Nyassa Alberta zingt, vecht, huilt en bidt als een onbetaalbare Tina Turner dwars tegen de storm in.

Red Bull

Met meer voelbare kracht dan storm Ciara, die op de premièredag zoveel kunstig ineengedraaide kapsels ruïneerde, zong Nyassa Alberta de songs van Tina Turner.
Wat een stem! Wat een bühne-persoonlijkheid.
Nooit eerder zag ik iemand zó dichtbij een real life personage komen. Haar stem is in sommige nummers bijna niet te onderscheiden van de echte inmiddels 80-jarige Queen of Rock ’Roll, die er deze middag overigens niet zelf bij was.
Nyassa verkeert in topconditie en dat moet ook wel. Ze staat maar liefst twee uur en drie kwartier op de planken te zingen en te dansen op een energielevel dat geen Red Bull durft te beloven. Ze zingt – vlekkeloos, zonder breukjes of uitschieters.

Tina’s oma
Albert Verlinden had geen betere zet kunnen doen voor deze gloednieuwe musical dan Nyassa weghalen bij onze Oosterburen. Daar was hij meteen onder de indruk was haar in de Duitse versie van Tina de Musical. Auditie hoefde Nyassa dan ook niet te doen.
Het Beatrix Theater en zijn feestelijk uitgedoste premièregasten was uitzinnig.
Wat mij betreft hadden ze uit deel een overigens wel een halfuurtje kunnen schrappen, al zijn de decors, staging en belichting doorlopend een lust voor het oog. Ook de spetterende live band stelt nergens teleur. Mooi en overtuigend is Jeannine la Rose als Tina’s oma Georgeanna.

Niet sexy
Maar deel twee heeft meer vaart en het echte vuurwerk waar Tina-fans op wachten. Hier laat ze zien dat ze – eindelijk los van haar ontdekker en onderdrukker Ike Turner – ook een vrouw is met een muzikaal geweten, een visie. ‘Ik draag geen korte rok om sexy te zijn, maar om mijn benen vrij te kunnen bewegen.’
Het zegt heel veel over de diva die zo feilloos de overstap maakt van soul naar pop. Niet alleen om eindelijk van de schuldeisers af te komen, maar omdat ze in de muziek gelooft. En in zichzelf.

Vernederd
De grotendeels vertaalde songs (I’m your private dancer wordt: Ik zal voor je dansen) raken en spetteren in de vertolking van Nyassa Alberta. Ze doet Tina niet na, ze transformeert in die van moederliefde verstoken vrouw die knokt voor haar plek in de spotlights. Ze is die ster die schitterde op de planken, maar die achter de schermen werd vernederd en geslagen. Nyassa’s stem vertelt het echte verhaal. Alsof ze werkelijk heeft gevochten voor haar leven en alle hoeken van elke kamer heeft gezien. Uiteindelijk zegeviert ze tegen de storm in. Simply the best!

Tina Turner de Musical is nu te zien.

Reacties (0)

More content below the advertising

Marion Florusse is chef tekst/kunst & cultuur bij Nouveau, ze woont met man en zoon in Amsterdam en is een groot liefhebber van alles wat te maken heeft met theater, muziek, beeldende kunst, film en literatuur. “Wat is er mooier dan goede ervaringen op cultuurgebied delen met anderen? Op deze plek hoop ik dan ook van harte mensen te tippen als het gaat om niet te missen voorstellingen, concerten of tentoonstellingen. Maar soms is het ook gewoon fijn om je eigen gevoel over iets dat je raakt, opwindt of verbaast te toetsen aan anderen. Ik hoor dus graag van je…”

Archief

More content below the advertising