Vorige week was ik met mijn lijnvriendinnen uit eten en al gauw kwam het gesprek op ons favoriete onderwerp: afvallen. Wat mij opviel, is dat iedereen de periode ná het lijnproces anders heeft ervaren.

Ik ben er het laatste jaar dagelijks mee bezig geweest en nog steeds is het onderdeel van mijn leven. Elke dag moet ik er nog voor waken om niet te vervallen in mijn oude gewoontes. Snoepen, toch maar die ene roze koek pakken, de zak chips leegmaken die over is van de visite gisteren en ga zo maar door.

Vriendin Anne heeft hier helemaal geen moeite mee. Zij heeft liever een glaasje wijn dan een roze koek en bekent heel eerlijk dat zij weer iets meer drinkt dan tijdens haar lijnperiode.

Vriendin Emmy is door het lijnen een hele andere weg ingeslagen en probeert nu steeds meer vegetarisch te koken en te eten. Wij hebben al verschillende heerlijke recepten van haar ontvangen.

Vriendin Jette heeft bij ons nu de bijnaam Jojo gekregen. Zij is weer aardig op weg naar haar oude gewicht en roept bij elke hap die ze neemt: “in 2019 begin ik weer met lijnen.” Ze heeft er even geen zin in. Moet kunnen, vinden wij.

Wat ik hieruit leer is dat een succesvolle lijnperiode afhankelijk is van veel factoren:

  1. Motivatie. Zolang je ziet dat de schaal je gunstig gezind is, ga je door, maar ik weet zelf ook dat tijdens een periode van maar 1 onsje per week erbij, de motivatie snel naar het nulpunt daalt.
  2. Steun van je familie en vrienden. Man- en zoonlief hebben mij heel de periode gesteund en dat had ik echt nodig. Als ik tijdens een feestje te horen kreeg dat ik zo ongezellig was (lees: waarom neem je niets te eten en wat lekkers te drinken) gaven ze mij een knipoog, alsof ze wilden zeggen: “laat ze maar kletsen”.
  3. Geld. Lijnen is per definitie niet goedkoop. Ik heb het Cambridge dieet gevolgd en elke week was ik gemiddeld € 40,- kwijt. Ik at dan wel minder, maar je merkt dit toch wel in je portemonnee.
  4. Nee kunnen zeggen tegen verleidingen. Ik ben een echte snoeper, maar tijdens mijn lijnperiode heb ik geen taart of toetjes gegeten. Moeilijk, maar wel effectief. Dat is ook mijn tip. Neem twee dingen die verkeerd zijn en schrap die voor altijd uit je eetpatroon. Hoef je nooit meer na te denken of het deze keer wel of niet in je dieet past.
  5. Aanpassingen in je sociale leven. Wij gingen nog wel uit eten met vrienden, maar ik probeerde het te beperken tot 2 x per maand. Had ook wel weer zijn voordelen, je merkt dat je er dan echt van geniet.

Wij sluiten af met een heerlijke koffie verkeerd in plaats van een toetje en beloven Jojo om haar te steunen in januari. Wie weet doen wij dan ook wel weer mee na een moeilijke decembermaand met al zijn culinaire uitdagingen. Ik houd jullie op de hoogte!

 

More content below the advertising

Reacties (0)

Inge van der Steeg werkt als Uitvoerend Producer bij Nouveau.
"Ik woon samen met man en zoon in Hoofddorp. Zolang ik me kan herinneren is afvallen onderdeel van mijn leven. Noem een dieet en ik kan je er alles over vertellen. De laatste paar jaren is mijn gewicht zo toegenomen dat ik er echt iets aan moet doen. De komende weken maak ik jullie deelgenoot van mijn strijd tegen de kilo’s."

Archief

2018
More content below the advertising