Auto's die voor vrouwen nét zo veilig zijn als voor mannen. Het blijkt zelfs anno 2020 nog geen sinecure. We belden met safety expert Lotta Jakobsson van Volvo, die er alles aan doet om ons veilig op weg te helpen. Als dat geen fijn nieuws is op Internationale Vrouwendag!

Dat automerken knappe koppen aan het werk zetten om te zorgen dat hun auto's zo veilig mogelijk uitgerust zijn is natuurlijk logisch. Maar optimale veiligheid voor elke bestuurder, man, vrouw, lang, kort, dik, dun is een gecompliceerde kwestie. Eentje waar Volvo graag een lichtje op laat schijnen.

Net zo veilig voor vrouwen

Vrouwen achter het stuur lopen meer risico om gewond te raken bij een auto-ongeluk dan mannen. We lopen meer risico op een whiplash én meer risico op borstletsel. En we hebben een andere skeletsterkte. Allemaal redenen om te zorgen dat een nieuwe auto net zo veilig is voor een vrouw als voor een man.

De Zweedse Lotta Jakobsson (foto) is on the case: zij is al ruim dertig jaar veiligheidsexpert bij Volvo en doet als zodanig veel onderzoek naar veiligheid voor beide geslachten. Zo hielp ze bij de ontwikkeling van 's wereld eerste virtuele testdummy voor zwangere vrouwen, en analyseert ze met haar team veiligheidsgegevens gebaseerd op verschillende posturen en geslachten. Hartstikke normaal, denk je nu misschien. Maar wat Volvo doet blijkt uniek in de autobranche.

Comfort en veiligheid gaan hand in hand

"Vroeger was er maar één soort dummy, tegenwoordig werken we met virtuele modellen van alle leeftijden en maten, en dat heeft een enorm verschil gemaakt", aldus Jakobsson. "We weten tegenwoordig echt veel meer, waardoor we ons minder richten op de grote problemen en meer bezighouden met de details die het rijden écht fijner en veiliger maken. Want comfort en veiligheid gaan echt hand in hand."

Gevolg: Volvo's zijn al uitgerust met allerlei technologieën die autorijden voor iedereen even veilig maken. En het merk deelt alle verzamelde informatie sinds een jaar ook met andere merken in de hoop dat zij óók gaan werken aan meer vrouwvriendelijke auto's. Het E.V.A. Initiative heet dat, niet geheel ontoevallig. "We willen andere onderzoekers aanmoedigen om ook gegevens te verzamelen en delen, zodat we met z'n allen kunnen blijven evolueren", vertelt Jakobsson.

Dat past bij de geest van Volvo: in 1959 vond het merk de driepuntsgordel uit, die werd ook gedeeld met de rest van de wereld.

'Geen gordel? Ik stap uit!'

In de tussentijd heeft ze ook nog wat tips waarmee we het voor onszelf zo veilig mogelijk kunnen maken in de auto, of we nu rijden of bijrijden. Ze somt op: "Zorg dat je comfortabel zit, vrij rechtop zodat je voldoende steun krijgt van de rugleuning en zorg dat je gordel over je heupbot valt, want dat is het sterkste deel van de heup."

Goed te doen, ook voor niet-experts. Maar kan iemand als Lotta nog wel een beetje relaxed in de auto stappen, of is zij voor eeuwig verpest door al haar veiligheidskennis? "Ik ben me natuurlijk héél erg bewust van veiligheid in auto's", lacht ze. "Verpest zou ik niet zeggen, maar als ik in het buitenland in een taxi stap waar geen gordels in zitten voor de passagiers stap ik wel zo weer uit. Dan wacht ik wel op een andere taxi."

Beeld: Volvo