Het was een moeilijk jaar voor koningin Máxima, die in tien maanden tijd haar vader én haar zusje verloor. Toch hield ze zich dapper en stijlvol staande in een veelbewogen 2018.

Niets menselijks is koningin Máxima (47) vreemd. Ja, haar leven kent hoge pieken: geslaagde staatsbezoeken zoals dat aan Groot-Brittannië, en haar werk voor de VN dat enorm zijn vruchten afwerpt.

More content below the advertising

Maar er zijn ook dalen. Vorig jaar was het vader Jorge die op zijn 89ste bezweek aan leukemie. Dit jaar was dat het grote verlies van zusje Inés, die zichzelf op 6 juni op 33-jarige leeftijd het leven ontnam.

Het heeft ons heel erg aangegrepen,’ verbrak de Koning Willem-Alexander de stilte in Riga, een paar dagen na het nieuws over zijn schoonzusje.

Zelf ging Máxima dertien dagen na het overlijden van haar zusje weer aan het werk, met een bezoek aan het protonentherapiecentrum in Groningen, dat ze had moeten afzeggen na het slechte nieuws vanuit Argentinië.

Dapper gaf ze daar een speech over haar verdriet en over Inés.

Waar haal je op zo’n moment kracht vandaan, als je zó in de spotlights staat als Máxima?

Family first

Uit haar gezin, lijkt het voornaamste antwoord. Of beter nog: uit haar familie, die door het verlies van de patriarch en benjamin hechter dan ooit lijkt te zijn.

Op Prinsjesdag 2018 waren zowel Máxima’s moeder Maria - in een Prada-jurk van haar dochter - als broer Juan aanwezig in de Ridderzaal. Voor het eerst.

De maanden na Inés' overlijden stonden in het teken van zelf vrede vinden. Iets waarbij de steun vanuit het Nederlandse volk haar enorm hielp, zo zei ze bij de zomerfotosessie bij De Eikenhorst, een krappe maand later.

‘Alle reacties waren zó dierbaar en zo steunend. Het heeft echt geholpen. Vanaf het eerste moment, zelfs bij de dood van mijn vader, heb ik zoveel warme woorden gekregen en zoveel sympathie en steun.’

Werk aan de winkel

Uiteindelijk was het juist Máxima’s werk dat haar hielp de draad weer op te pakken.

‘Ik krijg er veel energie van,’ zei ze in een interview. ‘Werken hoort bij wie ik ben. Mijn man heeft mij zo ontmoet, als werkende vrouw. Ik zou het niet anders kunnen. Ik vind onafhankelijkheid heel erg belangrijk.’

Die werklust liet bracht haar in 2018 over heel de wereld.

Ze reisde dit jaar naar Zwitserland voor het World Economic Forum

Naar China.

Naar Zuid-Korea voor de Olympische Spelen (waar ze een selfie maakte met Willem-Alexander)

Die vervolgens werd gedeeld op het Instagram-account van het Koninklijk huis.

Daarna vloog Koningin Máxima naar naar Indonesië en naar India voor de VN.

In september vloog ze naar New York voor de jaarlijkse Algemene Vergadering van de VN

In het voorjaar toog ze naar Washington voor de Voorjaarsvergadering van de Wereldbank

Ook op eigen bodem schitterde Koningin Máxima in 2018

Op Koningsdag

Prinsjesdag

En tijdens een streekbezoek aan West-Friesland en op kousenvoetjes in een sportzaal in Schiedam.

Ze swingde bij het zonovergoten bezoek aan Curaçao

En zette Nederland op de kaart tijdens een staatsbezoek aan Groot-Brittannië, waar zelfs de vaak koel ogende koningin Elizabeth bezweek voor haar charmes.

En Koningin Máxima de befaamde Stuart-diadeem droeg bij het staatsbanket.

In 2018 werden we geregeld getrakteerd op inkijkjes in het gezinsleven van de Oranjes

Zo spotten we de koninklijke familie bij een concert van Beyoncé en werd op Instagram uitgebreid door hen bericht over de geboorte van zeven royal puppy’s, waarvan de dochters er eentje mochten uitkiezen.

We zagen ons koningspaar op date-night gaan, gewoon tussen het publiek bij een concert van Sting bij Paleis Soestdijk

Een bericht gedeeld door Klaas Jan Dijkstra (@kjdijkstra) op

En we werden getrakteerd op een reeks moderne staatsieportretten voor 2018, waar de rest van de Europese royals geheid stikjaloers van werd. Want wat vormen Máxima, Willem-Alexander en hun dochters toch een prachtig plaatje.

Máxima richt zich, vooral dankzij dat prachtgezin, weer op de toekomst, liet ze doorschemeren bij de zomerfotosessie.

‘De kinderen doen het fantastisch. Daar moeten we ons op concentreren,’ zei ze daar sterk.

‘Het leven gaat door en we hebben prachtige dingen om naar uit te kijken.’ Op naar een geweldig 2019 dus.

In Nouveau lees je deze maand een uitgebreid dossier over het jaar van Koningin Máxima, inclusief de meest in het oog springende outfits en nog veel meer achtergrondinformatie.

Nu in de winkel!

Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Koningin Máxima was vanochtend in het Zeeuwse Vlissingen. En werd daar omringd door honderden kinderen.

In de Lasloods in Vlissingen werd het lokale samenwerkingsconvenant muziekonderwijs ondertekend, waar Máxima erevoorzitter van is. En daar waren natuurlijk ook héél veel blije kinderen bij. En de band Bløf, want het is tóch Zeeland. Máxima zong uiteraard meteen lekker mee.

More content below the advertising

In het convenant staan afspraken over het vormgeven van muziekonderwijs in Zeeland de komende jaren. Momenteel krijgen kinderen op veertig procent van alle basisscholen in Zeeland structureel muziekles, in 2021 moet dat tachtig procent zijn.

Máxima droeg een top uit de collectie van Natan.

Beeld: ANP

Koningin Letizia van Spanje neemt een stijlvoorbeeld aan onze eigen koningin Máxima. Pied-de-poule is een ideale print, voor royals.

Letizia kent haar klassiekers, dat toont ze keer op keer. Deze week verscheen ze ten tonele in een prachtige pied-de-poule-design van Hugo Boss. Een jurk die zo bij Máxima in de kast had kunnen hangen.

More content below the advertising

Queen Letizia (with King Felipe) presiding over the awarding ceremony of the Gold Medals of Merit in the Fine Arts 2017 {Palacio de la Merced Real | Córdoba, Spain | 18 February 2019}. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 👗 : Hugo Boss 🧥 : Hugo Boss 👠 : Magrit 👜 : Hugo Boss 💎 : Earrings - Unknown ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ . . . . . . . . #SpanishRoyals #SpanishMonarchy #SpanishRoyalFamily #FamiliaRealEspañola #CasaReal #QueenLetizia #ReinaLetizia #Letizia #LetiziaOrtiz #QueenOfSpain #ReinaDeEspaña #Queen #Royalty #Spain #España #OOTD #LOTD #Fashion #StyleOfTheDay #Style #Moda #FashionInspiration #Stylish #Magrit #HugoBoss #Houndstooth

Een bericht gedeeld door 🇪🇸Spanish Royal Family🇪🇸 (@spanish.royals) op

Onze eigen koningin is namelijk ook dól op de klassieke print, in meerdere kleuren. Hangt hij bij jou al in de kast?

Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in