Ook altijd een discussie over wie er beter rijdt?

Verkeerskennis
Verkeerskennis

Let dan op: mannen hebben meer verkeerskennis dan vrouwen. Mannen scoren gemiddeld een 6,3 op de test, terwijl vrouwen slechts een 5,9 behalen. Op zowel voorrangsregels, nieuwe regels, borden én het voertuig, scoren vrouwen minder goed dan mannen. Weinig mensen weten dat de puntentelling voor iedereen geldt en niet alleen voor jongeren. Daarom worden de meesten fouten gemaakt bij de vraag over het puntenrijbewijs, blijkt ui de landelijke Verkeerskennistest van verzekeraar Generali.

Minste verkeerskennis in Noord-Holland

Nederlanders scoren gemiddeld een 6,1, wat een mager getal is. Bijna een kwart van Nederland haalt zelfs een onvoldoende. Wanneer een Nederlandse rijbewijsbezitters nu een CBR-praktijkexamen, zou naar schatting 97% zakken. Noord-Holland scoort met een gemiddelde van 5,9 het laagste cijfer, gevolgd door Zeeland en Friesland (beiden 6,0). Inwoners van Flevoland komen er met een gemiddelde van 6,4 nog het best van af. Groningers (6,34) en Brabanders (6,28) volgen Flevolanders op de voet.

Jongeren weten meer dan ouderen

De verkeerskennis wordt minder naarmate u langer in het bezit van een rijbewijs bent. Personen ouder dan 40 jaar scoren over het algemeen lager dan personen jonger dan 40 jaar, specifiek op verkeersborden en –regels. Zou een opfriscursus willen doen?

Jongeren tussen de 18 en 25 jaar hebben de meeste kennis van voorrangsregels. Babyboomers hebben dan weer de minste voertuigkennis van alle leeftijdsgroepen.

Veelrijders ook veel kennis

Wie jaarlijks meer kilometers maakt, heeft ook meer verkeerskennis. Automobilisten die minder dan 7.500 km per jaar rijden, scoren gemiddeld een 5,9 op de test. Mensen die jaarlijks meer dan 50.000 km rijden, hebben een gemiddelde score van 6,7. Hoger opgeleiden hebben daarnaast nog wel wat in te halen wat betreft voertuigkennis. Vergeleken met de rest van Nederland, hebben ze weinig verstand van de auto zelf.

Verzekeraar Generali

Verzekeraar Generali wilt door deze informatie naar buiten te brengen autorijders aansporen om na te denken over een opfriscursus. ‘Als zo veel mensen de verkeerskennis niet op orde hebben, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren’, alsdus Rik Schneiders, manager van Generali. ‘Wie de regels niet kent, kan verkeerssituaties niet goed lezen. Met deze test willen wij Nederlanders bewuster maken van het belang van goede verkeerskennis. Houdt uw kennis dus up-to-date, bijvoorbeeld met een opfriscursus.’

Generali voerde de Verkeerskennistest uit onder ruim 1.400 Nederlanders. Meer informatie over het onderzoek en uitgebreide statistieken per doelgroep staan op  www.generali.nl/verkeerskennis2016

Gisteravond zat je nog vol goede voornemens: opstaan, sporten, douchen en lekker fris naar je werk. Jammer toch dat je er nu vanochtend helemaal geen zin meer in hebt. Pas vanaf morgen deze trucs toe; succes (zo goed als) verzekerd!

De dag meteen beginnen met een work-out is altijd een goed idee. Het helpt je calorieën te verbranden, vermindert je behoefte aan snaaien de rest van de dag, verlaagt je bloeddruk en helpt je des avonds weer beter te slapen.

Of je die work-out nu thuis, buiten of in de sportschool doet, maakt niet uit. Punt is dát je het gaat doen, en dat menigeen daar bij het krieken van de dag toch geen zin meer in heeft. Maar deze punten helpen je een heel eind op weg.

Slaap in je sportoutfit, zodat je ‘s ochtends alleen maar even je gezicht hoeft te wassen en je tanden te poetsen. Wie daar – best logisch – niets voor voelt, zorgt dat haar sportkleren klaar liggen om zo aan te schieten. Wil je naar de sportschool, zorg dan dat je sporttas gepakt is en klaarstaat bij de deur.

Zet de wekker buiten bereik zodat er niet gesnoozed kan worden, omdat je moet opstaan om ‘m af te zetten. Indien mogelijk: vind een wake-uptune waarvan je meteen ‘zin’ in de dag krijgt.

Eet geen zware maaltijden laat op de avond. Da’s niet gezond, maar in dit geval: je wordt er niet fris wakker van, maar sloom en slaperig.

Wees tech-wise voorbereid: sport je met muziek, zorg dan dat je telefoon is opgeladen en je playlist aangemaakt.

Optimaliseer je slaap door elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan (yep, ook in het weekend), en een uur voordat je gaat slapen heel rustig aan te doen. Geen heftige gesprekken of dito films kijken bijvoorbeeld.

• Zorg dat er een snack (zo goed als) klaar staat, als je iets wilt eten voordat je aan de slag gaat, zodat je er niet veel meer aan hoeft te doen. Alles wat gedoe is, is te veel en demotiveert.

• Schrijf je de dag ervoor al in voor een klasje, als je naar de sportschool gaat. Sport je zelf, ga je bijvoorbeeld joggen, schrijf het dan in je agenda of kalender. Zodat het vast ligt, wat afhaken confronterend maakt.

Een sportmaatje hebben, works like magic. De kans dat je dan afzegt, is veel kleiner.

Morgen beginnen? Je kan het, let's go!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Bron: Huffpost Beeld: iStock 

 

Je doet het misschien onbewust, maar voor je het weet, word je niet langer serieus genomen.

Toch goed om te weten, want ze zijn zó ingeburgerd, dat je ze nauwelijks meer kunt wegdenken als je een bericht verstuurt: emoji's. Het zijn er ook zo veel, en ze zijn ook zo leuk.

'Onbekwaam'
Nou, niet als het om het 'opsieren' van werkgerelateerde mails gaat. Want misschien denk je dat een smiley een vriendelijke toon benadrukt, maar een recent onderzoek bewijst het tegendeel. Onderzoekers aan de Ben-Gurion Universiteit in Israël concluderen dat het toevoegen van smileys aan een werkmail ervoor zorgt dat de ontvanger je kan zien als 'onbekwaam' - helemaal als je degene aan wie je de e-mail zendt niet of nauwelijks kent. 

Een smiley is duidelijk geen smile
Dr. Ella Glikson, een van de auteurs van het onderzoek, zegt: "Onze studie bewijst dat, in tegenstelling tot een échte lach, smileys geen warme gevoelens oproepen, maar juist impliceren dat de verzender incompetent is. Een smiley is duidelijk geen smile in een formeel bericht, we hopen dat mensen zich daar meer van bewust worden."

Overal dezelfde reactie
De onderzoekers hebben een serie tests uitgevoerd onder 549 deelnemers in 29 landen om tot deze conclusie te komen. In het eerste experiment werd de deelnemers gevraagd om een werkmail van een onbekende te beoordelen op bekwaamheid en op hoe sympathiek ze dachten dat de ander was. 

Lees ook: Chanel komt met deze emoji's die je nu wilt downloaden

Maar niet doen dus
De inhoud van het bericht was steeds exact hetzelfde, alleen bevatten sommige e-mails smileys en andere niet. De resultaten toonden aan dat smileys de afzender bepaald niet sympathieker maakten, hij of zij leek er eerder incapabel door. Dr. Glikson: "Uit het onderzoek bleek ook dat degenen die de mail moesten beantwoorden, gedetailleerder waren en veel inhoudelijker op de zaken ingingen als ze een e-mail hadden ontvangen zónder emoji."

Foto waarop je lacht? Doen!
In een ander experiment werden er foto's vergeleken. Wat zou beter scoren: een foto van een glimlachende afzender of van iemand die dat níet deed? In dit geval werd de lachende foto juist wel beter ontvangen; de persoon werd gezien als capabel en vriendelijk.

Gevalletje vooroordeel
Opvallend detail: de onderzoekers ontdekten ook dat wanneer de deelnemers niet wisten of de afzender een man of een vrouw was, ze ervan uitgingen dat het een vrouw was, als er een smiley bij het bericht stond. Weten we dat ook weer... Maar, de experts blijven erbij: "Gebruik emoji's alleen in e-mails aan vrienden of als je je collega goed kent."