‘Bespiegelingen’. Ik vind het een wonderschoon woord. Nu ben ik net zozeer een dilettant (liefhebber) van woorden, als dat ik een chicaneur (muggenzifter) ben en dat is weleens lastig, vooral voor mijn omgeving. Maar los daarvan, is door de jaren heen mijn liefde voor de Engelse taal groter gebleken dan die voor mijn ‘moerstaal’. In het Engels vind ik meer nuances, meer ‘spelen met taal’. Ik vertaal ‘bespiegelen’ daarom als ‘wondering’. De Cambridge Dictionary omschrijft het mooi: ‘Jezelf vragen stellen, een wens hebben om meer te weten’. 

Maar waarom is het zo goed voor je? Welnu, om deze vijf redenen:

1. Je gaat van de automatische piloot af

Als we dingen op ‘auto pilot’ doen, geven we het weinig tot geen aandacht. Toegegeven, het kost je daarom weinig tot geen energie, maar laten we eerlijk zijn: het levert je ook weinig tot niks op. Maak je daarentegen met aandacht een lekkere gezonde zomerse salade, dan smaakt ‘ie een stuk beter en geniet je er ook meer van.

2. Het geeft je inspiratie

Om maar even bij de zomerse salade te blijven: je begint met een goede basis van verse knapperige sla, mooie rode tomaten en een rijpe avocado. Dat smaakt naar meer! Morgen (dan is het tenslotte ook nog mooi weer) gooi je er dan misschien wel een paar geroosterde noten bij, of verse granaatappel. En als je dan toch bezig bent: Maak er een gezonde homemade veggieburger bij. Oftewel: inspiratie komt vanzelf!

3. Je tunnelvisie verdwijnt

Je bent al een tijdje in de keuken bezig. ‘Hmm, al die moeite, alleenvoor mezelf/ ons twee?’ Hoeft helemaal niet: Doe ‘ns gek en vraag vrienden! Hoeven zij niet te koken, en heeft iedereen spontaan een veel leukere avond. Zou je normaliter waarschijnlijk niet zo snel doen. Maar waarom eigenlijk niet? ‘Out of the box’ denken is niet alleen goed voor je, het geeft je ook plezier.

4. Je voelt meer verbondenheid

Je wordt rustig van groenten snijden, dressing maken en husselen. Daardoor (en dit is pure winst voor ongeduldige types als ik) word je rustiger, en let je beter op als je partner/kind/buurman tegen je praat, of klaagt, over zijn/haar dag. Vaak hoef je niet eens te reageren, alleen te luisteren, dus ondertussen rasp je rustig de Parmezaan zonder je vingertoppen mee te nemen. Iedereen blij.

5. Het helpt je dingen op een rijtje te zetten

Door de focus die je nodig hebt om een verpletterende indruk te maken met je zelfgemaakte salade, krijgen je gedachten meer ruimte. Dat ‘ruimte’ klinkt tegenstrijdig door het woord ‘focus’, maar omdat je geconcentreerd bezig bent, verbind je niet direct een oordeel aan je gedachten. Daardoor krijg je meer ideeën, zie je meer opties en kun je dingen beter overdenken. 

Hippies op geitenwollen sokken

Voor je nu denkt ‘Ah gut, ze heeft het licht gezien en is nu prediker’… Nou nee. Ik roep mezelf regelmatig tot de orde, want het gaat niet vanzelf. Wat dat betreft lijkt het best veel op mediteren: in het begin springen je gedachten alle kanten op. Van de kliko naar die irritante collega naar de afspraak met de tandarts die je vergeten bent. (Grrr…!) Maar, oefening baart kunst. Het is geen zweverig gedoe voor hippies op geitenwollen sokken. Het is een vaardigheid. Voor mij heel geruststellend. En een wandelend ‘work in progress’ zijn? Dát vind ik prima. 

P.S. Trek gekregen van al die salade-praat? Alsjeblieft, hier een paar saladerecepten.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

More content below the advertising

Reacties (0)

Sylvia (1973). Geboren in het Gooi, wonend en werkend in het Heuvelland van Zuid-Limburg. Getrouwd met de liefde van haar leven, voor wie ze tien jaar geleden naar het Limburgse is verhuisd. Hij is ondernemer met een bedrijf in het zuiden, dus verhuizen was voor hem geen optie. Op deze plek en op haar eigen website sylvia.nl vertelt ze over haar leven. Sylvia neemt zichzelf niet heel serieus en niet alle mensen begrijpen haar humor, wat regelmatig tot allerlei vermakelijke misverstanden leidt.

Archief

2019
2018
2017
More content below the advertising