Elke week is daar weer het moment dat ik op de weegschaal moet. Zoals ik al eerder vertelde, noem ik dit mijn gang naar het 'martelkamertje' van Yvonne. Dit klinkt echter erger dan het is. Ik weet zelf dan namelijk al ongeveer wat ik ben afgevallen en of het een meevaller of een tegenvaller wordt.

Ik hoor vriendinnen weleens zeggen dat ze alleen op de weegschaal gaan bij hun afvalcoach. Dat geloof ik echt niet. Je wil gedurende de week toch weten of je bent afgevallen?

Lees ook:
Inge's blog: 'Via onze groeps-app steunen we elkaar en samen zijn we al 25 kilo afgevallen!'

Als je met een afvaltraject begint, ben je daar dag en nacht mee bezig. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Dat klinkt beladen, maar zo ervaar ik het niet. Zoals anderen al vanaf het begin verslaafd kunnen zijn aan hun gang naar de sportschool, ben ik verslaafd aan mijn dieet. Ik zou het ook wel met iedereen willen delen dat ik een dieet volg en dat ik afval.

Ik probeer ook daadwerkelijk anderen zover te krijgen om op dieet te gaan. Hoeft niet per se mijn dieet te zijn, maar ik zou wel graag willen dat ze erover na gaan denken. Ik voel me er zo goed bij, dat ik dat ook anderen toewens.

Deze week ben ik drie ons afgevallen. Een beetje weinig vond ik zelf, maar ik kan het wel verklaren. Ik heb deze week maar liefst drie etentjes gehad. Van heerlijke sushi tot Indonesisch, om af te sluiten met een zalige salade bij Loetje. Ik moet bekennen dat de sushi niet echt paste in mijn dieet, maar soms moet je uit de band springen. Heb ik ook echt gedaan en alles genomen waar ik trek in had.

Maar steeds probeer ik in dit alles 'gezond' te eten. Ik heb slechts één toetje genomen, maar dan ook wel meteen de crème brûlée. Moet een keer kunnen toch? Dus de drie ons was dus te verwachten. Het is ook een extra stimulans om door te gaan. Ik zit nu op 9,5 kilo en wil volgende week de 10 kilo aantikken.

Ik merk dat mijn eetpatroon al behoorlijk aan het veranderen is. De dag na het etentje ben ik vol goede moed verdergegaan met mijn dieet. Dit is wel anders dan vroeger. Toen zou ik in de trip om verkeerd te eten zijn blijven hangen - nu pak ik het snel weer op. Ik bespreek dit met Yvonne en zij ziet ook dat ik daarin grote sprongen heb gemaakt.

Ben je een week niet afgevallen of ga je beginnen met een dieet, dan heb ik hier nog een aantal gouden tips met een knipoog om je weegmoment positief te beïnvloeden:

  1. Maak de eerste afspraken met je afvalcoach ’s avonds. Dan kun je op het moment dat je niet bent afgevallen je afspraak omzetten naar de volgende ochtend. Scheelt soms wel een kilo of je in de avond wordt gewogen of in de ochtend.
  2. Begin met wat dikkere kleding, dan kun je in de loop van het traject dunnere kleren aantrekken.
  3. Als je ’s morgens de afspraak hebt, ga dan nuchter. Dus niets eten en drinken ervoor.
  4. Draag sieraden als je begint. In de loop van het traject ga je steeds minder sieraden dragen.
  5. Ben je brildragend? Doe hem af! Scheelt al gauw een ons.

Tot volgende week. 

Reacties (0)

Inge van der Steeg werkt als Uitvoerend Producer bij Nouveau.
"Ik woon samen met man en zoon in Hoofddorp. Zolang ik me kan herinneren is afvallen onderdeel van mijn leven. Noem een dieet en ik kan je er alles over vertellen. De laatste paar jaren is mijn gewicht zo toegenomen dat ik er echt iets aan moet doen. De komende weken maak ik jullie deelgenoot van mijn strijd tegen de kilo’s."

Archief

2018