Mensen die vaak een korte nacht maken, zouden een groter risico op gezondheidsproblemen lopen. Geldt dat voor jou ook? Door dat slaaptekort af en toe te compenseren met een goede uitslaapsessie, zou je dat risico kunnen voorkomen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in Journal of Sleep Research.

De onderzoekers verzamelden data over gezondheid en levensstijl van meer dan 38.000 Zweedse volwassenen. In totaal werden gedurende dertien jaar gegevens van deze personen verzameld.

5 uur of minder

Ook het rook- en eetgedrag, het gewicht, lichaamsbeweging werd gemonitord. Hieruit bleek dat mensen onder de 65 jaar die dagelijks vijf of minder uren per nacht sliepen, 65 procent meer kans hadden op vroegtijdig overlijden.

Wanneer mensen doordeweeks kort, maar in het weekend wel acht uur of langer sliepen, bleek dit risico niet meer significant.

Regelmatig lang slapen (8 uur of meer) is niet per se beter voor de gezondheid. Mensen die dagelijks zes à zeven uur slapen hebben een grotere kans op een langer leven dan de langslapers.

Erfelijkheid

De onderzoekers benadrukken dat zij niet hebben bekeken waarom personen die vaak te weinig of te veel slapen meer kans lijken te hebben op een vroegtijdig overlijden.

Volgens de auteurs verschilt het per persoon hoeveel slaap zij nodig hebben. Dat heeft onder meer te maken met erfelijkheid.

Bron: NU.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Of je er nu wandelt, wintersport of er gewoon bént, wij worden maar van weinig dingen zo blij als van in de bergen zijn. of het nu zomer of winter is, de vergezichten ontspannen en inspireren. 4 Redenen waarom het een weldaad is om in de bergen te zijn.

1. De bergen ontstressen

Als eerder in de bergen bent geweest dan weet je het: je kunt je er ultiem ontspannen. Zeker actief bezig zijn in de bergen zorgt voor een positief psychologisch effect. Je krijgt er meer energie van en dat zorgt voor een optimistisch gevoel.

2. Leven in de bergen zorgt voor gewichtsverlies

Op grote hoogte moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven en zuurstof op te nemen. Dit in combinatie met een hogere concentratie van het leptine hormoon zorgt ervoor dat je gewicht verliest (als je een gemiddelde calorie-inname hebt natuurlijk).

Leptine is het hormoon dat je lichaam laat weten dat het verzadigd is. Op hoogte heb je hier meer van en daardoor minder trek. 

Lees ook: Claudia blogt: Waarom je knapper wordt van wandelen, vooral na je 50ste!

3. Betere glucosetolerantie

Het is een beetje een technisch verhaal, maar als je glucosebalans zoek is, is dat niet best voor je gezondheid. Je loopt dat zelfs meer kans op diabetes volgens onderzoek.

Het goede nieuws is dat wandelen in de bergen een zegen is voor die glucosetolerantie. En dan vooral op vlakke stukken.

4. Inspiratie

Wij zouden het wel weten als we moesten kiezen tussen een stevige bergwandeling of een bezoek aan de sportschool. De natuur, de uitgestrektheid, het uitzicht dat nooit verveelt en de zuivere lucht staan in schril contrast met een groepslesje pilates.

De afwezigheid van de prikkels die je in de stad hebt met het verkeer, reclames, mensenmassa's heb je in de bergen geeft je geest de ruimte om tot rust te komen.

Let op:

Je lichaam heeft wel even de tijd nodig om zich aan te passen aan de ijlere lucht, dus stel die uitdagende wandeling even een paar dagen uit tot je goed geacclimatiseerd bent.

Bron: blog.alpenreizen.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

​​​​​​​

Het is vandaag Internationale Vrijwilligersdag. Doe jij al iets onbaatzuchtig? Daar win je zelf ook zeker iets mee. De uitspraak 'wie goed doet, goed ontmoet, is niet voor niets zo actueel.

Natuurlijk zijn er enorm veel dingen die je vrijwillig kan doen. Van rondgaan met de collectebus tot een het organiseren van een event of diner voor het goede doel (dat is dan iets meer in ons straatje).

Random act of kindness

Maar onderschat ook 'random acts of kindness' niet. Dat bloemetje dat je stuurt naar een zieke buurvrouw, ervoor zorgen dat iemand na vakantie in een schoon huis thuis komt, zomaar een kaartje voor die lieve vriendin die even niet zo goed in haar vel zit.

Van dat soort dingen word je zelf ook gelukkiger.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Junya Tsubota (@junyartsubota) op

Dat positieve gevoel straalt ook weer af op de mensen om je heen. Het zogenoemde 'pebble-effect' verspreidt zich als de ringen in het water nadat je er een steen in gooit.

Vrijwilligerswerk is gezond

Volgens onderzoek heeft het uitvoeren van vrijwilligerswerk een positieve invloed op je gezondheid. Dat is nog eens win-win! Hoe dat komt? 

Je lichaam maakt oxytocine aan als je aardig voor iemand doet. Dit stofje stimuleert de aanmaak van stikstofmonoxide in je bloed. Door meer stikstofmonoxide verwijden je bloedvaten en verlaagt de bloeddruk.

Vrijwilligerswerk vergroot je sociale en relationele vaardigheden, je zelfvertrouwen en je eigen sociale banden in de maatschappij. Daardoor heb je minder kans dat verveling toeslaat en je je nutteloos of depressief voelt.

Doordat je je huis uit gaat overdag, kom je sneller aan de benodigde vitamine D. Zeker in de winter is dat belangrijk!

Lees ook: Vitamine D tekort in de overgang? Zo herken je dat

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in