Na een weekend met regen, kou en dikke kleding zal je er niet direct aan denken, maar het is bijna zover: de zomer komt eraan. Dat is altijd het moment waarop je denkt waarom ben ik niet eerder begonnen met mijn lichaam bikini-klaar te maken. Vriendinnen vragen nu aan mij - ik ben blijkbaar opeens een expert J - of ze nog op tijd bikini-klaar kunnen worden? Natuurlijk, als je nu begint kan je er over twee maanden top uitzien. Tegen vriendinnen die binnenkort op vakantie gaan adviseer ik een grotere maat bikini te kopen.

Mijn top 20 om in shape te komen en te blijven:

  1. Denk aan je vakantie en laat de komende weken dat wijntje staan. Voor je het weet is het zover en smaakt je wijntje des te beter.
  2. Probeer de koolhydraten te vermijden de komende weken. Eet wat minder brood, of vervang je brood in ieder geval door caloriearm brood.
  3. Neem wat vaker de trap in plaats van de lift.
  4. Ga je toch met de auto, parkeer je auto dan wat verder weg van je bestemming. Scheelt je toch weer een aantal stappen.
  5. Neem voedingsmiddelen met gezonde vetten. Deze zorgen ervoor dat je eerder verzadigd bent zoals noten, zalm en avocado.
  6. Bijna overbodig om te noemen: Vermijd junkfood.
  7. Vervang vlees door vis of kip. Vis bevat minder slechte vetten dan varkensvlees en rundvlees. Kip is mager vlees en zal je dus helpen bij het afvallen.
  8. Eet veel groente. Groente bevat veel vocht en vezels. Hierdoor heb je sneller een verzadigd gevoel.
  9. Vermijd al het witte eten, zoals suiker, rijst, pasta, brood en andere meelproducten. Ze bevatten veel koolhydraten, oftewel (snelle) suikers en worden bij te weinig inspanning opgeslagen als vet.
  10. Drink minder koffie en dan bedoel ik cappuccino of latte macchiato. Koffie is zelf calorievrij, maar al die luxe varianten bevatten ongezonde toevoegingen die zorgen voor overgewicht.
  11. Neem als ontbijt havermout of muesli. Dit zijn langzame koolhydraten en geven je de hele dag een voller gevoel.
  12. Maak je eten lekker pittig. Pittig gekruid eten zorgt voor een snelle stofwisseling. Hierdoor gaat je lichaam meer vet verbranden
  13. Eet maximaal 3 x per dag. Hierdoor krijg je een beter overzicht wat je eet. Zorg wel dat elke maaltijd een feestje is en dat je geniet van je maaltijd
  14. Eet niets meer in de drie uur voordat je gaat slapen. Als je laat op de avond nog eet, wordt dit niet meer verbrand en slaat het lichaam dit op als vet. Heb je toch trek, neem dan een glas water.
  15. Schrijf alles op wat je eet. Alles wordt duidelijker en je zal schrikken wat je eet. Het aanpassen van je eetpatroon gaat dan makkelijker.
  16. Ga nooit boodschappen doen als je trek hebt. Bij alles wat je ziet roepen je hersenen koop, koop, koop. Voor je het weet ga je naar huis met een tas vol ongezonde producten.
  17. Probeer niet te eten uit verveling. Mocht je niets te doen hebben, ga iets actiefs doen, bijvoorbeeld wandelen.
  18. Vermijd stress. Een beetje stress zorgt ervoor dat je helderder kan nadenken. Bij teveel stress komt de stof cortisol vrij en wordt het insuline niveau verstoord. Dit zorgt ervoor dat vetten gemakkelijker opgeslagen worden in het lichaam.
  19. Maak elke week een foto van jezelf om het resultaat te zien. Plak deze op de ijskast, samen met een foto van een slankere periode.
  20. Kijk niet alleen naar de weegschaal, maar zeker ook in de spiegel. Het belangrijkste is hoe je eruitziet en hoe je je voelt. Soms val je niet af op de schaal, maar voel je je wel top. Dit is echt zo belangrijk, want dan kan je het ook volhouden en helemaal als je de eerste complimentjes krijgt. Dan weet je waarvoor je het doet.

Tot volgende week!

Reacties (0)

Inge van der Steeg werkt als Uitvoerend Producer bij Nouveau.
"Ik woon samen met man en zoon in Hoofddorp. Zolang ik me kan herinneren is afvallen onderdeel van mijn leven. Noem een dieet en ik kan je er alles over vertellen. De laatste paar jaren is mijn gewicht zo toegenomen dat ik er echt iets aan moet doen. De komende weken maak ik jullie deelgenoot van mijn strijd tegen de kilo’s."

Archief