“Ie bunt hoast te mager” zei mijn moeder laatst ferm op haar Achterhoeks. En nee, ik hoor hier geen belediging. In de Achterhoek, land van Grolsch bier, schnitzel en krentenwegge geldt een maat 42 als gezond. Zodra je richting de maat 38 afslaat, wordt er bezorgd gevraagd of je nog wel genoeg eet.

En ja, ik eet genoeg. Maar anders. Veel minder koolhydraten bijvoorbeeld. Maar mijn allergrootste verandering komt door het sportvasten. In Maart gedaan. Tien dagen sapvasten en elke dag 30 minuten hardlopen. Om de switch van suiker- naar vetverbranding te maken.

Leest u mee? 10 dagen! Pittig! Maar toen ik na tien dagen mijn huid zag stralen en mijn onderbroek niet onhandig over mijn buikvet hoefde te sjorren, wist ik waarom ik mijzelf deze Tantaluskwelling had aangedaan.

Maar nu: doel bereikt, en de boel weer loslaten? Dacht het niet. Met deze 7 makkelijke tips zit ik nu in Juni nog steeds op hetzelfde gewicht als in Maart:

  1. Weinig koolhydraten. Mijn hersens hebben ze overigens wel nodig. Ik ontbijt dan ook graag met granola. Maar naar brood taal ik een stuk minder, en van pasta ben ik helemaal afgekickt. Mooie bijkomstigheid doordat ik veel sla at tijdens het sportvasten. “It’s the lifestyle, honey.” Als ik honger krijg, scheur ik een zak pistachenoten open. Officieel 650 kilocalorie, maar geeft een verzadiging waar je buik niet van gaat zwellen.
  2. Sporten. Minstens twee uur per week. En dat hoeft niet heftig als ware je een Jerommeke. Na het Acht uur Journaal en net voordat Hinterland begint zestig minuten flink wandelen geeft je vetverbranding ook een goede gier.
  3. Genieten. Gewoon nog zes dagen dat lekkere glaasje wijn en blokje pure chocolade. Om vervolgens op dag 7:
  4. Één Detoxdagje per week. Sportcoach Remco Verkaik zei het zo mooi: je lichaam heeft pieken en dalen nodig, anders wordt ‘ie lui. Kijk naar dieren in de jungle, juist de afwisseling houdt ze slank. Daarom voor mij: 1 rustig-an-dagje per week. Ontbijten met Whey-poeder: een groen spulletje dat spierverslapping tegengaat en verder deze dag vooral clean eten. (En beslist geen glaasje Riesling, dus het is voor mij écht een detox).
  5. Havermelk. Het zijn de kleine dingen die het doen, zong Loeki Knol al. Alleen al het wisselen van volle melk naar havermelk in mijn drie dagelijkse Latte’s levert al 300 kilocalorie-winst op.
  6. Chroomtablet. Zie punt 3. Heb een lichte chocolade-verslaving. Als de suikerklop te heftig wordt, slik ik snel een chroomtablet. Voordat het choco-blokje een hele reep wordt.
  7. De kwelling. “Zeg Straatmans, je hebt toch niet tien dagen lang geleden, geleden, geleden, om nu alles met 1 zak friet er weer aan te eten? Think again.”

Maar de meest simpele waarheid is: suikerrijk eten smaakt me niet meer. Heb mijn Achterhoekse moedertje gevraagd voor mijn volgende bezoek een suikerarm krentenweggetje te bakken.

Reacties (1)

Bezoeker

Zit op dag 2 van mijn afbouw. Heb schreeuwende honger. Maar jou verslag heeft me doen glimlachen en maakt het een stuk makkelijker.

Claudia Straatmans (51) is Hoofdredacteur Nouveau en houdt van wandelen, wijn, man & dochter én van haar vriendinnen. "Samen met andere vrouwen wandelen, Duitse rieslings uitproberen en vooral met heel veel zelfspot onszelf onder de loep nemen, dat is geloof ik waar ik voor geboren ben. 

Archief

2018
2017