De laatste dagen staan de media er bol van: Facebook en privacy. Ook Facebook zelf….

Mark Zuckerberg, oprichter en directeur van Facebook, kwam gisteren voor de Amerikaanse senaat om tekst en uitleg te geven, en, zoals ik al verwacht had, rolde hij daar prima doorheen.

Wil je nog eens lezen hoe het nu ook alweer zat? Klik dan hier

Lubach is leader of the pack

De kern van het verhaal is dat onze privacy weer eens in het geding is. Onze persoonlijke informatie wordt zonder onze toestemming gedeeld met ‘derden’. En dat vinden we met ons allen ontzettend fout. Op zich kun je daar gelijk in hebben. Áls je daar dan tenminste niet met twee, of zelfs wel drie of vier maten meet. En dat doen nogal wat mensen, met Arjen Lubach als ‘leader of the pack’ van de Facebook-rattenvangers.

Vanavond om 20.00 uur haalt hij zowel zijn zakelijke als privé account offline. Hier kun je zijn oproep zien

Zijn doel: aandacht vragen voor de manier waarop Facebook omgaat met de gegevens van gebruikers, en daarbij roept hij iedereen op zijn voorbeeld te volgen.

Ik vermoed dat dit net zo succesvol gaat zijn als de oproep van een klein jaar geleden om WhatsApp te verwijderen. Lees: totaal niét succesvol. Uiteindelijk verlieten een paar duizend mensen WhatsApp, en ik gok zo dat meer dan de helft daarvan inmiddels weer terug is.

WhatsApp ipv Facebook?

Bovendien zeggen heel veel mensen dat ze Facebook niet meer, of minder gebruiken en in plaats daarvan meer naar WhatsApp gaan. Nou, ‘sorry to burst your bubble’, maar WhatsApp is van Facebook. En je bent niet eens naïef maar gewoon dom als je denkt dat het daar anders werkt.

En wat me nog het meest verbaast (eigenlijk gewoon irriteert) is de grote hoeveelheid ‘boter op het hoofd’ bij veel mensen die zo klagen over, en bezorgd zijn om, hun privacy. Want diezelfde mensen geven zonder énig probleem hun complete adres, inclusief geboortedatum en bloedgroep, weg om een tegoedbon van 5 euro te krijgen voor de AH, bij Bol.com of Douglas. Lees: je gooit precies zélf je privacy te grabbel.

Een ander ding wat ik al die paniekvoetballende mensen vaak vraag: ‘Speel jij wel eens spelletjes online?’ Het antwoord is 9 van de 10 keer ‘ja’. Bijna altijd gaat het dan over Scrabble2.0 (Wordfeud) en één of meerdere varianten van Candy Crush. Moet je voor de grap eens kijken wat die allemaal van je vragen in ruil voor het ‘gratis’ kunnen spelen van die spelletjes. ‘Gratis’ staat heel bewust tussen aanhalingstekens.

Niets is gratis

Want, newsflash: Niéts is gratis. Voor niks gaat alleen de zon op. Al die duizenden mensen bij Facebook hebben ook vaste lasten die betaald moeten worden, en het is heel eenvoudig: Als jij het niet betaalt, moet er een andere inkomensstroom zijn. In dit geval zijn dat meestal adverteerders.

Zelf heb ik jaren geleden eens een polletje gemaakt op Facebook dat ik zonder moeite best een paar euro per maand wil betalen om verschoond te blijven van advertenties op Facebook. Nou, daar bleken de meningen nogal over te verschillen. Veel mensen willen graag gratis op de eerste rang zitten, en zelfs niet het bekende dubbeltje betalen.

Informatie

Iédereen met een smartphone gebruikt apps. Vaak zonder daarvoor te betalen. Dénkt men. Je betaalt wel, maar ‘in natura’. Je geeft de maker informatie over wat je doet en leuk vindt. Je deelt je sociaal demografische gegevens. En dat is geld waard. Veel geld.

Want daarmee kunnen zij hun marketingstrategie aanscherpen waardoor de kans groter wordt dat jij iets bij hen gaat kopen. Nu, of in de toekomst. Waar het ook heel vaak gebeurt, is bij apps voor kinderen.

En weet je wel dat ook je televisie kan meeluisteren én meekijken? Samsung bijvoorbeeld, heeft de zogenaamde ‘spraakbediening’ en zolang die aanstaat, stuurt het apparaat dat wat jij zegt door naar ‘derden’. Klinkt eng hè? Dat ís het ook. Meer lezen? Klik dan hier

Masterplan

Betekent dit nu dat er dan niets hoeft te gebeuren? Nee, helemaal niet. Maar het heeft geen enkel nut om nu een heksenjacht op Facebook te ontketenen terwijl er op een veel groter vlak van alles gereguleerd moet worden. Daar is een masterplan voor nodig waar ook andere grote bedrijven én de overheid in mee genomen moeten worden. Zoals ik ons landje heb leren kennen, gaat dat nog heel lang duren.

Dus tot die tijd zou ik zeggen: Als je je er echt zo druk om maakt, wees je dan bewust van wat je met wie deelt, controleer regelmatig je instellingen op Facebook, LinkedIn enzovoorts, en lees de kleine letters voor je op ‘accepteren’ klikt bij het installeren van een app.

O, en vergeet niet om dan ook je bonuskaart, je tankkaart, je Bijenkorfkaart en al je andere kaarten weg te doen. Doe je dat niet? Maak je dan ook niet druk om Facebook en laat je niet gek maken door Lubach. Hij brengt het leuk, maar het slaat nergens op.

Fijne dag, enneh: zie je op Facebook ?

Reacties (1)

Kate Seawood
2/1 | 

Mijn naam is Kate, en ik kom uit Oregon. Ik ben 17 jaar getrouwd geweest. Mijn man werd op een ochtend wakker en vertelde me dat hij wil dat we onze eigen wegen gaan. Ik was maandenlang in tranen. Ik was in de war en diepbedroefd. Ik stuurde mijn zus om hem te gaan smeken, maar hij stond erop dat onze verbintenis voorbij is, dat hij me zat was. Ik was op zoek naar hulp toen ik enkele getuigenissen las over dr. Ajayi over hoe hij mensen met huwelijksproblemen met liefdesbetovering hielp. Ik nam contact met hem op en hij vertelde me dingen die ik moest doen om een ​​spreuk uit te spreken. Aanvankelijk was ik sceptisch of ik het zou doen, en ik besloot het eens te proberen. ik deed wat dr. Ajayi, de spreukmaker me zei te doen, daarna niet tot 7 dagen pauze uit het niets mijn man die me zonder enige reden verliet kwam op een avond thuis en smeekte me terug te hebben, hij kwam zelfs met zijn broer en smeekte om vergeving. Na zoveel pijn die ik doormaakte, kwam mijn man terug. ben zo blij. allemaal dankzij Dr Ajayi, je kunt bij hem terecht voor elk soort spreukwerk. Ik geloof dat hij je door je problemen heen zal helpen. E-mail: drajayi1990@gmail.com Of Whatsapp: +2347084887094

More content below the advertising

Sylvia (1973). Geboren in het Gooi, wonend en werkend in het mooie Zuid-Limburgse Heuvelland. Daar is ze in 2007 naartoe ‘geëmigreerd’ voor de liefde van haar leven. Een ondernemer met zijn bedrijf in het zuiden, dus verhuizen was voor hem geen optie. Sylvia leest zich suf aan nationaal en internationaal nieuws, heeft veel te veel (digitale) abonnementen op magazines en streamingdiensten en koopt meer boeken dan ze lezen kan. Heeft ook een guilty pleasure en dat is royal gossip. Wat ze ook heeft, is een duidelijke mening en die deelt ze onder andere via Nouveau. Meer weten? www.sylvia.nl 

Archief

2021
2020
2019
2018
2017

Instagram

More content below the advertising