De laatste paar weken probeer ik op gewicht te blijven en dat gaat best goed, al merk ik dat ik weer regelmatig het gevecht moet aangaan met het suikermonster.

Ik noem mijn behoefte naar suiker ‘het suikermonster’, want zo voelt het. Een monster dat steeds op de loer ligt en mij op elk moment van de dag plotseling doet verlangen naar suiker. Ik heb het geluk dat ik twee mannen thuis heb die allebei niet van zoet houden, dus koek of snoep zal je niet in mijn kasten vinden.

Alleen als we visite krijgen haal ik iets lekkers in huis. En soms heb je van die periodes dat het lijkt of je alleen maar visites en verjaardagen hebt. In zo’n situatie zit ik nu. Elk weekend hebben we wel afspraken staan en word ik constant aan verleiding blootgesteld. Want ook de gastvrouw haalt iets lekkers in huis.

Tijdens de periode dat ik het Cambridge dieet volgde kon ik heel makkelijk nee zeggen tegen de lekkere versnaperingen die aangeboden werden. Ik merk nu dat ik steeds vaker ja zeg tegen een gebakje, een heerlijke plak cake of een dessert.

Hoe werkt een suikerverslaving?

  1. Je eet suiker en vindt het lekker: je behoefte naar suiker wordt groter
  2. Je bloedsuikerspiegel piekt, je hersenen maken dopamine aan (=verslaving) en je alvleesklier maakt insuline aan om de suiker te kunnen verwerken
  3. Je bloedsuikerspiegel daalt. Hoog insulinelevel zorgt voor directe vetopslag en je lichaam verlangt naar de “suiker-high”
  4. Je krijgt honger. Een lage bloedsuikerspiegel zorgt voor eetlust en krijgt trek in iets zoets: Je zit in de bekende vicieuze cirkel

Kort samengevat: suiker heeft een verslavende werking. Als je eenmaal begint met suiker, wordt je behoefte naar suiker steeds groter. Afblijven dus!

Eigenlijk is het heel gek. Ik denk steeds dat ik zoet nodig heb om mij goed te voelen, maar dat is eigenlijk niet zo. Sinds mijn suikerverslaving weer opspeelt, heb ik minder energie en kan ik mij minder goed concentreren. Dit zijn ook een gevolg van te veel suiker.

Ik moet hier dus gelijk mee stoppen, maar hoe versla ik het suikermonster?

  • Minder suikers en snelle koolhydraten eten
  • Aanpassen van mijn manier van eten, zodat er geen pieken ontstaan in mijn bloedsuikerspiegel. Dus bewuster omgaan met eten. Veel fruit en noten eten
  • Ga ik toch in de fout, dan moet ik er niet in blijven hangen
  • Ik moet veel water drinken en meer gaan sporten
  • Ik heb de komende weken weer een taak te volbrengen. Proberen af te komen van mijn opkomende suikerverslaving en het suikermonster verslaan...

Mijn man zegt altijd: “Je moet op tijd remmen, anders vlieg je de bocht uit!”

Reacties (0)

Inge van der Steeg werkt als Uitvoerend Producer bij Nouveau.
"Ik woon samen met man en zoon in Hoofddorp. Zolang ik me kan herinneren is afvallen onderdeel van mijn leven. Noem een dieet en ik kan je er alles over vertellen. De laatste paar jaren is mijn gewicht zo toegenomen dat ik er echt iets aan moet doen. De komende weken maak ik jullie deelgenoot van mijn strijd tegen de kilo’s."

Archief