Josine Droogendijk, Nederlands bekendste Máxima-kenner, bespreekt wekelijks de mode van royals in binnen- en buitenland. Deze week opvallend: felrode laarzen.

De kerstvakantie staat voor de deur en koningin Máxima weet inmiddels wel wat dat betekent: shinen maar. Voor ze met vakantie kan, wordt de koningin namelijk elk jaar weer verwacht bij een kerstgala dat in het teken staat van muziekonderwijs. Omdat het evenement overdag plaatsvindt blijven avondjurken en diademen wat Máxima betreft achterwege, maar gelukkig hangen er ook nog genoeg feestelijke cocktailjurken in de koninklijke walk-in closet.

De keuze viel dit keer op een poederroze jurk met een lijnenspel van pailletten, een ontwerp van het Belgische Natan. Haar oorbellen van roze toermalijn komen uit het atelier van juwelier Steltman.

Leuke jas!

Bij het kroost van de grote Hollywoodsterren zie je soms de meest bizarre designerstukken voorbij komen. Een schooltas van 15.000 dollar, om maar iets te noemen. Na achttien jaar is inmiddels wel duidelijk dat koning Willem-Alexander en Máxima daar gelukkig geen voorbeeld aan nemen.

Amalia, Alexia en Ariane krijgen geen kleedgeld en hebben een goedgevulde kast, maar een groot deel komt wel gewoon van de goedkopere merken. Zo ook Alexia’s camelkleurige H&M-jas, die te zien was op de nieuwe gezinsfoto die vorige week zaterdag werd vrijgegeven. Wat een leukerd! Mooi hoeft echt niet duur te zijn.

Catherine Walker in tweevoud

Als royal mag je een kledingstuk heus wel vaker dragen, maar na een keer of vier begint het gemopper wel te komen. ,,Heb je haar weer met die jas.” Blijven shoppen is dus een koninklijke verplichting, maar wat als je daar helemaal geen zin in hebt? Nou, daar heeft hertogin Kate inmiddels wel een oplossing voor gevonden. Als een ontwerp goed bevalt, koopt ze hem gewoon in twee verschillende kleuren. De rode jas van Catherine Walker die deze week in beeld kwam, heeft ze bijvoorbeeld ook in het zwart.

Eugenie in 2018 en in 2021 

Waar je als royal ook voor kunt kiezen is het (laten) vermaken van eerder gedragen kleding. Prinses Eugenie vanYork deed dat deze week wel heel subtiel met haar cape van Chloe. Zoek de verschillen!

Vurig verlangen

Omdat felrood nu eenmaal snel verveelt, kies ik elk najaar toch weer voor bruine of zwarte laarzen. Lekker makkelijk, lekker veilig, maar Letizia van Spanje bracht me deze week toch weer aan het twijfelen.

In haar walk-in closet staan namelijk felrode knielaarzen en iedere keer als ik ze zie, denk ik: hebben, hebben, hebben. Wie houdt me tegen?

Máximale shoulde-robing

En last but not least nog een Máximaatje, want onze koningin sprak vandaag met een aantal horecaondernemers over de impact van de coronacrisis. Passend bij het onderwerp van het bezoek droeg ze een sober, eerder gedragen setje van Natan.

Voor de buitenlucht waren de top en rok wel wat frisjes, maar aan het hof proberen ze warme winterjassen zoveel mogelijk te vermijden. Fotografen en fans stel je immers niet tevreden als je steeds weer met diezelfde parka op de rode loper verschijnt. Zoals verandering van spijs doet eten, zo hou je als royal de aandacht vast door te blijven verrassen met mode. Even de jas over de arm dragen helpt bij twee keer een ander plaatje bieden bij aankomst en vertrek. 

Een andere manier is shoulder robing, ook een favoriete look van Máxima. Misschien klinkt die term als abracadabra, maar het betekent niet meer dan dat je een jas losjes om je schouders slaat. De kleding blijft op deze manier grotendeels zichtbaar.

Dit seizoen heeft de koningin ook nog een tweede alternatief omarmd: een lange cape. In ruim één week tijd kregen we drie verschillende varianten te zien en het zou mij niet verbazen als er nog veel meer klaar hangen in de koninklijke kledingkast.

Deze aflevering van Oranje Franje heeft eerder in het Algemeen Dagblad gestaan

Foto's (c) Brunopress, Getty Images 

 

Reacties (0)

More content below the advertising

Josine Droogendijk, de vrouw achter ModekoninginMaxima.nl schrijft over de stijlvolle fashion en de slimme modetrucs van Máxima.

Archief

2021

Instagram

More content below the advertising