Claudia test: de champagne van de Lidl van € 14,99

Het gonst over de redactie: chámpagne, er is een GOEDKOPE chámpagne. Althans een betaalbare. Want een officiële van € 14,99 heb ik nog nooit gezien. Alleen al aan ingrediënten - druiven uit de champagne-streek kosten goud - ben je meer kwijt. Collega Brenda appt zelfs in haar enthousiasme iedereen een plaatje met fles én aanbeveling.

Dat moet ik zien. En proeven. Ben dol op bubbels. Spa rood. Jacuzzi’s. En het echte werk: champagne die alleen maar champagne mag heten omdat ie letterlijk uit de Noord-Franse streek komt. 

"Too much of anything is bad, but too much Champagne is right" schreef Mark Twain al. En zo is het. Alleen: omdat ik anders failliet ga, drink ik Sekt. Ook lekker, ook bruisend, maar daarover straks meer. Eerst proeven.

Wijnclub
Er dient zich een perfecte gelegenheid aan. Mijn wijnclub-avond. Een keer in de twee maanden degusteer ik met drie vriendinnen ter voorbereiding op onze jaarlijkse bedevaartstocht naar Duitse wijnstreken. Insteek van de wijnclub: iedereen neemt een nieuwe ontdekking mee. Daarna: kijken, ruiken, proeven. Volgens het Franse wijnadagium: les yeux, le nez, la bouche. Mijn scharrel voor deze avond is de Comte de Brismand, diezelfde dag nog uit het schap opgepikt bij de plaatselijke Lidl.

"Hij plopt wel goed" zegt Edith, als we de champagnekurk er af draaien. Niet knalhard, maar een leuke plop. Dat belooft wat. De belletjes zijn ook oké klein. Niet van die knalgrote – wat ontstaat als het koolzuur er later ingespoten wordt (zoals bij Prosecco Frizzante – ieeeeh! Drink dat bocht NOOIT). 

Dan de eerste slok. Aangenaam. Prima. Geen enorme binnenkomer, zoals je dat met een Bollinger kunt hebben, maar prima – in de zin van prima. Zeker als je nooit champagne drinkt. Voor die-hards als wij, mag ie wel wat meer uitgesproken zijn.

Nicolaas
"Wat zegt Nicolaas Klei eigenlijk?" vraagt Susan. Nicolaas! Onze wijngoeroe, onze rots in de branding! Enthousiast slaan we de 2018 editie 'Omfietswijngids' open. Maar huuuuuh? Geen hoofdstukje LIDL? Daar zit vast een verhaal achter, maar eerst maar verder proeven. Bijna blind – zo zonder Nicolaas' goedkeuring.

Eerlijk is eerlijk. Ook met het tweede glas doet ie het goed. We ruiken inmiddels een beetje groene appel. En gebakken toastjes. En proeven een klein zoetje.

We bestuderen het etiket. NM. Betekent: Negociant-Manipulant. Dat is een champagnehuis die druiven en grondwijn koopt en daarmee champagne produceert. Maar: geen eigen wijnvelden, en zeker geen kasteel. Het blijkt dat de grote firma Vranken-Pommery de druiven verwerkt. Geen probleem hoor. Een beetje alsof Unox het huismerk rookworst voor de Appie maakt.

Tips
We wisselen tips met elkaar uit. Voor een betere bubbel, kras je van te voren even met een ruw voorwerp in het glas. Stroomt de fles na het openen te snel over, druk er dan de Muselet (het stalen schildje) tegen aan.

Tijd voor een volgende fles. We willen niet bezopen aan een Robert Weil Riesling 2009 beginnen, dus het restant Comte gaat gevacuvind in de koelkast. (ZO! Die 2009 Robert Weil! Wat een smaak, wat een stijl, wat een substantie).

De volgende dag zijn we nieuwsgierig, die leuke Comte, die jongen die zo verleidelijk met ons danste, die ons bijna voor hem innam, is dat de volgende dag nog relatiemateriaal? Het antwoord is 'nee'. Onze one-night-stand valt bij het ontbijt tegen. Lafjes, zonder prik (of zo u wilt: zonder pit) gaat hij er met de staart tussen de benen vandoor. 

Eindoordeel

  • Claudia Test: Chateau de Brismand champagne van Lidl
  • Belooft: Champagne, omdat druiven uit champagne komen. Beschermde naam. YSL heeft ooit een rechtszaak verloren omdat ze hun parfum geen Champagne mochten noemen. 
  • Kost dat? € 14,99
  • Dus? Waanzinnige prijs-kwaliteitverhouding. Echt uitzonderlijk!
  • Kans op verkering? Het is een oppervlakkige scharrel, een jongen die voorbij danst, maar die je ook zo vergeten bent. Prima voor 12 uur s nachts als je tegen de oliebollen op wil swingen. Vooral verliefd makend vanwege de prijs: ongeëvenaard.
  • Relatiemateriaal: Prima champagne voor als je intredend op de champagnemarkt bent. En daarna vlug door naar écht relatiemateriaal. Want o, la la, GROTE LIEFDES voor hetzelfde geld. Sekt uit Duitsland (bijv. Braunewell Riesling Sekt, het aperitief van het Amsterdamse restaurant Scheepskameel), of Winterling, Cava uit Spanje (Juve & Camps) en Cremant (Dopff au Moulin) uit de Elzas.

Plop!

Reacties (0)

Claudia Straatmans (51) is Hoofdredacteur Nouveau en houdt van wandelen, wijn, man & dochter én van haar vriendinnen. "Samen met andere vrouwen wandelen, Duitse rieslings uitproberen en vooral met heel veel zelfspot onszelf onder de loep nemen, dat is geloof ik waar ik voor geboren ben. 

Archief

2018
2017