Wil je graag wat afvallen en gezonder gaan leven? Pas dan deze 5 tips toe. De eerste vinden wij het leukst.

  1. Als je graag wat gewicht kwijt wilt raken, is het aan te raden dat je een partner een dieet gaat volgen. Want dan is de kans groot dat jij vanzelf afvalt. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers aan de Universiteit van Connecticut, waar we eerder over schreven. 

    Voor de studie werden 130 samenwonende stellen gevolgd. Een derde van de respondenten viel automatisch af wanneer hun partner gezonder ging leven. De niet-diëters verloren na zes maanden gemiddeld zo'n twee kilo, dit terwijl ze zelf niet hun levensstijl ingrijpend hadden veranderd. En dat was nog maar een gemiddelde, zo meldt Women's Health.

    Volgens de onderzoekers komt dat gewichtsverlies door het zogeheten ‘ripple-effect’: dit houdt in dat gedragsverandering een onmiddellijk effect heeft op je omgeving. Als een ripple, wat Engels is voor rimpel, in het water dus.

    Zo ga je vaak automatisch minder snoepen als je partner minder vaak iets lekkers neemt en kies je ’s avonds minder snel voor een ongezonde maaltijd als hij op zijn gewicht wil letten. 

    Goed om te weten: het omgekeerde is helaas ook het geval. Als je partner moeite heeft zijn gezonde levensstijl vol te houden, kom jij ook eerder in de verleiding om iets ongezonds te nuttigen. 
     
  2. "Het is heel goed om er een gewoonte van te maken om een eiwitrijk ontbijt te eten 's ochtends, in plaats van ontbijtgranen met suiker. En om yoghurt en fruit te 'snacken' in plaats van chips en sapjes," zo adviseerde voedingsdeskundige Fiona Kirk eerder in haar boek 2 Weeks in the Fast Lane. Ook raadt ze aan om te lunchen met een lekkere salade.
     

    Lees ook: Helpt chocolade wel of niet tegen stress?
     

  3. Fiona geeft nog een andere tip: ontbijt met een ei. Eet voor het werk een ei, bijvoorbeeld een stevig gevuld roerei: de proteïne en vet in het ei zorgen ervoor dat je later op de ochtend minder snel naar snoep en koek grijpt.
     
  4. Ook adviseert Fiona om water te drinken voordat je gaat eten of een snack neemt: water remt het hongergevoel, waardoor je minder eet. 
     
  5. Tot slot kan het eten van ananas je helpen bij het afvallen. De gele vrucht zorgt allereerst voor een versnelde spijsvertering. Het beste is om ongeveer een kwartier voor je avondeten of lunch een stukje te eten. Je zult merken dat je stofwisseling een enorme boost krijgt.

    Daarnaast bevat ananas een bepaalde enzym (bromelaïne) dat niet alleen goed is voor de spijsvertering, maar ook een ontstekingsremmend effect heeft. Het is overigens belangrijk om deze 'vetverbrander' niet de combineren met ander fruit, want in z'n eentje doet-ie z'n werk het beste.

    Het eten van een ananas zorgt er bovendien voor dat je snel vol zit.

Succes!

Article continues after the ad

Bronnen: womenshealth.com, margriet.nl
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in