pack

De kern van het verhaal is dat onze privacy weer eens in het geding is. Onze persoonlijke informatie wordt zonder onze toestemming gedeeld met ‘derden’. En dat vinden we met ons allen ontzettend fout. Op zich kun je daar gelijk in hebben. Áls je daar dan tenminste niet met twee, of zelfs wel drie of vier maten meet. En dat doen nogal wat mensen, met Arjen Lubach als ‘leader of the pack’ van de Facebook-rattenvangers.

Vanavond om 20.00 uur haalt hij zowel zijn zakelijke als privé account offline. Hier kun je zijn oproep zien

Zijn doel: aandacht vragen voor de manier waarop Facebook omgaat met de gegevens van gebruikers, en daarbij roept hij iedereen op zijn voorbeeld te volgen.

Ik vermoed dat dit net zo succesvol gaat zijn als de oproep van een klein jaar geleden om WhatsApp te verwijderen. Lees: totaal niét succesvol. Uiteindelijk verlieten een paar duizend mensen WhatsApp, en ik gok zo dat meer dan de helft daarvan inmiddels weer terug is.

WhatsApp ipv Facebook?

Bovendien zeggen heel veel mensen dat ze Facebook niet meer, of minder gebruiken en in plaats daarvan meer naar WhatsApp gaan. Nou, ‘sorry to burst your bubble’, maar WhatsApp is van Facebook. En je bent niet eens naïef maar gewoon dom als je denkt dat het daar anders werkt.

En wat me nog het meest verbaast (eigenlijk gewoon irriteert) is de grote hoeveelheid ‘boter op het hoofd’ bij veel mensen die zo klagen over, en bezorgd zijn om, hun privacy. Want diezelfde mensen geven zonder énig probleem hun complete adres, inclusief geboortedatum en bloedgroep, weg om een tegoedbon van 5 euro te krijgen voor de AH, bij Bol.com of Douglas. Lees: je gooit precies zélf je privacy te grabbel.

Een ander ding wat ik al die paniekvoetballende mensen vaak vraag: ‘Speel jij wel eens spelletjes online?’ Het antwoord is 9 van de 10 keer ‘ja’. Bijna altijd gaat het dan over Scrabble2.0 (Wordfeud) en één of meerdere varianten van Candy Crush. Moet je voor de grap eens kijken wat die allemaal van je vragen in ruil voor het ‘gratis’ kunnen spelen van die spelletjes. ‘Gratis’ staat heel bewust tussen aanhalingstekens.

Niets is gratis

Want, newsflash: Niéts is gratis. Voor niks gaat alleen de zon op. Al die duizenden mensen bij Facebook hebben ook vaste lasten die betaald moeten worden, en het is heel eenvoudig: Als jij het niet betaalt, moet er een andere inkomensstroom zijn. In dit geval zijn dat meestal adverteerders.

Zelf heb ik jaren geleden eens een polletje gemaakt op Facebook dat ik zonder moeite best een paar euro per maand wil betalen om verschoond te blijven van advertenties op Facebook. Nou, daar bleken de meningen nogal over te verschillen. Veel mensen willen graag gratis op de eerste rang zitten, en zelfs niet het bekende dubbeltje betalen.

Informatie

Iédereen met een smartphone gebruikt apps. Vaak zonder daarvoor te betalen. Dénkt men. Je betaalt wel, maar ‘in natura’. Je geeft de maker informatie over wat je doet en leuk vindt. Je deelt je sociaal demografische gegevens. En dat is geld waard. Veel geld.

Want daarmee kunnen zij hun marketingstrategie aanscherpen waardoor de kans groter wordt dat jij iets bij hen gaat kopen. Nu, of in de toekomst. Waar het ook heel vaak gebeurt, is bij apps voor kinderen.

En weet je wel dat ook je televisie kan meeluisteren én meekijken? Samsung bijvoorbeeld, heeft de zogenaamde ‘spraakbediening’ en zolang die aanstaat, stuurt het apparaat dat wat jij zegt door naar ‘derden’. Klinkt eng hè? Dat ís het ook. Meer lezen? Klik dan hier

Masterplan

Betekent dit nu dat er dan niets hoeft te gebeuren? Nee, helemaal niet. Maar het heeft geen enkel nut om nu een heksenjacht op Facebook te ontketenen terwijl er op een veel groter vlak van alles gereguleerd moet worden. Daar is een masterplan voor nodig waar ook andere grote bedrijven én de overheid in mee genomen moeten worden. Zoals ik ons landje heb leren kennen, gaat dat nog heel lang duren.

Dus tot die tijd zou ik zeggen: Als je je er echt zo druk om maakt, wees je dan bewust van wat je met wie deelt, controleer regelmatig je instellingen op Facebook, LinkedIn enzovoorts, en lees de kleine letters voor je op ‘accepteren’ klikt bij het installeren van een app.

O, en vergeet niet om dan ook je bonuskaart, je tankkaart, je Bijenkorfkaart en al je andere kaarten weg te doen. Doe je dat niet? Maak je dan ook niet druk om Facebook en laat je niet gek maken door Lubach. Hij brengt het leuk, maar het slaat nergens op.

Fijne dag, enneh: zie je op Facebook 😉

Reacties (0)

Sylvia (1973). Geboren in het Gooi, wonend en werkend in het Heuvelland van Zuid-Limburg. Getrouwd met de liefde van haar leven, voor wie ze tien jaar geleden naar het Limburgse is verhuisd. Hij is ondernemer met een bedrijf in het zuiden, dus verhuizen was voor hem geen optie. Op deze plek en op haar eigen website www.sylvias.nl vertelt ze over haar leven. Sylvia neemt zichzelf niet heel serieus en niet alle mensen begrijpen haar humor, wat regelmatig tot allerlei vermakelijke misverstanden leidt.

Archief

2018
2017