Taboe stoffen zoals alcohol en gluten zijn natuurlijk niet goed voor je. Maar er is een betere manier om slecht te zijn.

Natuurlijk wil jij een fitte vrouw zijn en zich lekker in haar vel voelen. Die strikte gezondheidsprogramma’s zijn soms zo vermoeiend, dat je erover nadenkt om een beetje te cheaten. Daarom een paar tips hoe je slimmer kan omgaan met je slechte gewoontes.

1 – Koffie.
Een beetje koffie is oké, maar houdt het organisch. Koffie is namelijk één van de zwaarst bespoten gewassen, waardoor niet-biologische koffie vol zit met chemische stoffen. Zitten er toxines in? Dan leidt dit naar een gespannen lichaam, verhoogde opslag van vet, hormonale onevenwichtigheden en het onvermogen om spieren op te bouwen. Beperk daarom de koffie na de ochtend, dan is je energie level stabiel in plaats van dat je een piek gaat creëren. Probeer koffie te drinken zonder vetbronnen, zoals kokosolie of pompoenpittenolie. Ten slotte kun je overwegen om espresso te nemen in plaats van gewone koffie. Hier zit minder cafeïne in, is minder zuur en bevat de gunstige eigenschappen van de koffieboon.

2 – Alcohol.
Nuttig glutenvrije drankjes met een laag suikergehalte dat je nooit op een lege maag moet drinken! Het is ook verstandig om niet meer dan 2 dagen op een rij alcohol te drinken en blijf tussendoor extra water drinken. Zo gun je jouw lichaam een rustmoment. Na het feest kun je jouw lichaam reinigen met voedingsmiddelen zoals bieten en gember.

3 – Sigaretten.
Hetzelfde geldt als bij koffie: kies voor biologisch, want ook tabak is een zwaar bespoten gewas. De chemische stoffen die je binnen krijgt samen met een dosis suiker hebben een negatieve invloed op jouw bloedsuikerspiegel. Merken die hieraan voldoen zijn American Spirit en Vaporizers.


4 – Snoep.


Even een waslijst van jouw favoriete lekkernijen in een gezondere variant. Chocolade is zo slecht nog niet wanneer het organisch en puur is. Kijk naar een hogere kwaliteit van ingrediënten. Commerciële chocoladerepen zijn vaak zwaarder verwerkt met lagere kwaliteit ingrediënten zoals kunstmatige zoetstoffen en emulgatoren. Kies glutenvrij snoep en waar gebruikt wordt gemaakt van natuurlijke zoetstoffen. Echt een toetjesmens? Dan kun je overwegen om jouw eigen desserts te maken. Gooi bijvoorbeeld bevroren bananen in een blender en meng het met een romige yoghurt. Top af met geraspte kokos, gemalen noten of bosbessen. Simpel, heerlijk en zo slecht nog niet!

5 – Gluten.
Als je echt behoefte hebt aan gluten kun je ervoor kiezen om meel van een hoge kwaliteit te nemen. Denk aan brood van gekiemde granen of speltbrood. Hoewel deze broden wel gluten bevatten, geeft een hogere kwaliteit korrel minder ontstekingen en andere kwesties die samen gaan met intolerantie. Als je een ernstige intolerantie hebt, is het daarentegen niet handig om vals te spelen met gluten. Italië kent ook een hogere kwaliteit bloem, waardoor je een Rome dus best van een pasta mag genieten.

Bron: SLVRBK Health

 

Bewaren

Met het veranderen der seizoenen, vieren verkoudheid en griep ook weer hoogtij. Werk aan die weerstand (en een hoop andere dingen) op deze spartaanse, maar effectieve, manier.

Koud douchen. Je moet er niet aan denken. Lekker warm en comfortabel zou douchen moeten zijn. Toch levert een koude douche, of zelfs alleen een paar minuutjes afdouchen, je veel meer op. Een ijzersterke weerstand bijvoorbeeld. Een mooiere huid ook, en een beter figuur. Heb je nóg meer redenen nodig?

1. Very immuun

Door een koude douche gaat je lichaam aan het werk, het moet je weer warm zien te krijgen. Je bloed wordt sneller naar de belangrijke organen gepompt om te voorkomen dat ze onderkoeld raken, een soort oerinstinct van het lijf.

Je bloeddruk gaat naar beneden en je stofwisseling omhoog. Door die ‘extreme kou’, moet het lijf zich sterker verweren tegen ziektes en krijgt je immuunsysteem een boost.

2. Lekker alert

Goed diep ademhalen onder de koude douche houdt je temperatuur op peil en verhoogt je zuurstofopname. De hartslag stijgt, het bloed gaat sneller stromen: je wordt energieker. En door de verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen ben je ook alerter. Goed begin van de dag.

3. Huid & haar

Het is veel beter voor huid en haar. Door een koude douche sluiten de poriën en droogt de huid niet uit. Ook je haren houden meer vocht vast door koud water, waardoor je coupe voller wordt, niet droog is, maar juist glanst.

4. Mooi lijf

Je wordt er strakker van. Dat heeft te maken met bruin (gezond) vet, niet te verwarren met wit (ongezond) vet dat op onze heupen blijft plakken!, in ons lijf dat wordt aangemaakt bij lagere temperaturen. Dit vet zet energie om in lichaamswarmte, wat helpt bij afvallen.

5. Tevreden spieren

Met een koude douche (of ijsbad, maar dat gaat wat ver) verminder je spierpijn en kun je spierpijn zelfs voorkomen. De bloedvaten vernauwen door het koude water, het bloed gaat sneller stromen en afvalstoffen in de spieren worden sneller afgevoerd.

Topsporters pakken na een zware inspanning niet voor niets een ijsbad…

6. Antidepressiva

Koud water geeft je een kick. Een reden dat buiten zwemmen steeds populairder wordt. Het geeft je adrenaline en endorfine een boost en verbetert je humeur door dat oppeppende gevoel. Het kan helpen bij neerslachtigheid.

7. De wereld dankt je

Je bent immers leuk bezig voor het milieu doordat je geen verwarmd water gebruikt...

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Amuses, champagne, een meergangen-diner een wijnarrangement… Een etentje bij een restaurant met één of meer Michelinsterren kán behoorlijk in de papieren lopen. Maar dat hoeft niet altijd. Bij deze restaurants hoeft het niet meteen rib uit je lijf te trekken en eet je geweldig goed.

In de Top 10 vind je voornamelijk restaurants in Azië met als absolute nummer 1 Lia Fan (*) in Singapore waar je al voor € 2,- iets geweldig lekkers kan eten.

Maar iets dichterbij, in Spanje bijvoorbeeld, bij L’Antic Moli (*) in El Castell (vlakbij Altea), eet je een vastgesteld lunchmenu al vanaf ongeveer € 15,-.

Liever ook weinig reiskosten maken? In Nederland kan je terecht bij Sinne (*) in Amsterdam, dat binnenkomt op 39 in de Top 50 goedkoopste restaurants met een Michelinster. Een lunchmenu kost daar ongeveer € 50,-.

In Winsterswijk eet je bij de Strandlodge (*) een lunchmenu voor € 30,-, wat ze een plekje oplevert in de Top 30. Voor een diner op Michelinsterniveau, is drie tientjes  toch goed te doen. En je zit er ook nog eens fantastisch. Op naar Winterswijk!

Bron: Traveloka.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.