Ben jij de oudste van het gezin, heb jij een oudste dochter, een jongere zus, vriendin of collega? Komen de eigenschappen regelaar, perfectionist en een groot verantwoordelijkheidsgevoel je dan bekend voor?

Lisette Schuitemaker en Wies Enthoven zijn de schrijfsters van ‘Het oudste dochter effect’. Zij hebben vastgesteld dat oudste dochters een aantal typische eigenschappen gemeen hebben. Zelfs als je nog een oudere broer hebt, blijk je als vrouw veel overeenkomsten te hebben met eerstgeboren dochters.

More content below the advertising

Deze 10 eigenschappen zijn typerend voor oudste dochters:

1 De oudste dochter doet alles vol overgave. Deze perfectionist en soms controlfreak kan daardoor wel eens als overheersend gezien worden.

2 De plichtsgetrouwe oudste dochter neemt deadlines en andere afspraken erg serieus. Ze heeft haar werk op tijd af en denkt in vervolgstappen.

3 Een oudste dochter voelt zich verantwoordelijk voor alles en iedereen en ervaart een gevoel van 'Als ik het niet doe, dan...'. Een regeltante bij uitstek.

4 Deze perfectionist maakt geen ruimte voor het maken van fouten. Van een grote organisatie tot een kleine borrel: een oudste dochter wil altijd alles goed doen.

5 Degene die vroeger haar jongere broer of zus aanzette om samen het ontbijt op bed voor Moederdag te maken heeft nog steeds van nature de drang om in een groep de leiding te nemen.

6 Jammer genoeg heeft de oudste zijn ook nadelen. Ze piekert sneller en denkt negatiever dan jongere broertjes of zusjes.

7 Op de jongere broer of zus is zij dan ook stiekem jaloers. Hun leven lijkt makkelijker, zonder alle (verantwoordelijke) zorgen.

8 Binnen het gezin is de oudste dochter vaak de serieuze van het stel, terwijl jongere broers en/of zussen losser en vrolijker zijn.

9 Zonder het zo te bedoelen kan de oudste zus als bazig overkomen.

10 De vrouw die de spanning in een groep probeert te bemiddelen en het iedereen naar de zin te maken, is meestal een oudste dochter.

De oorsprong van deze eigenschappen is te vinden in de vroegere angst om uit het nest gegooid te worden nadat er een broertje of zusje bij kwam.

Daarom doen oudste dochters altijd hun uiterste best, willen ze altijd de beste zijn en proberen ze het iedereen naar de zin te maken, maar twijfelen ze ondertussen ook voortdurend aan hun eigen kunnen.

Meer weten over het oudste dochtereffect? Het boek van Lisette Schuitemaker en Wies Enthoven

Aan het einde van een drukke week kan jouw brein wel wat ontspanning gebruiken. Met deze tips ga jij fris het weekend in.

Wij geven je deze tips in het kader van Wereld Denkdag (World Thinking Day). 

More content below the advertising

World Thinking Day 

Op deze dag worden de vriendschap en belangenbehartiging tussen scoutingclubs wereldwijd gevierd. In Amerika ligt de organisatie hiervoor in handen van World Association of Girl Guides and Girl Scouts, die de dag aangrijpen om aandacht te vragen voor hun ‘global Movement’.

Hierbij worden  zaken die van invloed zijn op jonge vrouwen besproken en aangepakt. Ook wordt er geld opgehaald voor meisjesverenigingen wereldwijd, zo valt te lezen op wagggs.org

In Nederland wordt deze dag ook gevierd. Zo kunnen leden van Scouting Nederland met hun speltak een kaartje versturen naar bijvoorbeeld een scoutingvriend of iemand die niet zo vaak een kaartje ontvangt.  

Fitness voor je brein 

Hoe dan ook, wij nemen World Thinking Day letterlijk en beperken ons vandaag tot het brein. Wij vertellen hoe jij met een frisse bovenkamer het weekend in gaat.  

1. Begin je weekend met meditatie

Dit hoeft geen uur te duren. Ga op een rustige plek zetten, of dat nu je woonkamer of een hotelkamer is, maakt niet uit. Zit in kleermakerszit en leg je handen met de handpalmen naar onder gericht op je schoot. Je kunt ervoor kiezen om een kaarsje of waxinelichtje te laten branden en daarnaar te kijken of je houd je ogen gesloten.

Volg vervolgens een minuut lang je ademhaling. Word je afgeleid door gedachten of geluiden om je heen? Probeer je aandacht dan weer terug te brengen naar je ademhaling. Sluit je meditatie af met een diepe in- en uitademing.  

2. Ga vanavond op tijd naar bed 
 

Vaak ben je aan het eind van de week moe. Om je weekend fris te kunnen beginnen is het belangrijk dat je zorgt voor een goede nachtrust. Doordat je oplaadt heb je meer energie voor de zaterdag en zondag.  

3. Kijk kritisch naar je agenda
 

Het fijnst is als deze niet te vol gepland is. Zit je agenda al helemaal vol? Probeer dan om rustmomenten tussen je afspraken te creëren, zo voorkom je een gehaast weekend vol stress. Want als iets niet goed is voor je brein, dan is dat stress.

Het prettigst is wanneer je een klein aantal activiteiten en/of afspraken plant en je je daarop kunt focussen.  

4. Een gezond brein voed je met gezond eten

Eet daarom goede vetten, zoals avocado’s, noten en zorg dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Drink tussendoor water.  

Lees ook: Vitamine D tekort in de overgang? Zo herken je het

5. Zorg voor beweging

Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen in de vorm van joggen, fietsen of traplopen, zorgen ervoor dat ze vooruitgang boeken wat betreft hun hersenactiviteit, zo bleek uit dit onderzoek van Columbia University waar we eerder over schreven. Kom dus van die bank af.  

Wanneer je meer energie krijgt, kun je die niet alleen gebruiken in het weekend, maar ook voor aankomende week. Bovendien kun je met meer energie ook beter denken en dat is wel prettig met World Thinking Day in gedachten.  

Beeld: iStock  

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in 

 

Yoga is inmiddels aardig ingeburgerd en heeft het zweverige imago achter zich gelaten. Hoewel er nog best vormen zijn die wel heel erg gericht zijn op het bovennatuurlijke. Wij vinden het vooral een heel prettige manier om wat tijd voor onszelf te maken en lekker actief bezig te zijn. Maar dit wisten wij nog niet over yoga!

1. Yoga betekent in het Sanskriet verenigen

More content below the advertising

2. Er zijn enorm veel verschillende soorten yoga

Het ene yoga is het andere niet. Kies de variant die het beste bij jou past op dat moment. Bekende vormen van yoga:

  • Hatha-yoga: de nadruk ligt op het sterker en soepeler maken van je lichaam
  • Bikram-yoga: Je doet je oefeningen, die vrij snel op elkaar volgen in een ruimte warmer dan 38 graden. Daardoor zweet je enorm en raak je veel afvalstoffen kwijt.
  • Ashtanga-yoga: Beste een inspannende vorm yoga waarbij de oefeningen vrij snel op elkaar volgen. Je raakt hierdoor in een soort flow.
  • Jin-yoga: Rust, je zit of ligt langere tijd in posities die erop gericht zijn je te laten ontspannen. Het maakt je lijf wel flexibeler, maar niet sterker.
  • Kundali-yoga: Yoga van het bewustzijn. Behalve de posities zorgen meditatie en ademhalingsoefeningen cvoor een verdieping in je bewustzijn.
  • Charkra-yoga: Je hebt 7 energiecentra in je lijf, de zogenoemde chakra’s. Bij deze vorm yoga leer je je energie sturen naar de gebieden waar het nodig is.

3. Yoga gaat goed samen met hardlopen

Door yoga verleng je je spieren dus als je echt een professioneel hardloper bent, is yoga niet zo goed voor je, maar als je af en toe een rondje hardloopt, verkorten je spieren en yoga kan daar juist weer een fijne tegenhanger voor zijn.

Daarnaast train je met yoga je ademhaling en daar heb je profijt van bij hardlopen. Ook andere sporten, zoals fitness  combineren goed met yoga om de hierboven beschreven redenen.

4. Je wordt er sterk van

Door yoga gebruik je veel verschillende spiergroepen en daar word je echt sterker van. Spierpijn blijft ook niet zo lang hangen.

5. Yoga helpt je houding

We zitten tegenwoordig veel meer dan vroeger, vaak achter een computer en veel in de auto. Met yogavormen als critical alignement yoga werk je aan een goede houding en trek je je wervelkolom weer even recht.

6. Yoga is goed voor je spijsvertering

Er zijn bepaalde houdingen waarmee je je organen als het ware masseert en dat brengt de boel goed ehm... op gang. Sowieso word je meer ontspannen van yoga, stress zorgt ervoor dat je spijsvertering vertraagt, met yoga voorkom je dat dat gebeurt.

7. Behalve dat het goed is voor je lijf, krijg je van yoga ook meer mentale (weer)kracht

Door de rust leer je beter beschouwen en omgaan met stress. Stress heeft simpelweg minder vat op je en dat maakt je mentaal sterker.

8. Je concentratie wordt beter

Bij yoga focus je op je ademhaling en door die focus op die manier te trainen, word je concentratievermogen ook groter. Door je focus een tijdje op één punt te richten in plaats van alle prikkels die je normaal gesproken krijgt van telefoons, beeldschermen en geluid ontwikkel je je focus.

Dus waar wacht je nog op? Kies de vorm die bij je past en zoek een yogaschool in de buurt of zoek op YouTube een video op en ga gewoon thuis aan de slag.

Namasté!

Beeld: Marion Michele by unsplash

Elke week het laatste mode-nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in