Nationale Gezondheidsbeurs: Half Nederland heeft lichamelijke klachten door stress

Ook de nachtrust heeft flink te lijden
gezondheidsbeurs
gezondheidsbeurs

Ruim de helft van de Nederlanders heeft last van stressgerelateerde lichamelijke klachten. Van hen heeft 61 procent last van gespannen nek en schouders, 59 procent van vermoeidheid en 52 procent van een onrustig gevoel. Ook hoofdpijn, slapeloosheid, concentratieproblemen en neerslachtigheid komen veel voor.

Dat blijkt uit de resultaten van een enquête onder bezoekers van de website Gezondheidsnet.nl. Het onderzoek werd gedaan ter gelegenheid van De Nationale GezondheidsBeurs, van 11 tot en met 14 februari in Jaarbeurs Utrecht waarvan Gezondheidsnet mede-organisator is. Op de stand van Gezondheidsnet kan de bezoeker een uitgebreide stresstest doen en de zenuwen testen met het bekende spiraalspel en een levensgrote Dokter Bibber.

Altijd stress

Dat stress veel voorkomt, laat ook deze enquête weer zien. Ruim de helft van de ondervraagden ervaart regelmatig, zeker een paar keer per week, stress. Van hen heeft 5 procent altijd stress en 28 procent bijna elke dag.
De belangrijkste oorzaken van stress zijn gezondheid (33 procent), zorgen om de kinderen (25 procent), werk (19 procent), financiële problemen (19 procent) en zorgen om naasten (18 procent). Een kwart van de ondervraagden ziet regelmatig tegen een (werk)dag op en ruim de helft is minimaal een paar keer per week uitgeput aan het eind van de dag.

Slaapproblemen

Naast lichamelijke klachten zorgen stress en piekeren ook voor slaapproblemen. Bij 7 procent van de ondervraagden zelfs altijd, bij 16 procent bijna elke dag en bij 21 procent een paar keer per week. Gezondheid is de belangrijkste reden voor wakker liggen, gevolgd door zorgen om kinderen, werk en financiële problemen. Ruim de helft wordt regelmatig moe wakker.

Ontspannen voor de tv

Hoewel we dus in grote getale last hebben van stress, lukt ontspannen thuis gelukkig nog wel. Net als genieten van even niets doen. Slechts 10 procent heeft hier moeite mee. Televisie of series kijken zijn de meest voorkomende ontspanningsactiviteit, gevolgd door het lezen van een boek of tijdschrift, slapen, ‘computeren’ en sporten.

Ontspanning ten koste van huishouden

Het huishouden is de belangrijkste reden dat ontspanning er nog wel eens bij inschiet, ook werk en de gezondheid vormen belemmerende factoren. Opvallend is dat ruim 40 procent van de ondervraagden maar een paar keer per maand (of nog minder) energie overheeft na een (werk)dag om andere dingen te doen.

Hulp bij stress

Bijna de helft van de deelnemers heeft wel eens met een hulpverlener gepraat over stress. Vooral met een psycholoog of de huisarts. De belangrijkste reden om niets te ondernemen tegen stress is dat veel mensen denken dat het vanzelf wel weer overgaat. Stress verminderen doen we op dezelfde manier als ontspannen. Een belangrijk verschil is wel dat een kwart van de ondervraagden ook actief probeert om de situatie te veranderen.

Nationale Gezondheidsbeurs

Van 11 tot 14 februari 2016 organiseert Gezondheidsnet in samenwerking met Plus Producties de Nationale GezondheidsBeurs in Jaarbeurs Utrecht. De 9e editie van De Nationale GezondheidsBeurs kent een recordaantal van 319 exposanten en biedt dagelijks 75 presentaties en workshops over een gezonde leefstijl met onder meer Carola van Bemmelen (Sugar Challenge), Iris Sommer en Professor Philip Scheltens (Haperende Hersenen), Ralph Moorman (Hormonen in Balans) en Kim Holland (Liefdes Coach).

Website

www.denationalegezondheidsbeurs.nl

Bron: Gezondheidsnet.nl

Gisteravond zat je nog vol goede voornemens: opstaan, sporten, douchen en lekker fris naar je werk. Jammer toch dat je er nu vanochtend helemaal geen zin meer in hebt. Pas vanaf morgen deze trucs toe; succes (zo goed als) verzekerd!

De dag meteen beginnen met een work-out is altijd een goed idee. Het helpt je calorieën te verbranden, vermindert je behoefte aan snaaien de rest van de dag, verlaagt je bloeddruk en helpt je des avonds weer beter te slapen.

Of je die work-out nu thuis, buiten of in de sportschool doet, maakt niet uit. Punt is dát je het gaat doen, en dat menigeen daar bij het krieken van de dag toch geen zin meer in heeft. Maar deze punten helpen je een heel eind op weg.

Slaap in je sportoutfit, zodat je ‘s ochtends alleen maar even je gezicht hoeft te wassen en je tanden te poetsen. Wie daar – best logisch – niets voor voelt, zorgt dat haar sportkleren klaar liggen om zo aan te schieten. Wil je naar de sportschool, zorg dan dat je sporttas gepakt is en klaarstaat bij de deur.

Zet de wekker buiten bereik zodat er niet gesnoozed kan worden, omdat je moet opstaan om ‘m af te zetten. Indien mogelijk: vind een wake-uptune waarvan je meteen ‘zin’ in de dag krijgt.

Eet geen zware maaltijden laat op de avond. Da’s niet gezond, maar in dit geval: je wordt er niet fris wakker van, maar sloom en slaperig.

Wees tech-wise voorbereid: sport je met muziek, zorg dan dat je telefoon is opgeladen en je playlist aangemaakt.

Optimaliseer je slaap door elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan (yep, ook in het weekend), en een uur voordat je gaat slapen heel rustig aan te doen. Geen heftige gesprekken of dito films kijken bijvoorbeeld.

• Zorg dat er een snack (zo goed als) klaar staat, als je iets wilt eten voordat je aan de slag gaat, zodat je er niet veel meer aan hoeft te doen. Alles wat gedoe is, is te veel en demotiveert.

• Schrijf je de dag ervoor al in voor een klasje, als je naar de sportschool gaat. Sport je zelf, ga je bijvoorbeeld joggen, schrijf het dan in je agenda of kalender. Zodat het vast ligt, wat afhaken confronterend maakt.

Een sportmaatje hebben, works like magic. De kans dat je dan afzegt, is veel kleiner.

Morgen beginnen? Je kan het, let's go!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Bron: Huffpost Beeld: iStock 

 

Je doet het misschien onbewust, maar voor je het weet, word je niet langer serieus genomen.

Toch goed om te weten, want ze zijn zó ingeburgerd, dat je ze nauwelijks meer kunt wegdenken als je een bericht verstuurt: emoji's. Het zijn er ook zo veel, en ze zijn ook zo leuk.

'Onbekwaam'
Nou, niet als het om het 'opsieren' van werkgerelateerde mails gaat. Want misschien denk je dat een smiley een vriendelijke toon benadrukt, maar een recent onderzoek bewijst het tegendeel. Onderzoekers aan de Ben-Gurion Universiteit in Israël concluderen dat het toevoegen van smileys aan een werkmail ervoor zorgt dat de ontvanger je kan zien als 'onbekwaam' - helemaal als je degene aan wie je de e-mail zendt niet of nauwelijks kent. 

Een smiley is duidelijk geen smile
Dr. Ella Glikson, een van de auteurs van het onderzoek, zegt: "Onze studie bewijst dat, in tegenstelling tot een échte lach, smileys geen warme gevoelens oproepen, maar juist impliceren dat de verzender incompetent is. Een smiley is duidelijk geen smile in een formeel bericht, we hopen dat mensen zich daar meer van bewust worden."

Overal dezelfde reactie
De onderzoekers hebben een serie tests uitgevoerd onder 549 deelnemers in 29 landen om tot deze conclusie te komen. In het eerste experiment werd de deelnemers gevraagd om een werkmail van een onbekende te beoordelen op bekwaamheid en op hoe sympathiek ze dachten dat de ander was. 

Lees ook: Chanel komt met deze emoji's die je nu wilt downloaden

Maar niet doen dus
De inhoud van het bericht was steeds exact hetzelfde, alleen bevatten sommige e-mails smileys en andere niet. De resultaten toonden aan dat smileys de afzender bepaald niet sympathieker maakten, hij of zij leek er eerder incapabel door. Dr. Glikson: "Uit het onderzoek bleek ook dat degenen die de mail moesten beantwoorden, gedetailleerder waren en veel inhoudelijker op de zaken ingingen als ze een e-mail hadden ontvangen zónder emoji."

Foto waarop je lacht? Doen!
In een ander experiment werden er foto's vergeleken. Wat zou beter scoren: een foto van een glimlachende afzender of van iemand die dat níet deed? In dit geval werd de lachende foto juist wel beter ontvangen; de persoon werd gezien als capabel en vriendelijk.

Gevalletje vooroordeel
Opvallend detail: de onderzoekers ontdekten ook dat wanneer de deelnemers niet wisten of de afzender een man of een vrouw was, ze ervan uitgingen dat het een vrouw was, als er een smiley bij het bericht stond. Weten we dat ook weer... Maar, de experts blijven erbij: "Gebruik emoji's alleen in e-mails aan vrienden of als je je collega goed kent."