Stel, je organiseert een diner voor vrienden, een intieme borrel of een spetterend feest met cocktails. De avond vordert, de gasten nemen geanimeerd de wereldpolitiek door of zippen al dansend aan hun zoveelste glaasje bubbels, nog lang niet van plan om naar huis te gaan. Terwijl jij vindt dat het tijd wordt om het feestje op te breken.

Je gaapte al stiekem
Een uur geleden hoestte je je eerste gaap al weg. Er wacht een serieuze werkbespreking of een zakelijke golfafspraak op de vroege ochtend en je wil fit en helder voor de dag komen. Hoe krijg je je gasten op een beleefde manier de deur uit? 

Dat kan subtieler
Verlaat je de kamer om in de keuken luidruchtig aan de afwas te beginnen? Of imiteer je een zojuist ontvangen app met een dringende boodschap? Veins je misschien een onaangekondigde migraine, hevig en hysterisch? Of sta jij eerlijk en oprecht op, bedank je iedereen voor hun bijdrage aan de avond en wens je alle gasten een goede vaart naar huis? Helaas, de werkelijkheid vraagt om een subtielere aanpak. 

Zeg het met muziek
Muzikanten hebben zo hun mogelijkheden; legendarisch Amerikaans pianist en bandleider Peter Duchin (79, foto) deelde onlangs tijdens een interview zijn tactiek waarmee hij de duur van feestjes naar eigen hand zet. Zittend achter zijn piano begeleidt hij letterlijk het tempo waarin de avond dient te verlopen. Op de beat van de muziek. Hij verwelkomt zijn gasten op een rustige melodie en brengt tempo en volume aan naarmate de dansvloer dichter bevolkt raakt. Opzwepend tot aan een hoogtepunt, waarna hij overgaat op rustiger tunes om ouderwets op in elkaars armen te kunnen vallen.


Vriendelijke hint
Zodra de eerste gast het feest dreigt te verlaten, zet hij een tweede keer in met flink wat toegankelijke soul. Als de avond wat hem betreft ten einde is, kiest hij gewoon, heel subtiel en vriendelijk, voor liedjes als Save the last dance for me of, bij hardnekkiger feestgedruis, iets in de richting van The party’s over. Kortom, perfecte feestjes met twee keer een hoogtepunt en een afgerond einde. 

Met het veranderen der seizoenen, vieren verkoudheid en griep ook weer hoogtij. Werk aan die weerstand (en een hoop andere dingen) op deze spartaanse, maar effectieve, manier.

Koud douchen. Je moet er niet aan denken. Lekker warm en comfortabel zou douchen moeten zijn. Toch levert een koude douche, of zelfs alleen een paar minuutjes afdouchen, je veel meer op. Een ijzersterke weerstand bijvoorbeeld. Een mooiere huid ook, en een beter figuur. Heb je nóg meer redenen nodig?

1. Very immuun

Door een koude douche gaat je lichaam aan het werk, het moet je weer warm zien te krijgen. Je bloed wordt sneller naar de belangrijke organen gepompt om te voorkomen dat ze onderkoeld raken, een soort oerinstinct van het lijf.

Je bloeddruk gaat naar beneden en je stofwisseling omhoog. Door die ‘extreme kou’, moet het lijf zich sterker verweren tegen ziektes en krijgt je immuunsysteem een boost.

2. Lekker alert

Goed diep ademhalen onder de koude douche houdt je temperatuur op peil en verhoogt je zuurstofopname. De hartslag stijgt, het bloed gaat sneller stromen: je wordt energieker. En door de verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen ben je ook alerter. Goed begin van de dag.

3. Huid & haar

Het is veel beter voor huid en haar. Door een koude douche sluiten de poriën en droogt de huid niet uit. Ook je haren houden meer vocht vast door koud water, waardoor je coupe voller wordt, niet droog is, maar juist glanst.

4. Mooi lijf

Je wordt er strakker van. Dat heeft te maken met bruin (gezond) vet, niet te verwarren met wit (ongezond) vet dat op onze heupen blijft plakken!, in ons lijf dat wordt aangemaakt bij lagere temperaturen. Dit vet zet energie om in lichaamswarmte, wat helpt bij afvallen.

5. Tevreden spieren

Met een koude douche (of ijsbad, maar dat gaat wat ver) verminder je spierpijn en kun je spierpijn zelfs voorkomen. De bloedvaten vernauwen door het koude water, het bloed gaat sneller stromen en afvalstoffen in de spieren worden sneller afgevoerd.

Topsporters pakken na een zware inspanning niet voor niets een ijsbad…

6. Antidepressiva

Koud water geeft je een kick. Een reden dat buiten zwemmen steeds populairder wordt. Het geeft je adrenaline en endorfine een boost en verbetert je humeur door dat oppeppende gevoel. Het kan helpen bij neerslachtigheid.

7. De wereld dankt je

Je bent immers leuk bezig voor het milieu doordat je geen verwarmd water gebruikt...

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Amuses, champagne, een meergangen-diner een wijnarrangement… Een etentje bij een restaurant met één of meer Michelinsterren kán behoorlijk in de papieren lopen. Maar dat hoeft niet altijd. Bij deze restaurants hoeft het niet meteen rib uit je lijf te trekken en eet je geweldig goed.

In de Top 10 vind je voornamelijk restaurants in Azië met als absolute nummer 1 Lia Fan (*) in Singapore waar je al voor € 2,- iets geweldig lekkers kan eten.

Maar iets dichterbij, in Spanje bijvoorbeeld, bij L’Antic Moli (*) in El Castell (vlakbij Altea), eet je een vastgesteld lunchmenu al vanaf ongeveer € 15,-.

Liever ook weinig reiskosten maken? In Nederland kan je terecht bij Sinne (*) in Amsterdam, dat binnenkomt op 39 in de Top 50 goedkoopste restaurants met een Michelinster. Een lunchmenu kost daar ongeveer € 50,-.

In Winsterswijk eet je bij de Strandlodge (*) een lunchmenu voor € 30,-, wat ze een plekje oplevert in de Top 30. Voor een diner op Michelinsterniveau, is drie tientjes  toch goed te doen. En je zit er ook nog eens fantastisch. Op naar Winterswijk!

Bron: Traveloka.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.