Mensen die vaak een korte nacht maken, zouden een groter risico op gezondheidsproblemen lopen. Geldt dat voor jou ook? Door dat slaaptekort af en toe te compenseren met een goede uitslaapsessie, zou je dat risico kunnen voorkomen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in Journal of Sleep Research.

De onderzoekers verzamelden data over gezondheid en levensstijl van meer dan 38.000 Zweedse volwassenen. In totaal werden gedurende dertien jaar gegevens van deze personen verzameld.

5 uur of minder

Ook het rook- en eetgedrag, het gewicht, lichaamsbeweging werd gemonitord. Hieruit bleek dat mensen onder de 65 jaar die dagelijks vijf of minder uren per nacht sliepen, 65 procent meer kans hadden op vroegtijdig overlijden.

Wanneer mensen doordeweeks kort, maar in het weekend wel acht uur of langer sliepen, bleek dit risico niet meer significant.

Regelmatig lang slapen (8 uur of meer) is niet per se beter voor de gezondheid. Mensen die dagelijks zes à zeven uur slapen hebben een grotere kans op een langer leven dan de langslapers.

Erfelijkheid

De onderzoekers benadrukken dat zij niet hebben bekeken waarom personen die vaak te weinig of te veel slapen meer kans lijken te hebben op een vroegtijdig overlijden.

Volgens de auteurs verschilt het per persoon hoeveel slaap zij nodig hebben. Dat heeft onder meer te maken met erfelijkheid.

Bron: NU.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Onze collega's van Libelle deden een Grote Aandacht Enquête. En daar kwamen heel bijzondere inzichten uit. Ook mooi; ze vroegen in een video aan 4 stellen om iets te doen wat vroeger heel spannend was, maar er nu vaak bij inschiet.

Dat levert mooie inzichten op, zelfs bij het koppel dat al 30 jaar samen is.

Bekijk de video:

Volgens de enquête gaan we vaak zo op in onze dagelijkse beslommeringen dat we weleens vergeten wat écht belangrijk is: focus op elkaar, aandacht voor elkaar en daar echt de tijd voor nemen.

Maar liefst 41 % van de respondenten gaf aan dat te weinig te doen. Geldt dat ook voor jou en jouw relatie? En zo niet; wat doen jullie om dat te voorkomen?

Bron: Libelle.nl

We kunnen er niet eens zoveel aan doen. De smartphone is zo ontworpen dat het bijkans onmogelijk is om er níét op te kijken. Maar dat het zó vaak was... 

Wist je dat we per dag zo’n 150 keer onze telefoon checken? Da’s te veel als je op je werk een bepaalde klus gedaan moet krijgen...

In feite zijn we verslaafd. Elke keer als we een pingeltje horen of het scherm zien oplichten, móeten we even kijken. En krijgt ons brein weer prikkels, worden onze hersenen beloond met een dopamine-shot en houden we de verslaving zo in stand.

't Is niet jouw schuld, hoor

We kunnen het bijna niet helpen. Volgens Tristan Harris, oud Design Ethicus bij Google, is de smartphone juist zo ontworpen dat we niet meer zonder kunnen.

In dit geval werkt het een beetje als een gokmachine: je trekt aan de hendel en wordt beloond. Datzelfde gebeurt met een tikje op je scherm zodra het oplicht.

In de tas of...

Maar dat betekent ook heel veel onderbrekingen in de concentratie die af en toe broodnodig is. Wat te doen?

Je telefoon uitzetten doet niemand meer en ‘m thuis laten is onpraktisch. In je tas of jas stoppen is een optie, maar wat dacht je van de automodus? De stand die is ontworpen voor in de auto en die alle meldingen blokkeert.

Klinkt drastisch, maar works like magic als de klus even geklaard moet worden. Nu nog werken aan die verslaving...

Bron: timemanagement.nl Beeld: iStock. 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.