Tips van de cardioloog

Meer vrouwen dan mannen sterven aan hartklachten, hartkwalen zijn wereldwijd zelfs doodsoorzaak nummer één bij vrouwen. Nu.nl sprak met vrouwenhartcardiologe Angela Maas.

Angela Maas is hoogleraar cardiologie voor vrouwen aan Radboudumc Nijmegen en oprichter van de stichting Hart voor Vrouwen, die zich inzet voor multidisciplinair onderzoek gericht op hart- en vaatziekten bij vrouwen.

More content below the advertising

Welke rol speelt de overgang?

"Vrouwelijke hormonen beschermen vrouwen tegen vaatschade aan de kransslagaders. De vaten blijven gezond en soepel. Deze oestrogenen hebben bovendien een gunstig effect op de vetstofwisseling. Daardoor dragen ze bij aan een goede cholesterolverhouding in het bloed. Ze hebben ook een natuurlijk vaatverwijdend effect. Dat heeft weer een positieve invloed op de bloeddruk."

"Wanneer de oestrogeenproductie vanaf het dertigste levensjaar langzaam afneemt, worden de vaten kwetsbaarder. Bovendien ontstaat een verhoogde ontstekingsgevoeligheid en een verstoorde cholesterolverhouding: na de overgang is het 'foute' LDL-cholesterol met 15 procent gestegen. Ook de bloeddruk stijgt. Dat maakt je gevoeliger voor aderverkalking."

Wat kunnen vrouwen zelf doen voor hun hart?

"Luisteren naar hun lichaam. Ga bij pijn in de rug of schouders, een opgejaagd gevoel, kortademigheid of vermoeidheid zonder duidelijke reden, naar de dokter."

"Hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans dat de schade beperkt blijft. 80 procent van alle hartklachten kan voorkomen worden met behulp van leefstijl. Beweeg voldoende en eet gezond. Eet naarmate je ouder wordt minder. Vanaf je veertigste vertraagt de stofwisseling."

"Verder: wees niet te perfectionistisch en vermijd stress, dat is een van de grootste risicofactoren voor hartkwalen."

Lees ook: Je kunt nu shoppen bij de couturier van Máxima 

Wat nog meer?

"Controleer zowel de bloeddruk als het cholesterol. Thuis of bij de huisarts. Het totale cholesterol mag niet hoger zijn dan 5, het 'slechte' LDL-cholesterol mag niet hoger zijn dan 3 en het 'goede' HDL moet hoger zijn dan 1. De bloeddruk moet onder de 120/80 blijven."

Lees meer over het vrouwenhart op nu.nl.

Bron: nu.nl
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Het is vandaag Wereld Slaapdag en die dag laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan. Met deze tips slaap jij vanavond - hopelijk - als een roos.

Woelen, onrustige benen, piekeren.... We hebben er allemaal weleens last van (gehad) als we proberen te slapen. En het hebben van een goede nachtrust is juist zo belangrijk. Want als je goed slaapt, herstel je en krijg je weer energie waardoor je de volgende keer goed kunt functioneren. 

More content below the advertising

Gelukkig bestaan er adviezen waardoor jij - hopelijk - een goede nachtrust krijgt.

  1. Vermijd na 21.00 uur blauw licht
    Het is belangrijk om na 21.00 uur blauw licht (denk aan mobiele telefoon, tablet etc.) te vermijden. Wanneer je blootgesteld wordt aan dit licht reageren je hersenen hierop, oftewel ze denken dat het dag is en komen in actie. Probeer daarom na 21.00 uur je telefoon niet meer te gebruiken. Gebruik jij je telefoon als wekker? Pas dan bij de instellingen aan dat je telefoon na 21.00 uur het blauwe licht uitfiltert.
     
  2. Doe een rustgevende activiteit
    Zorg dat je vlak voordat je naar bed gaat iets doet wat voor jou rustgevend werkt. Dat kan een meditatie zijn, maar ook het lezen van een fijn tijdschrift/boek of (yoga-)oefeningen doen. Zorg dat je deze activiteit met volle aandacht doet.
     
  3. Maak je hoofd leeg
    Ben je een echte piekeraar? Dan kan het helpen om een klein opschrijfboekje op je nachtkastje te leggen, waarin je datgene waar je je zorgen over maakt opschrijft. Vervolgens probeer je de kwestie los te laten. De volgende dag kun je dan je aantekening er weer bij pakken en bedenken of de kwestie nog jouw aandacht nodig heeft en zo ja, hoe je deze dan kunt oplossen. Dan ben je constructief bezig. 
     
  4. Druppel wat lavendelolie op je kussensloop
    Wie moeite heeft om in slaap te komen, kan wat lavendelolie druppelen op haar kussensloop. De geur werkt kalmerend, waardoor je mogelijk sneller in slaap valt. De olie is te koop bij onder andere de natuur-/gezondheidswinkel, maar ook eenvoudig zelf te maken, zoals gezonderleven.com uitlegt.
     

Lees ook: Angela Groothuizen laat met deze foto zien hoe grappig én schaamteloos ze is

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Wie dagelijks 20 minuten doorbrengt in een park, is gelukkiger en heeft een betere stemming, zo blijkt uit onderzoek van de University of Alabama in de Amerikaanse stad Birmingham.

Degenen die overdag naar buiten gaan ervaren veel fysieke en mentale voordelen. Zoals de vermindering van stress en herstel van mentale vermoeidheid. En dat kan gewoon door even te gaan zitten op een bankje of een ontspannen wandeling te maken, zo meldt countryliving.com. Als je dagelijks slechts 20 minuten buiten doorbrengt is dat goed voor de gezondheid.

"Over het algemeen bleek dat parkbezoekers na hun bezoek een verbetering in hun emotionele welzijn rapporteerden", zo vertelde hoofdonderzoeker Hon Yuen aan de Huffington Post.

More content below the advertising

Tijd buiten is belangrijk

"We vonden geen niveaus van fysieke activiteit gerelateerd aan een verbeterd emotioneel welbevinden, maar we hebben wel gezien dat de tijd die doorgebracht werd in het park gerelateerd is aan een verbeterd emotioneel welbevinden."

Bomen, lucht en vogelzang

Ook onderzoekers van King's College London hebben, in een afzonderlijke studie over de voordelen van naar buiten gaan, ontdekt dat blootstelling aan bomen, lucht en vogelzang de gezondheid en het welzijn stimuleren. Dit gold in het bijzonder voor degenen die in de stad wonen.

Lees ook: Zó maak je een paardenstaart à la Máxima

Geestelijk welzijn

Dr. Andrea Mechelli, verbonden aan het Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience van King's College London, zei: "Deze bevindingen suggereren dat kortdurende blootstelling aan de natuur een meetbare gunstige invloed heeft op het geestelijk welzijn."

Ook meent de arts dat de uitkomsten suggereren dat de natuur vooral gunstig zou kunnen zijn voor mensen die risico lopen op het krijgen van mentale problemen. 

Lekker elke dag naar buiten dus!

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: countryliving.com
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in