Tofu-angst overbodig, plantaardig eten is easy ūüėä

Minder dierlijke producten eten is goed voor de planeet en voor je gezondheid. Een makkelijke keuze zou je denken. Toch lijkt het schrappen van kaas of een romig chocolaatje een te hoge drempel voor velen.

Article continues after the ad

Het goede nieuws? Met een paar simpele aanpassingen kan je al forse water en CO2 reducties bereiken. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor een gezondere toekomst van de planeet. 

Kleine aanpassingen hebben al grote impact

Mooie voorzet voor World Earth Day, op 22 april: Your Super(heroes) schieten je te hulp en delen super simpele tips voor een meer plantaardig voedingspatroon. Wist je bijvoorbeeld dat je eieren in je taart kan vervangen door appelmoes of geprakte banaan? Ja, je hoort het goed, plantaardig eten is een eitje! Dus bind je schort voor en let’s get cooking!

4 easy tips & inspiratie  

Volgens Kristel de Groot, CEO van Your Super, hoeft de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon geen grote stap te zijn. 

Met kleine aanpassingen kom je al een heel eind. Tegelijkertijd ontdek je wellicht nieuwe smaken, texturen en groentes waar je misschien nog nooit eerder mee hebt gekookt.  

Een goed begin is het halve werk

Wil je vaker voor plantaardig kiezen, dan is het zaak om je koel- en voorraadkast gevuld te hebben met de juiste producten. Zo kun je al je cravings plantaardig stillen. Hoe kies je de juiste goodies?

Begin met een basis van whole foods, oftewel onbewerkte producten als groente, fruit, peulvruchten, granen en noten. Vul dit aan met enkele lekkere vegan extra’s. Plantaardige vleesvervangers, dips, groentechips, de keuze is eindeloos.  

Simpele foodswaps

Het blijft soms lastig om een goede vervanger voor romige boter of schuimende cappuccino melk te vinden. Geen nood, de oer-Hollandse melksnor mag best blijven. Maar kies bijvoorbeeld eens voor soja- of havermelk.

Of vervang gehakt voor linzen in je pasta Bolognese. En rasp je hier het liefst een berg kaas over? Gebruik een keer geroosterd broodkruim met zeezout. Crunch gegarandeerd!

De juiste voedingsstoffen

Een veel gehoord argument is dat een plantaardige¬†levensstijl¬†niet genoeg voedingsstoffen oplevert.¬†Met een mix aan de juiste ingredi√ęnten zijn die zorgen niet nodig, zo lang je maar voldoende varieert. Zo bevatten linzen maar liefst 10% prote√Įne en is spinazie een echte ijzerbom.

Je kunt je voeding ook aanvullen met superfoods, die een hoge dosis voedingsstoffen bevatten. Een latte met de Golden Mellow Mix bevat een flinke dosis van dagelijkse hoeveelheid ijzer en met een schepje Super Green heb je zo een dagelijkse shot calcium binnen. Om genoeg B12 binnen te krijgen kun je kiezen voor vlees- of zuivelvervangers met B12, zoals sojamelk of plantaardige yoghurt.  

Easy does it

Voor een plantaardige maaltijd hoef je echt geen sterrenchef te zijn. Begin met een gerecht uit je favoriete keuken en kijk of je het volledig plantaardig kunt maken. Wat dacht je van een Thaise curry met kikkererwten of pizza met vegan kaas? Je bent bekend met de smaken en dat maakt de overstap gemakkelijk.

En geen stress! Want niemand verplicht je elke dag iets bijzonders te serveren. Bij de meeste Nederlanders staan hun favoriete gerechten week na week op tafel. Probeer daarom een paar plantaardige gerechten uit de losse pols te koken en toe te voegen aan jouw repertoire.

Vegan brunch

  • Voor een dag¬†vol energie, meng je de avond van tevoren per persoon 50 gram¬†quick¬†oats¬†met 180 ml plantaardige melk.¬†Bij het ontbijt kan ieder¬†naar eigen fantasie¬†toppings¬†toevoegen. Dek de tafel met¬†fruit, noten en¬†superfoodpoeders naar keuze.¬†Ga bijvoorbeeld eens voor appel, rozijnen, kaneel,¬†Plant Proteine¬†mix¬†en notenpasta. Net een appeltaartje!¬†Liever warm? Warm je havermout zachtjes op in een pan.
  • Tofu¬†scramble is de plantaardige variant van¬†scrambled¬†eggs.¬†Kruimel een blok tofu tot kleine stukjes en meng met een snuf kurkuma, zout en peper. Verhit olie in een koekenpan en bak de tofu 5-10 minuten. Serveer op een geroosterd broodje en¬†enjoy!¬†
  • Vers sorbetijs als dessert: mix een handje bevroren rood fruit, sap van 1/2 citroen, 2 theelepels¬†Forever Beautiful¬†mix¬†en een scheutje water in een¬†food processor¬†of stevige blender. Tropische twist? Voeg mango of banaan toe. Schep in een kom¬†geniet van je¬†guilt-free¬†ijsje of vries ze als lolly in.¬†

Doe mee & win!

Nouveau mag een royal box vol Your Super producten (én een plant based guide van ruim 100 pagina's met recepten, tips, handige boodschappenlijstjes) weggeven. Vul het formulier in, wie weet is die superbox dan wel voor jou!