In Downton Abbey houden ze wel van een stijlvolle afternoon tea. Én ze weten exact welke regels eraan zijn verbonden. Een pinkje in de lucht? Liever niet. En noem het al helemaal geen 'high tea'.

Om het verschil tussen high tea en afternoon tea te begrijpen, moeten we terug naar de Victoriaanse tijd. Toen aten mensen doorgaans maar twee keer per dag: 's ochtends een stevig ontbijt en pas rond acht uur 's avonds of zelfs later een uitgebreid avondmaal. 

Stiekeme tea
Gravin Anna van Bedford (1788-1861) vond dit een te lange periode om te overbruggen. Rond vier uur 's middags voelde ze zich wat slapjes. In eerste instantie liet Anna haar bedienden stiekem wat sandwiches, zoete snacks en ander lekkers met een kop thee brengen, maar Anna nodigde steeds vaker haar adelijke vriendinnen uit op Belvoir Castle om onder het mom van 'een wandeling' in het kasteel samen te komen.

Lees ook: Het is nu écht officieel: de Downton Abbey-film komt er

Koninklijke beslissingen
De dames genoten van een kop thee, een hartig hapje en iets zoets. De afternoon tea was geboren en naar Anna's uitnodigingen werd reikhalzend uitgekeken. De Engelse aristocratie nam deze gewoonte snel over. Ook Queen Victoria, kind aan huis bij Gravin Anna, was er verzot op en het schijnt dat heel wat belangrijke Engelse koninklijke beslissingen tijdens een informele afternoon tea genomen werden. 

De werkmansversie van de afternoon tea
High tea is oorspronkelijk de 'werkmansversie' van de afternoon tea, weliswaar op een later tijdstip van de dag - zo is te lezen op de site Theebloemen.nl. De arbeiders kwamen tijdens de industriële revolutie na het einde van een lange werkdag vermoeid thuis en hadden 's middags al een ruime broodmaaltijd gegeten. Het avondmaal bestond meestal uit brood, boter, koud vlees, augurken, eventueel wat kaas en (uiteraard) thee - minder verfijnd dan de afternoon tea van de edelen. Ze aten deze maaltijd aan een eettafel, in tegenstelling tot de typische lage theetafels van de aristocraten, vandaar de benaming high tea

Een afternoon tea kent een aantal regels, dit zijn de belangrijkste:

1. Suiker/citroen - De thee wordt als eerste ingeschonken, daarna volgt de suiker of een dun gesneden schijfje citroen. Voeg nooit melk én citroen toe, deze combinatie gaat klonteren.

2. Eerst de thee, dan de melk. In Engeland kennen ze zelfs het bijgeloof dat het ongeluk brengt als je eerst melk en daarna suiker in de thee doet. 'To put milk in your tea before sugar is to cross the path of love, perhaps never to marry.'

3. Wie schenkt in? Ben jij de gastvrouw, dan schenk jij de thee in. Geniet je van een afternoon tea in een restaurant of lunch room, dan schenkt degene in die het dichtst bij de theepot zit als deze op tafel wordt gezet.

4. De juiste plek van de lepel - de lepel laat je nooit in het kopje. 

5. Hoe houd je het kopje correct vast? Gebruik beide handen om het kopje en de schotel op te tillen. En alsjeblieft geen 'pinkies', oftewel: niet de pink omhoog. Je zult het de dames in Downton Abbey dan ook nooit zien doen.

6. Welk hapje eerst: de juiste volgorde van eten, is de hartigheden eerst, vervolgens de scones en tot slot de zoetigheden. Maar in de loop der jaren is de volgorde aangepast, omdat het 't lekkerst is om te beginnen met de scones (omdat ze dan nog warm zijn), daarna de hartige hapjes en tot slot de zoete bites.

7. Scones - praktisch en de juiste manier: snijd ze horizontaal door voordat je ze topt met je favoriete spreads.

Oh dear... zelf pakken wordt niet gewaardeerd.

8. Eerst de clotted cream en dan de jam? Dat hangt ervan af. In het graafschap Devon doet men eerst clotted cream en daarna de jam op de scones, in het graafschap Cornwall komt de jam het eerst. Eet netjes op met je vingers.

9. Wanneer mag je met je vingers eten? Alleen bij eenhaps-gebakjes en sneetjes brood, waarbij je met je vingers kleine stukjes afbreekt. Bij patisserie van grotere omvang gebruik je een gebaksvorkje. 

10. Er wordt niet gedipt. Tenzij het een erg informele tea party is, wordt er niets gedipt in de thee.

Goed om te weten
Je hoeft geen compleet servies te hebben voor een stijlvolle afternoon tea. Sterker nog, Britse tea-experts vinden het juist handig als iedereen zijn/haar eigen kop, schotel en bordje(s) heeft om verwarring onderling te voorkomen. Op naar de kringloopwinkel voor een paar antieke schatten! 

Bronnen: DowntonAbbeycooks.com, Theebloemen.nl

Zoals ze eerder al het nieuws van haar zwangerschap bekend maakt, zo deelt ze ook de geboorte van haar zoontje op haar Instagram.

Eva (39) is sinds september 2016 samen met haar vriend Dexter van der Voorn, die televisieproducent is. Hij werkte onder meer bij haar programma De Verenigde Staten van Eva.

Het is het eerste kindje van het stel.

Van harte gefeliciteerd!

Zo maakte ze het nieuws bekend:

 

Stiekem al die tijd aan duopresentatie gedaan... #zwanger #jinekbaby

Een bericht gedeeld door Eva Jinek (@evajinekofficial) op

En déze prachtige foto plaatste ze 24 augustus nog:

En nu is daar de kleine Pax Valentijn. Pax betekent 'vrede' in het Latijn, wat een mooie naam!

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hij is er, het beste dat ons kon overkomen: Pax Valentijn Van der Voorn, 6-9-2018. #jinekbaby

Een bericht gedeeld door Eva Jinek (@evajinekofficial) op

Beeld: Hollandse Hoogte

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Wist je dat je al eerder aan je lichaam kan merken dat de overgang er aan komt? Halverwege de veertig, maakt je lijf zich al op voor de volgende levensfase. In ieder geval bij het overgrote deel van vrouwen (60 %). Die periode kan wel 7 jaar duren. Aan deze 13 dingen herken je de overgang.

Je bent officieel in de menopauze als je een jaar niet meer ongesteld bent geworden. In de tussentijd, ben je perimenoposaal vanaf het moment dat je cyclus uitblijft.

De overgang, of menopauze heeft vele gezichten. Sommige vrouwen fietsen er doorheen alsof er niets aan de hand is, anderen moeten zuchten en zwoegen met alle bijbehorende ongemakken als opvliegers en stemmingswisselingen. 

De samenstelling van de hormonen oestrogeen en progesteron verandert en dat merk je vooral aan:

1. De opvliegers

Een van de meest bekende verschijnselen. Je voelt het bloed naar je hoofd stijgen (helaas, is dat ook vaak te zien) en het zweet breekt je letterlijk uit. Soms wel 15 tot 20 keer per dag.

Minder alcohol kan helpen als je ook ’s nachts last hebt van nachtzweten. Zoals die ‘hot flashes’ komen, zo gaan ze ook weer weg.

2. Je libido verlaagt

Biologisch gesproken is dit wel logisch. Je bent niet, of in ieder geval heel verminderd, vruchtbaar. Seks heeft voortplantingstechnisch gesproken geen nut meer.

Misschien soms toch even zin maken, want de endorfines (gelukshormoon) die vrijkomen als je seks hebt, kun je in deze fase best gebruiken.

3. Je haar wordt dunner

Die prachtige lokken hangen er de laatste tijd maar triest bij. Dof zelfs. Dat komt doordat je minder oestrogeen en progesteron aanmaakt. Niet alle vrouwen hebben er last van, maar sommige helaas wel.

Een behoorlijk hard gelach, want je zit al minder lekker in je vel en dan laat je haar het ook ineens afweten. Pfff. Een gezond eetpatroon en voldoende water drinken kan de effecten verminderen.

4. Of je krijgt haar op plekken waar het nooit zat

Door de afname van het vrouwenlijk hormoon oestrogeen, kan het mannelijk hormoon in de haarzakjes opleven; androgeen.

Die zachte donshaartjes worden ineens stugger en donkerder. En vaak op plekken waar je het écht niet wilt. Wangen, kin, buik en rug. Ontharen is eigenlijk het enige wat je kan doen.

5. Je huid wordt droger

En dat voelt een beetje stug aan. Dat zachte babyhuidje van vroeger is helaas niet meer. Door de afname van oestrogeen neemt de elasticiteit van je huid af. Ook hier kan je je lijf een beetje helpen met gezonde voeding en voldoende vocht (nee, géén wijn helaas).

6. Je komt slecht in slaap

Progesteron, dat je helpt bij in slaap vallen, vermindert. Dat kan ervoor zorgen dat je je ’s avonds rusteloos voelt en met een licht paniekerig gevoel in bed ligt.

Je helpt jezelf door een halfuur voor het slapen gaan geen scherm meer te bekijken en je je niet te druk maakt over het wakker liggen, maar ja, dat is makkelijk gezegd...

7. Hello mood swings

Je bent snel geïrriteerd, herkent jezelf bijna niet qua prikkelbaarheid en wordt soms overvallen door een neerslachtigheid die je nooit kende. Het zijn de eerste tekenen van de veranderingen in je lijf. Sommige vrouwen raken er zelfs overspannen van.

Je voelt je nerveus, opgejaagd en uit hun evenwicht. Hierdoor twijfel je aan zichzelf, aan je relatie, je werk en noem maar op. Omdat je nog gewoon ongesteld wordt, denk je misschien dat je gewoon last van PMS hebt, maar hier is wat anders aan de hand.

In het vroege begin van de overgang, daalt de oestrogeenproductie al vanuit de eicellen. Omdat de hersenen die productie weer willen opvoeren, gaat het FSH-spiegel (Follikel Stimulerend Hormoon) omhoog.

Die stijging zorgt voor een hormonale storing in het limbisch systeem van de hersenen dat onze emotionele reacties reguleert. Als je daar gevoelig voor bent, vliegen je emoties alle kanten op.

Het goede nieuws? Het gaat ook weer over, maar het kan wel een paar jaar duren. 

8. Verstooidheid

Je legt je autosleutels in de boekenkast of een telefoon in de koelkast. Waar is die ene sjawl gebleven? Oh, in de sokken lade. Pffff, vermoeiend! Je kan in deze periode gewoon even niet zo scherp zijn.

Wat helpt? Voldoende beweging en genoeg rust. Ben je mooi klaar mee als je ook al moeilijk slaapt, maar je rust ook uit als je niet slaapt en gewoon een momentje voor jezelf pakt.

9. Je borsten worden slapper

Het bindweefsel in je huid verandert naarmate je ouder wordt, dat is bij iedereen zo. Daardoor wordt je huid wat slapper. Maar doordat je oestrogeen ook vermindert, verliezen je borsten iets aan stevigheid.

10. Wat je niet in de gaten hebt: botontkalking

Je oestrogeen, wat zorgt voor sterke botten, neemt af. Daardoor worden je botten zwakker. Soms krijg je pijnlijke gewrichten of snelle blessures.

Zorg ervoor dat je voldoende vitamine D en calcium binnen krijgt en probeer iets minder zout te eten.

11. Hoger risico op hartfalen

Het is niet de menopauze zelf die het hartfalen veroorzaakt, maar post-menoposale vrouwen maken minder oestrogeen aan en dat zorgt voor een verhoging van het risico op hartfalen. 

12. Je spijsvertering verandert

Nog zo’n cadeautje van Moeder Natuur. Je spijsvertering vertraagt. Als je vrolijk door blijft eten en drinken zoals je gewend bent, kom je ineens kleine beetjes aan. Het vet centreert zich voornamelijk op je middel. En bedankt.

Goed op je eten letten en voldoende beweging helpt, maar die kilootjes sluipen er helaas makkelijker aan dan af.

13. Duizelingen

Schommelingen in je progesteron kunnen er voor zorgen dat de vloeistof in je evenwichtsorgaan ietwat stroperig wordt. Daardoor kan je soms overvallen worden door duizeligheid. Het gaat vanzelf weer over, maar prettig is het natuurlijk niet.

In welke mate de symptomen voorkomen in welke fase van de menopauze, zie je hier:

Heb je heel veel last van overgangsverschijnselen? Ga dan naar je huisarts. Misschien kunnen hormoonsupplementen je helpen.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Beeld: iStock. Bron: HealthyWay, Gezondheidsnet.