Een tas is een gebruiksvoorwerp, maar tegelijkertijd kan-ie je outfit maken of breken. Daarom is het slim is om eerst na te denken wat je nodig hebt voor je tot aanschaf overgaat.

Mode versus handigheid

  • Wat wil je meenemen? Bedenk vooraf waarvoor je de tas wilt gebruiken en wat er allemaal in moet passen. Neem je elke dag je computer mee naar je werk dan heb je meer aan een stevige tas dan aan een handtas. Heb je alleen je telefoon en een lipstick nodig, dan volstaat een handtas.
  • Schoudertas of rugzak? Een schoudertas staat vaak mooi maar is lang niet altijd handig. Op de fiets vind ik een rugzak veel fijner en als de stad in ga heb ik het liefste een grote shopper bij me. Op het werk is een handtas of schoudertas aan te raden en ga je naar een feestje dan is een kleine tas veel eleganter.
  • Wat is je budget? Hoe mooi de tas ook is, check eerst je budget. Het voelt veel comfortabeler om een mooie tas binnen je budget te kopen, dan een veel te dure tas. Ik heb 1x in mijn leven een veel te dure tas gekocht en elke keer als ik die tas zie, heb ik weer spijt.
  • Meerdere tassen? De tip van Edouard Vermeulen (Natan) is om meerdere tassen te gebruiken. Een praktische (stevige) tas voor overdag en een kleine elegante tas voor als je daarna nog een afspraak hebt. Of zoals ik altijd doe, een extra tas voor mijn sneakers, zodat ik op de plaats van bestemming op hakken kan lopen. De schoenentas geef ik samen met mijn jas af bij de garderobe.
  • Geen plastic tas! Misschien overbodig, maar ik zie het nog best vaak. Gebruik geen plastic zak van de supermarkt om je spullen in mee te nemen. Het lijkt soms handig, bijvoorbeeld om je papieren dossiers in te vervoeren, maar het is het tegenovergestelde van elegant. 

Heb je jezelf eerlijk antwoord gegeven op bovenstaande punten, dan kun je nu los op de nieuwste trends gezien op de catwalk.

Op de foto draag ik een groene tas van Loes Vrij.

1 Felle kleuren

Felle kleuren, zilver of goud, de tas mag weer opvallen. Juist als je een eenvoudige look aan hebt, kun je met de tas echt het verschil maken. Stel je hebt een zwarte outfit aan, dan geeft een felgekleurde tas het wow-effect.

Paarse suède handtas Loes Vrij € 1095

2 Harig

Hoe hariger, hoe hipper. Op de catwalk bij Chanel zag je prachtige felgekleurde wollige handtassen. Maar ook een clutch of shopper is superleuk in zo’n harige variant. Bij mij gaan die haren snel in m’n ogen zitten, vandaar dat ik voor een kortharige zou gaan.

Teddybeer-look shoppingtas Stand Studios € 150

3 Dubbelvouwen

Giga grote tassen, het liefst van zachte en soepele materialen, zodat je de tas dubbelgevouwen onder je arm kunt klemmen, zoals Dries van Noten liet zien. De tas mag van allerlei materialen zijn, als-ie maar zacht en soepel is. Let wel op dat je je tas niet te vol stopt, want dan kun je hem niet meer dubbelvouwen.

Slappe leren tas die je kunt dubbelvouwen Smaak Amsterdam € 245

4 Mini

Wil je echt meedoen aan de laatste trends, ga dan voor de mini bag. Ontwerper Jacquemus heeft in maart de mini-tas geïntroduceerd op de catwalk en sindsdien wil elke modeliefhebber zo’n tas. Ik dus ook. Staat superchic!

Stevige mini-tas, breedte 8 cm, hoogte 8,5 cm Wandler € 490

5 Op de heup 

Deze tas is aan een supergrote comeback bezig. Was-ie eerst alleen op festivals te zien, nu had bijna elke ontwerper de heuptas op de catwalk. Logisch, want in een beetje ‘chique’ uitvoering is-ie superhandig op een feestje. Heb je je handen vrij voor een hapje en en drankje.

Nepleren heuptas met kettingriem Guess € 85

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Reacties (1)

More content below the advertising

Anita Willemars is een fashion addict en shopper in hart en nieren. Jarenlang verzorgde zij de modepagina's van diverse magazines en was zij hoofdredacteur van een modeglossy. Voor Nouveau.nl test zij persoonlijk alle nieuwe fashiontrends uit (en stelt zich daarbij soms ook de gewetensvraag: kan dit nog wel na je veertigste?).

Archief

2018
2017
More content below the advertising