Heerlijk meeslepende historische fictie over een beroemde familie.

De naam Beiersdorf ken je van wereldberoemde merken als Nivea, Labello en Hansaplast. Achter die naam zit een volkomen onbekende familie: het was Oscar Troplowitz die bijna 140 jaar geleden de basis legde voor een wereldwijd imperium.

“Troplowitz was een geniale marketeer (waarmee hij zijn tijd ver vooruit was),” zegt schrijver Lena Johannson. “En hij was niet bepaald ijdel. De naam Beiersdorf stond voor kwaliteit en was internationaal sterk, lag makkelijker in de mond dan zijn eigen naam. Daarnaast was, toen het echtpaar Troplowitz het bedrijf in 1890 overnam, het antisemitisme in opkomst en Oscar wilde liever zo min mogelijk aandacht voor hun joodse afkomst.”

“Hoeveel invloed heeft deze man, dit echtpaar, gehad in Hamburg? Ik vond het fascinerend dat het stel niet leek te willen voldoen aan de destijds geldende normen.

Marketing werd beschouwd als onnodig, als extravagant, en kunst was zonde van de tijd. Voor de socialisten, die de rechten van de arbeiders bevochten, was geen plaats in het parlement.

Gertrude en Oscar stonden hier lijnrecht tegenover. Oscar liet op grote schaal reclameposters maken, en vertegenwoordigde de Duitse Sociaaldemocratische Partij in het stadsbestuur van Hamburg.

Het echtpaar verzamelde kunstwerken van bijvoorbeeld Picasso, steunde de Kunsthalle financieel en doneerde een bronzen beeld aan het Stadtpark.

Vanaf het eerste moment dat ik de naam Troplowitz tegenkwam wist ik: dit verhaal moet ik schrijven. Over Oscar, maar gezien door de ogen van drie verschillende vrouwen: zijn vrouw, een van zijn werkneemsters en een bevriende kunstenares. Ieder vertegenwoordigen zij een van de pilaren die Oscar maakten tot wie hij was: ondernemer, sociaal strijder en hoeder van de kunsten.”

Derde deel komt nog dit jaar!

Van de trilogie zijn inmiddels de eerste twee delen verschenen: De vrouwen van Beiersdorf: Gertrude’s Besluit en De vrouwen van Beiersdorf: Antonia’s Hoop. Het derde deel (Irma’s Geheim) verschijnt in oktober 2022. De boeken zijn gebaseerd op waargebeurde feiten, maar perfect gedoseerd met drama en spanning.

Doe mee & win!

Nouveau mag de eerste 2 delen van De vrouwen van Beiersdorf 5 x weggeven. Vul het formulier in, wie weet kun jij dan straks wel lekker lang lezen in dit meeslepende verhaal!